Diacrieten (ö,ë, etc.) komen niet goed binnen met een koppeling met een txt-bestand

Status
Niet open voor verdere reacties.

mebisahans

Gebruiker
Lid geworden
15 dec 2009
Beste mensen,

Ik koppel regelmatig NAW bestanden aan Access. Dit zijn txt bestand afkomstig uit een salarispakket.

Als ik in de tabel kijk na de koppeling blijkt nu dat de zg. diacrieten niet goed worden overgenomen in access (ë,ö etc.). Volgens mij maakt Access er maar wat van. In het originele tekstbestand staan de tekens wel goed. Het zit mijn inziens puur in de koppeling.

Weet iemand hier een oplossing voor.

Tsja, je geeft wel weinig informatie... Bijv.
a. In welke encoding standaard je Access databases zijn opgemaakt (UTF-8, ISO Latin1/ISO 8859-1, ...)
b. In welke encoding standaard de .txt bestanden zijn opgemaakt (ANSI, Unicode, UTF-8, ...)

Je begrijpt waarschijnlijk nu al wat ik denk over de richting waar je probleem vandaan komt...

Tijs.

Ik krijg al een beetje een vermoeden.

Ik moet nog wel even uitvissen waar ik dat allemaal kan vinden.
Ik kan wel even een hint gebruiken waar ik dat precies in Access kan zien. Ik vind het wel, maar misschien gaat het met een tip wel wat vlugger.
Wat betreft het te koppelen txt-bestand zal ik bij de softwareboer te raden moeten gaan.

Ik ieder geval mijn dank al.

Welke encoding in de .txt bestanden is gebruikt is nogal makkelijk na te gaan:
Open zo'n document in Kladblok (= notepad.exe ) en kies Bestand -> Opslaan als
Onderaan in het dialoogvenster staat dan de codering die in het document gebruikt is. Kan (tegelijkertijd met opslaan) ook worden aangepast naar een andere codering.

Tijs.

Laatst bewerkt:
Leg eens uit hoe je de gegevens importeert; ik heb net een testje gedaan met een standaard tekstbestand in ANSI codering, en die importeert prima als je hem handmatig importeert.

Tijs:
Ik ben een stukje verder. De gegevens hebben uit het salarispakket een ANSI code

OctaFish:
Verder heb ik gewoon een standaard koppeling gemaakt via de wizzard --> Menu / Externe gegeven / Tekstbestand --> Koppelen aan gegevensbron door een gekoppelde tabel te maken etc.

Ik heb zojuist het nagespeeld in Access 2013, en ook ik heb geen probleem, zolang bij het importeren/koppelen een ANSI txt bestand wordt gebruikt en de codering tijdens het importeren/koppelen op West-Europees (Windows) blijft staan.
Oftewel heb ik je probleem niet kunnen reproduceren, net zoals OctaFish...

Wat er bij jou misgaat heb ik dus nu geen idee (meer) van.

Tijs.

Verder heb ik gewoon een standaard koppeling gemaakt via de wizzard --> Menu / Externe gegeven / Tekstbestand --> Koppelen aan gegevensbron door een gekoppelde tabel te maken etc.
Ik ook, en dat levert geen problemen op. Kun je een bestandje meeposten?

Beste mensen,

Ik ben na mijn laatste reactie wat aan het prutsen geweest en ben er achter gekomen, dat ik bij het defineren van de koppeling waarschijnlijk niet de West Europese Windows hebt gebruikt maar een amerikaanse .....
ik heb een aantal koppelingen opnieuw gemaakt en zie daar het wonder, hij doet het.

ik moest even door jullie op het goede been gezet worden.

In ieder geval mijn dank is verpletterend voor jullie inzet.

Tot je dienst. :) Mooi dat het probleem opgelost is en dank voor je fijne woorden. :thumb:

Graag nog wel deze vraag de status opgelost geven, ajb.

Tijs.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan