Dichtgeklapt is aan/uit-knop ingedrukt

Status
Niet open voor verdere reacties.

Rdejong3

Gebruiker
Lid geworden
18 mrt 2009
Goedemiddag.

Ik heb sinds een week gebreken met mijn laptop. Iemand een idee?

Het probleem is, dat het dichtklappen (of openklappen (komt neer op het bewegen van de 'deksel')) als de aan/uit knop werkt. Ik merkte dit voor het eerst toen ik mijn laptop had afgesloten en hem dichtklapte. Hij ging toen weer aan en startte op. Ik ging toen gelijk naar de instellingen kijken en alle acties voor het sluiten van de deksel stond op 'slaapstand' en dat wil ik zo houden.

Vervolgens vroeg ik me af, wat er zou gebeuren als de laptop aanstaat en ik klap hem dicht. Als ik hem dan gelijk openklap, dan zie je dat hij aan het afsluiten is. Niet de slaapstand. Als ik de laptop dicht zou laten, dan gaat hij op zo'n manier uit, alsof je de aan/uit knop ingedrukt houdt. Ik krijg dan ook de melding, als ik de laptop weer wil opstarten, dat windows niet goed is afgesloten.

Als ik dan Dell vraag wat ik moet doen, hoor ik dat ze het eigenlijk niet weten, maar dat ik een hard reset eens moet proberen, waarbij alles wordt teruggezet naar de fabrieksinstellingen. Is er ook nog een mogelijkheid waarbij al mijn bestanden wél bewaard kunnen blijven?

Ik heb een Dell Studio 1735 met Windows Vista Home Premium.

Hoi,

Verander de instellingen eens zodanig, dat zowel op accu, áls op netstroom bij het dichtklappen van de deksel NIETS moet gebeuren (zie bijlage).
Tip: meestal werken de wijzigen pas écht als je jezelf als gebruiker afmeldt en weer aanmeldt. Soms zelfs als je de laptop geheel opnieuw opstart.

Kijk nu wat er gebeurt. Gebeurt er bij het dichtklappen van de deksel inderdaad niks, wijzig dan de instellingen weer zoals gewenst.

.... en nu?

Bijlagen

• ScrnDump.jpg
    ScrnDump.jpg
    73,8 KB · Weergaven: 112
Ik heb bij alle energieschema's alle acties met betrekking tot de 'deksel' op 'Geen actie ondernemen' gezet. Helaas blijft het probleem bestaan.

Ik heb voordat ik die instellingen naar niks heb veranderd, even een heel simpel filmpje gemaakt.
Misschien dat dan het een en ander duidelijker wordt?
Klik hier

Het einde van het filmpje blijkt niet goed doorgekomen te zijn, maar daar klap ik hem dicht direct weer open en dan ziet men dat windows op de gewone manier aan het afsluiten is.
De tik die te horen is na 55 seconden, dat is dezelfde 'tik' alsof ik de aan/uit knop ingedrukt houd.

mvg,

Ricky de Jong

Laatst bewerkt:
Hoi,

Kennelijk kan je nog redelijk goed traceren wanneer het niet meer 'goed' ging.
Ga eens terug naar een herstelpunt, voor de datum/tijd waarop je zeker weet dat het nog goed ging.
Overigens heb ik sinds een maand een HP laptop, waarmee ik een vergelijkbaar probleem had.
Het bleek verholpen toen ik een controle deed op de drivers op de site van HP.
Wat ook nog weleens wil helpen:
Sluit de laptop (windows dus) geheel af. Verwijder zowel de voeding als de accu.
Sluit nu het apparaat op de voeding aan, dus zonder accu.

Overigens ben ik er ook achter, dat Microsoft niet weet wat 'sluimeren' en slapen is.
De slaapstand is namelijk in Vista de 'stand' waarbij met één muisklik (of touchpad) het apparaat direct weer beschikbaar is.
De sluimerstand die, waarbij de laatste situatie waarin je computer zich bevindt in het geheugen wordt opgeslagen en vervolgens vrijwel wordt uitgeschakeld.
Net omgekeerd dus, dan de werkelijke betekenis van sluimeren en slapen.
Bij de sluimerstand kan het by the way behoorlijk lang duren voordat het toestel daadwerkelijk wordt uitgeschakeld, in tegenstelling tot de slaapstand.

Laatst bewerkt:
Goeie tips!
Maar helaas werken ze niet hehe..

Normaal gesproken blijft het lampje van de aan/uit knop branden. Maar als ik hem aan het dichtklappen ben, gaat het uit. Klap ik hem weer open, dan brandt het weer. Is het daardoor een fout die binnen in zit, waardoor een 'hard reset' niet zal helpen?

Met vriendelijke groet,

Ricky de Jong

..... Normaal gesproken blijft het lampje van de aan/uit knop branden. Maar als ik hem aan het dichtklappen ben, gaat het uit. Klap ik hem weer open, dan brandt het weer. Is het daardoor een fout die binnen in zit, waardoor een 'hard reset' niet zal helpen?

Je bedoelt mogelijk een hardwareprobleem .... ?
Daar ga je wel aan denken ja; en daarmee komt dan tegelijk het 'probleem'.
Want je gaat aanspraak maken op garantie waarschijnlijk.

Een eerste wat ze - ook bij Dell - zeggen, 'Zet hem eerst maar terug naar de fabrieksinstellingen (hard reset zoals ze het noemen)' zoals je bij je eerste aankondiging al aangaf.
Pas als daarna blijkt dat het probleem er nog steeds is, doen ze verder iets voor je.

Overigens ben je dan uiteraard niet al je eigen gegevens kwijt, want het apparaat werkt gewoon en je kunt voor de recovery een backup maken van je eigen data naar een externe harde schijf

Laatst bewerkt:
Ja okee, als ik alles back-up ben ik niks kwijt.
Maar aangezien er best wat op staat, zal het back-uppen veel tijd inbeslag nemen.

Ik neem aan dat je met 'iets' 'niets' bedoelt?
Dan heb ik in feite voor niks 1 jaar extra In Home garantie genomen..?

Met vriendelijke groet,

Ricky de Jong

Ja okee, als ik alles back-up ben ik niks kwijt.
Maar aangezien er best wat op staat, zal het back-uppen veel tijd inbeslag nemen.

Ik neem aan dat je met 'iets' 'niets' bedoelt?
Dan heb ik in feite voor niks 1 jaar extra In Home garantie genomen..?

Met vriendelijke groet,

Ricky de Jong

Tuurlijk bedoel ik niet 'niets'.
En dat het even tijd kost om een backup te maken is duidelijk, maar toch niet onmogelijk .... kom nou.
Je zorgt dat hij weer terugkomt in de staat van 'fabrieksinstellingen' en als je dan het probleem nog hebt, weet je vrijwel zeker dat het een hardwareprobleem is.
Op dat moment gaan de garantievoorwaarden in en dient Dell het apparaat te repareren.

Ik hoop dat je wel een reserve-apparaat hebt, want in geval van reparatie ben je hem al gauw 4 tot 8 weken kwijt.

Okee dat is duidelijk.
Ik ga het weekend beginnen met back-uppen.
Bedankt voor al je reacties!

Met vriendelijke groet,

Ricky de Jong

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan