DFR 1600 / Philips

Status
Niet open voor verdere reacties.

fbijltje

Gebruiker
Lid geworden
23 mei 2004
Ik heb een DFR 1600 van Philips welke een paar maanden goed gedaan heeft echter nu valt het geluid van de linkerkanaal (voor) weg. Als ik het volume opdraai komt het geluid weer. Wie weet wat hier de oorzaak van is? Het is al een keer voor reparatie weg geweest maar na enige tijd kwam het probleem weer te voorschijn.

groetjes Frans

Ik vermoed dat dit een constructie fout van Phillips is. Een vraagje, laat je de vomumeknop altijd op dezelfde stand staan, als je de versterker afzet?. Zo ja, zet bij het afzetten van je versterker de volumeknop op 0.

Even een technische uitleg. Zo'n knop noemt men potentiometer. Deze bevatten een koolstoflaag, welke, ofwel, logaritmisch of lineair aangebracht is. Vroeger kwam op die potmeter alleen, via afgeschermde kabel,enkel signaal op die pot. Nu komt daar een gelijkspanning op, die uw IC's aansturen. Dus de minste slechte laag(Fout) gaat dus voor problemen zorgen.

Dus MAW als je de knop altijd op dezelfe stand laat staan, kan dit inbranden, met alle gevolgen vandien.

Dat is mijn mening als technicus.

Inderdaad laat ik vaak de volumeknop op dezelfde stand staan.
Ik heb wat elektronica ervaring.
...dat houdt dus in dat als ik er een andere potmeter inzet het probleem verholpen is?

groet Frans

....kan een beetje contactspray niet helpen?
...bovendien moet ik het volume eerst naar 50 of meer draaien om geluid uit de linkerspeaker te krijgen en vervolgens dan pas kan ik het volume naar 30 draaien. Het geluid blijft dan goed. Anders om gaat niet

groet Frans

Geplaatst door fbijltje
Ik heb een DFR 1600 van Philips welke een paar maanden goed gedaan heeft
Heb je geen garantie meer op het apparaat?

Apparaat uitzetten ietsiepietsie contactspray gebruiken, volumeknop 5 minuten "heen en weer" draaien, opgelost.
De potmeter raakt er wel "verslaafd" aan. M.a.w. hij zal dit probleem blijven geven.

Fonz

...probleem niet verholpen....zal met Philips contact opnemen...

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan