• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Dif file en dagelijks bijwerken

Status
Niet open voor verdere reacties.

Gerald Baalhuis

Gebruiker
Lid geworden
14 jan 2006
Beste Excelleerders,

Op mijn werk gebruiken we Exact (dos-versie). Dagelijks wordt vanuit Exact een *.dif bestand aangemaakt waarin ordergegevens staan. Op basis van het ordernummer en en het artikelnummer is de 'artikelregel' uniek.
Na het inlezen van het dif bestand in excel worden opmerkingen bij de artikelregels gemaakt.
De volgende dag wordt het dif bestand opnieuw gegenereerd, waarbij er (uiteraard) mutaties zijn.
Bijvoorbeeld:
* Bestellingen zijn binnengekomen en in Exact verwerkt, regel staat niet meer in DIF
bestand
* leverdatum is gewijzigd enz.

Nu willen we graag dat we van alle voorgaande dagen (tot maximaal 50 dagen) de historische opmerkingen behouden bij de uniek artikelregel.

Ik vroeg mij af of je in Excel het inlezen van het dif bestand zodanig kan doen dat de mutaties vanuit het nieuwe dif bestand toegevoegd worden aan het 'historische'bestand. (als u begrijpt wat ik bedoel :confused: )

Gerald

Bijgevoegd een rar file met een in excel ingelezen dif bestand.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Als ik jou was zou ik het bestand even ontdoen van namen en telefoonnummers.

nog wat uitdagingen

Beste mensen,

Ik ben zelf ook een beetje aan het stoeien met macro's opnemen voor het DIF bestand. Waar ik tegenaan loop, is dat ik de macro's telkens opnieuw moet maken zodra ik het nieuwe DIF file heb ingelezen. Er is vast een methode om een marco zodanig in Excel te zetten dat deze geladen is zodra je excel hebt geopend. Maar hoe kan ik dan het DIF file ingelezen zodanig dat je macro blijft bestaan?
Voor de volgende updates (dag 2, dag 3 enz.) zoek ik iets zodat je de DIF files kan 'importeren' in het allereerste werkblad waarin DIf file van dag 1 is ingelzen (dit bewaar ik natuurlijk als xls bestand.

Gerald

In een soortgelijk geval heb ik het alsvolgt opgelost.
Ik heb een basisbestand (.xls) waarin mijn macro's staan. Macro kijkt of er een nieuwe - in mijn situatie .txt file - aanwezig is (zo niet dan msgbox en end sub - zo ja ga verder).
De data wordt in een nieuwe file binnengehaald en direct als temp.xls opgeslagen.
Data wordt vanuit de code in het basisbestand zodanig gemanipuleerd dat het formaat gelijk is aan het formaat van mijn hoofdbestand. Middels formules in het tempbestand wordt er gesorteerd zodanig dat de bovenste rijen overgeheveld kunnen worden naar het basisbestand. In een hulpkolom komt met een formule een 1 of een 0. Vervolgens wordt rij voor rij overgepompt en gedelete in temp.xls totdat in de hulpkolom een 0 staat.
Code sluit temp.xls en killed het beestandje.
Succes.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan