• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

diagonaal selecteren

Status
Niet open voor verdere reacties.

cintha

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
18 aug 2009
Hallo,

Ik zit met het volgende probleem: ik heb een correlatiematrix, een symmetrische matrix dus met een diagonaal van 1-en. Ik moet nu het gemiddelde uitrekenen van of de linker/onderkant of rechter-bovenkant van de diagonaal, alleen weet ik niet hoe ik dat kan selecteren!! Is hier een manier voor om niet rechthoekig maar diagonaal te selecteren? (ipv alles cel voor cel handmatig in te vullen als selectie).
Alvast bedankt!

Is zowel boven- als onderkant gevuld met (2 keer dezelfde) data?

Ja precies, dus de matrix is geheel symmetrisch

Als die niet gevuld is (lege cellen zijn), is het selecteren zeer makkelijk te doen.

Zijn ze wel ingevuld, dan kan je de cellen selecteren door ze aan te klikken waarbij je de Ctrl-toets ingedrukt houdt. Je hoeft ze niet 1 per 1 te doen, maar je moet wel oppassen dat je niet te veel cellen selecteert.

Wigi

Ja precies, dus de matrix is geheel symmetrisch

Dan is het gemiddelde van de hele tabel exact gelijk aan het gemiddelde van de halve tabel.

Als in de diagonaal ALTIJD een 1 staat voldoet denk ik deze oplossing:

Bijlagen

1 5 5 5 5
5 6 5 5 5
5 5 3 5 5
5 5 5 2 5
5 5 5 5 7 5,7

Zoals je ziet werkt deze manier niet goed. Zodra de 1-en van waarde veranderen, verandert ook het gemiddelde. Het lijkt er op dat er toch wat mee genomen wordt. Toch?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan