DHCP pingen

Status
Niet open voor verdere reacties.

gertjehhh

Gebruiker
Lid geworden
25 sep 2008
Hallo allemaal,
Ik heb een server (windows server2003) en een client (windows xp)
Zojuist heb ik de DHCP geconfigureerd, maar nu de taak om te testen of die werkt.

in de vraag staat:
test vanaf het werkstation of DHCP goed werkt:
Juist ip-adres, uitvoering:
Default gateway, uitvoering:
DNS ip-adres, uitvoering:

Ik heb geen idee welke uitvoeringen ik moet gebruiken.
kunnen jullie mij helpen?:o
Alvast bedankt!:thumb:

kijk bij 'ipconfig' of hij automatisch een ip-adres heeft toegewezen gekregen via dhcp

ipconfig server

connection-specific DNS Suffix: ............... leeg
ip adres: 192.168.10.11
Subnetmask: 255.255.255.0
Default gateway: ..................... leeg

heb je ook de server een vast ip-adres gegeven? De dhcp is volgens mij goed ingesteld, hij heeft namelijk een ip-adres toegewezen aan de client.

je hebt alleen de dns nog niet ingesteld?

IK heb beide handmatig een ip adres toegewezen.
server 192.168.10.11 255.255.255.0
client 192.168.10.12 255.255.255.0

zo heb ik eerder met 'dcpromo' active directory geïnstalleerd, maar de DNS client nog niet geconfigureerd. dat zou kunnen.

Ik begin het een beetje te snappen.
Dus jij zegt eigenlijk als je de dns server insteld, dan moet het lukken?
en de uitvoeringen voor deze opdracht blijven ipconfig?

Ben je antwoorden dankbaar melbie!:thumb:

nou, je kunt client beter op automatisch zetten dit om zeker te weten dat de dhcp werkt. als je namelijk vele clients zou hebben binnen het netwerk zal je ze allemaal handmatig moeten instellen, en dat is natuurlijk niet de bedoeling

graag gedaan, en als je nog ergens tegen aan loopt mag je altijd een pb'tje sturen

Nog even een aanvulling. Gebruik als commando -> ipconfig /all

Zet je IP instellingen op de client op automatisch. Na het commando kun je zien in de tekst of je van een DHCP server een adres hebt gekregen, en van welke server dit is. Controleer daarnaast of je instellingen voor DNS/gatewa/etc... overeenkomen met hetgeen je hebt ingesteld in de DHCP opties. Als dat allemaal klopt, dan werkt je DHCP server.

Denk er wel aan om andere DHCP servers (je router e.d.) uit te schakelen.

En @melbie. Als je server een dynamisch adres heeft dan is het onmogelijk om de DHCP service te starten op je server.

Alvast een aanvulling (de tips van RogerS zijn nog het meest nuttig in mijn ogen):
Op de server:
1. Start -> Uitvoeren -> dhcpmgmt.msc
(of ga naar Start -> Alle programma's -> Systeembeheer -> DHCP)
2. Als je dat nog niet gedaan had: Maak een scope die je lokale netwerk omvat (=rechtsklik op de getoonde DHCP server en kiezen voor "Nieuwe scope"). Zorg ervoor dat het ip-adres van de router én die van de server niet kunnen worden uitgegeven. Dat kan het makkelijkst door een blok ip-adressen als DHCP reeks aan te geven die niet de server bevat en ook niet het ip-adres van de server, kies dus een slimme eerste ip-adres en laatste ip-adres, want dat geeft het ip-blok aan dat in de scope wordt uitgegeven.
Vergeet niet om, zodra toegevoegd, op de scope te rechtsklikken en te kiezen voor Activeren.
3. Klik de scope open, rechtsklik Scope-opties, kies "Opties configureren"
Zet het vinkje bij optie 003 Router
Zorg ervoor dat het je ip-adres van je router toevoegt als router in het vakje eronder
Zet het vinkje bij optie 006 DNS-servers
Zorg ervoor dat het ip-adres van de server toevoegt als DNS-server in het vakje eronder. Ik neem hierbij aan dat je de server ook als Active Directory server gaat gebruiken én dat je de DNS-server component op de server goed werkend hebt gemaakt ondertussen. In je 'schermafdruk' staat bijv. dat de standaardgateway niet is ingevuld. Voor effectieve DNS-oplossing van domeinen buiten je eigen Windows domein is het nodig dat de standaardgateway goed staat (oftewel verwijst naar het ip-adres van je Internet-router).
Wil je alleen de DHCP functionaliteit gebruiken zónder het Windows domein te kunnen benaderen, dan kun je daar het ip-adres van de router invullen óf de DNS-server(s) van je provider óf generieke DNS-servers zoals die van Google (8.8.8.8 en 8.8.4.4) of die van OpenDNS (208.67.222.222 en 208.67.220.220)
Zet het vinkje bij optie 015 DNS domein-naam
Zorg ervoor dat je daar de volledige domeinnaam invult van je domein in het vakje eronder (bijv. mijndomein.local als dat de domeinnaam zou zijn)
Op OK drukken

Zodra je de router als DHCP server hebt uitgeschakeld, weer die DHCP console starten op de server, rechtsklikken op de getoonde DHCP server en kiezen voor Machtigen (engelse versie: Authorize).

Succes,

Tijs.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan