• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

dichtsbijzijnde waarde zoeken en bijbehorende waarde retourneren

Status
Niet open voor verdere reacties.

dezilk

Gebruiker
Lid geworden
25 sep 2005
Beste allemaal,

Ik wil graag excel uit een kolom met waarden (kolom c) een dichtsbijzijndste waarde (o44) laten zoeken waarna een waarde op dezelfde regel in een andere kolom (kolom I) wordt geretourneerd (in cel O46).

Kan ik dit ergens vinden of kan iemand mij helpen?

Groeten,

Wim

Bijlagen

Als je een Kladblok-bestandje meestuurt wordt het toch wel erg lastig om er iets over te zeggen. Een Excel-bestand zou welkom zijn.

Mvg

Piet

In je bijlage zit een .FSD bijlage. Geen idee waar dat voor staat, maar het leek me geen excel.
Nu heb ik hem wel in Excel kunnen openen, maar als .xls is hij toch wat handiger. Even opnieuw gezipt en hier neer gezet.

In de bijlage staat overigens geen getal in O44, wel in N44, bedoel je die?
N.b. dichtsbijzijnde waarde kan een lastige zijn. Stel excel vindt twee waarden beide met een verschil van 0,1 t.o.v. de gezochte waarde, welke moet excel dan gebruiken? Bv gezocht 0,4 gevonden 0,3 en 0,5 en dan ga ik er even vanuit dat deze getallen uniek zijn, wat als 0,3 en 0,4 beide 2x voorkomen, vier mogelijke zoekwaarden in kolom I, dat gaat dus niet werken zonder dat je (Excel) extra beslissingen moet nemen.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
gelukt!

Ben zelf nog maar is goed aan het zoeken gegaan en het is gelukt!

heb dit gebruikt:

=VERT.ZOEKEN(2;A2:C10;2;WAAR)

Zoekt naar een benadering van de waarde 2 kolom A, vindt de grootste waarde die kleiner dan of gelijk is aan 2 in kolom A (1,29) en retourneert de waarde uit dezelfde rij in kolom B (1,71).

(uit de help)

zie ook de file cel O46 (en O47):
=VERT.ZOEKEN(O44;C12:I314;7;WAAR)
O44 is de gezochte waarde in kolom c, en geeft als uitvoer de bijbehorende waarde in kolom I.
Hij geeft wel de eerste waarde die kleiner is als de opgegeven waarde, en niet de dichtsbijzijndste, maar ik heb zoveel data dat het niet uit maakt voor de nauwkeurigheid.

Groeten,

wim

PS: ik kon de eerst file niet uploaden want er was ergens een afbeelding blijven plakken

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan