Dhcp Dns ??

Status
Niet open voor verdere reacties.

xxl1000

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
12 apr 2008
ik heb 2 domains. 1 hoofddomain en een child domain.

in het hoofddomain staat een DHCP server die IP/ DNSservers/ wins servers doorgeeft aan alle clients.

deze dhcp moet aan gebruikers van het hoofddomain een DNS server doorgeven met adress 192.168.1.122

maar aan de gebruikers in het childdomain moet hij een DNS doorgeven met ip 192.168.1.140.

wie weet hoeje dit moet instellen? (school-opdracht dus het moet echt zo met maar 1 dhcp enz.)

bvd willem

Als mijn geheugen me niet in de steek laat moet je per domein (minstens) 1 DNS-server hebben. Dat lijk jij ook te hebben, gelukkig, namelijk x.x.x.122 voor het topdomein, en x.x.x.140 voor het subdomein.

Nu zijn er 2 scenario's mogelijk, beoordeel zelf welke bij jou is ingevoerd:
1. Er is een sprake van Active-Directory geïntegreerde zones voor hoofddomein én subdomein. In dat geval kunnen zowel server x.x.x.122 als x.x.x.140 alle verzoeken afhandelen. Je zou dan dus kunnen aangeven in DHCP dat zowel x.x.x.122 én x.x.x.140 DNS servers zijn. Beiden kennen alle informatie van hoofddomein en subdomein.
2. Er is voor hoofd- en/of subdomein géén sprake van Active-Directory geïntegreerde zone(s).
In DHCP hoef je dan geen wijzigingen aan te brengen, want de x.x.x.122 DNS server zal bij x.x.x.140 de relevante gevraagde informatie opvragen voor 'subdomein' als de clients hierom vragen. Dit wordt recursie genoemd. De clients hoeven hier niets voor te doen.

Tijs.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan