DHCP stop er mee

Status
Niet open voor verdere reacties.

pizzaking

Gebruiker
Lid geworden
24 feb 2002
Berichten
19
Ik heb een server met w2k en de dhcp server geinstalleerd.

nu wil ik de dhcp server stoppen.
dat gaat goed, de dhcp server is gestop dat kan je onder andere zien in services.

nu wil het feit dat de clients die op het netwerk zitten nog steeds een ip-adres krijgen van mijn server tewijl ik de dhcp-server heb uitgezet.

hoe kan dit?????????????????
 
Mocht een client geen IP-adres krijgen van een DHCP-server, dan verzint de client er zelf eentje.
 
Het kan ook zijn dat het IP-adres nog geldig is. Er zit namelijk een zogenaamde "lease" tijd aan die dingen. Dit is wel zelf in te stellen maar wordt zowel door de server als de client bijgehouden.

Probeer eens of je via een client een nieuw IP-adres kunt aanvragen.
Win98:
Start->uitvoeren
Typ in "winipcfg"
Selecteer de juiste netwerkkaart
Klik op vrijgeven

Winxp:
Start->uitvoeren
Typ in "cmd"
Typ in "ipconfig"
Typ in "ipconfig /renew" eventueel gevolgt door een spatie en de naam van de adapter.


PS heb je toevallig niet nog ergens een (back-up) DHCP server staan (internet router??).

De groeten,
Mark
 
Als de client een 169.x.x.x adres heeft dan is het een vals adres dat de client zichzelf geeft op het moment dat de dhcp niet beschikbaar is.

succes
 
ik krijg het oude adres dat ik voorheen kreeg toen ik dhcp nog aan had staan op de server.

het is dus niet een 169.x.x.x adres maar 192.168.0.x adres.
ook krijg ik de default gateway en dns server adressen

dat van de lease tijd daar zit nog wel wat in.
het zou kunnen zijn dat de client deze lease tijd onthoudt, dan zou ik 6 dagen moeten wachten en kijken of ik dan nog een adres krijg.

ik zal eens kijken over er op de clients iets onthouden wordt van dhcp.
 
Je kunt eerst de lease in de scope op 1 dag zetten en dan de functie reconcile scope doen. Dan hoef je geen 6 dagen te wachten.
Je kunt de dhcp server uitschakelen door de scope te deactiveren, de server te unauthorizen, de service te stoppen met net stop dhcpserver, of de dhcp service niet meer automatisch te laten starten.
 
Of je kunt zoals ik al zei gewoon op een client een IP vrij gaan geven hij gaat dan namelijk om een nieuw adres vragen bij de DHCP. Als hij er dan nog 1 krijgt dan klopt er iets niet.

Als een client nog steeds een IP krijgt dan kun je nog een aantal dingen gaan doen:
- Misschien kun je de server even helemaal uit zetten en dan op een client een IP vrij geven.
- Haal de netwerkkabel uit een client en start deze op en geef dan het IP een vrij.
- Er moet een manier zijn om de server die het ip-adres heeft uit gegeven te achterhalen ik weet alleen niet precies hoe (wij werken hier (nog) met statische adressen).

PS weet je heel zeker dat er niet nog een dhcp server in je netwerk staat?

De groeten,
Mark
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan