DHCP probleem met windows server 2003 x64

Status
Niet open voor verdere reacties.

IPI85

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
18 jan 2008
Heb Dell server waarop windows server 2003 x64 sp2 is geinstalleerd. De server is een klein jaar up maar sinds deze week werkt de DHCP service niet meer! Om een of andere reden krijgen nu alle clients een 169 adres.

Heb al verschillende dingen geprobeert, dhcp service opnieuw installeren, winsock reset, ip reset, rebooten, ispfix.exe, ...

Als ik ipconfig /renew do op een client krijg ik de melding unable to contact your dhcp server, request has timed out

(limited or no connectivity)
Niets helpt

Gekke is dat er ook een wireless switch in het netwerk staat welke geen dhcp uitdeeld maar ingesteld staat dat de dell dhcp uitdeelt (relay) en de draadloze clients krijgen wel een goed IP adres

Ook als ik een fixed ip in de pc ingeef kunnen deze op het netwerk en op internet, ik kan dan de dhcp server pingen dus ik snap echt niet wat er verkeerd is

Uiteraard is de de dhcp service authorized en is de addresspool geactiveerd

Thx voor jullie hulp

Zo even een paar mogelijkheden:
1. Er is (stiekem) toch nog een andere DHCP-server op je netwerk. Kan een andere server zijn, een Unix machine, een router-modem etc.
2. Er staan switches of andere connectivity-apparatuur tussen de werkstations en de server die verbindingproblemen geven.
3. De subnet-instellingen van TCP/IP op de netwerkkaart op de server staan verkeerd (niet waarschijnlijk, maar nakijken kan altijd).
4. De uit te geven range in je DHCP scope staat te krap en/of er zijn teveel reserveringen in je DHCP scope en/of het subnetmasker in je DHCP scope klopt niet.

Algemene test: Test eens op een moment dat niemand meer aan het werk is of een rechtstreeks via een crosscable op de server aangesloten werkstation wél een ip-adres krijgt.
Werkt dat nóg niet, dan is er op de server iets aan de hand, in de sfeer van packet-filtering, netwerkdriver, optie 3. en 4. zoals hierboven vermeld etc., of op de werkstations (tcp/ip stack, packet-filtering etc.)
Werkt het dan wel, dan is er op het netwerk iets aan de hand, zoals bijv. de opties die ik bij 1. en 2. genoemd heb.

Uit je verhaal over Request timed out en je verhaal over de DHCP-relayer krijg ik persoonlijk het idee dat je het probleem niet moet zoeken in de server, maar in de (netwerk-hardware-)omgeving waar de werkstations in opereren, de werkstations zélf, aanwezige extra DHCP-server etc.

Succes,

Tijs.

Laatst bewerkt:
Heb rechstreeks pc aan Server gehangen en dan krijgt hij wel een IP adres dus ik ben al blij dat er niets met de server mis is.

Dan blijven er nog enkele mogelijkheden over

Dat er een andere DHCP server in het netwerk staat lijkt mij onmogelijk want de laatste 2 maanden is er niets bijgekomen van hardware buiten backup server waar niets van dhcp is geënabled.
Heb ook een snif programmatje gerunned deze vind geen DHCP server ook niet als ik de Dell Hoofdserver uitplug. Het zou best kunnen dat er iets anders nog dhcp uitdeeld alleen zou ik niet weten wat ik nog kan checken.

Wat betreft andere hardware lijkt me de kans nog kleiner vermits dit wel werkt met fixed IP. Hardware matig aan de clients kan niets stuk zijn vermits geen enkele van de 15 vaste pc's nog een geldig IP krijgt. Zou straf zijn dat ze allemaal in een keer stuk zouden zijn

Alle suggesties zijn welkom

Probeer het probleem precies te duiden: Sluit werkstations en (eventuele) andere servers 1 voor 1 aan aan het netwerk: Sluit pas een volgende aan als de laatst aangesloten werkstation/server een geldige ip-configuratie via DHCP gekregen heeft.

Ga hier net zolang mee door totdat je achterhaald hebt welk netwerk-segment, switch(-poort), server of werkstation blijkbaar de problemen veroorzaakt.

Tijs.

Laatst bewerkt:
Had dit gisteren gedaan, probleem lag blijkbaar aan de hoofdswitch,Ik had alles al geresetted behalve de switch maar heb stekker uit getrokken en terug ingeplugd en alles werkte terug normaal. Vind dit heel vreemd vermits dit een 'niet-intelligente" switch is ...
Alvast bedankt voor de hulp

Ik heb toch wel vaker gezien dat bijv. een paar poorten op een unmanaged switch 'blokkeren'. Resetten/stekker eruit en probleem weer voor maanden achter elkaar weg.

Alleszins fijn dat je het probleem hebt kunnen vinden! :)

Tijs.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan