digitale camera kopen

• Onderwerp starter Onderwerp starter dual
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

dual

Gebruiker
Lid geworden
2 nov 2001
Ook ik wil graag een digitale camera kopen maar inmiddels vliegen de pixels me om de oren, 2 miljoen, 3,1 miljoen, 4 miljoen en zelfs 5 miljoen. En dan heb ik het nog niet gehad over de optische en digitale zoom en de geheugenkaarten.

Hier komen mijn vragen:
Wat is het verschil tussen de optische en de digitale zoom?
Ik print regelmatig mijn foto's (van een "normale" camera) op A4 formaat en laat het soms uitprinten op A3 formaat, als ik besluit om een camera te kopen met 5 mijoen pixels hoeveel foto's kunnen er dan op een 256 MB geheugenkaart? (Hoe bereken je zo iets?)

Dit zijn voor nu mijn vragen.:o

Verschil tussen optische en digitaal;
Opties wil zeggen m.b.v. lenzen, denk aan een verrekijker. het beeld wordt 'echt' dichterbij gehaald.
Dan pas wordt de foto met een bepaalde resolutie genomen.
Digitaal, De foto is genomen met een bepaalde resolutie, hier wordt digitaal op in gezoemd, vergelijkbaar met het loepje in elke tekenprogramma, vaak worden hier extra pixels door de software van de camera bij verzonnen om de overgangen in het beeld te verzachten.
Dat alles gaat natuurlijk ten koste van de kwaliteit en de resolutie.

Een camera met bv 20x digitale zoom zegt helemaal niets, dat kan je later thuis op je pc ook wel doen, desnoods 1000x (wat je dan ziet zijn dat bv 8 pixels gigantisch vergroot....)
Eigenlijk heb je alleen aan de optische zoom echt wat.

Reken op circa 100 foto's per 256Kb bij 5Megapix (beste kwaliteit in Jpg formaat).
Hangt echt af in welke kwaliteit je de foto's op wilt staan.
Wil je ongecomprimeerd op slaan bv in Tiff formaat (als je camera dat ondersteunt) zullen het er een stuk minder zijn.

Kijk verder of je infomatie kunt krijgen over het batterij/accu gedrag. Die kunnen soms al leeg zijn voor je die 256Kb vol hebt.

En ga ook na of de camera 2:3 formaat ondersteund (vele doen dit niet) zonder deze optie kun je niet in het traditionele 2:3 foto formaat foto's maken (bv 9x12 en 10x15 cm).
Bij alle camera's ondersteunen het 3:4 formaat wat juist handig is voor het bekijken van foto's op je monitor.

Laatst bewerkt:
miljoenen

En hoe zit het dan met die miljoenen :confused: pixels?

Hoe bedoel je?

x (lengte) * y (breedte) = max. aantal pixels.

Nu worden er altijd wat pixels gebruikt voor bv het scherpstellen, kleur balans etc (circa 5-8%).
Dus als je een 5 mega pixs camera koopt zijn dat er z'n 4,5 miljoen voor de afbeelding.

Instap model is vaak een 1,3 megapixel camera.
Maximale resolutie is dan 1280 x960 = 1228800

Bij een 4 mega pixel camera ga je dan naar 2272
x 1704 Pixels = 3871488

n.b dat op de buiten kant 5 mega pixels staat zegt ook niet alles, kijk maar eens op de site van BenQ (HP).
Totaal aantal pixels is 3,34M, effectief 3,14M, maar wordt wel verkocht als 5,5 megapixel camera...
N.b. de hoogte resolutie zou zelfs 2720*2040 pixels zijn, dat is inderdaad 5,5 mega pixels, echter een deel daarvan is gewoon 'verzonnen' door de camera...
BenQ geeft het in ieder geval eerlijk toe, andere merken zijn hier soms een stuk onduidelijker over.
Deze camera kan ook alleen maar in het 3:4 formaat foto's nemen en dus niet 2:3...

Mega pixels bepalen dus je resolutie.
Als je dan na gaat dat je 300 dpi voor echte foto kwaliteit (iets meer zelfs, meen ik) nodig hebt kun je bereken hoeveel pixels je nodig hebt.
300 pixels per inch, dus 300 voor 2,5 cm.
Bij een resolutie van 2272 x 1704 (4 echte megapixels) kom je uit op een groote van z'n 19 x 14 cm.
Er zijn echter maar heel weinig mensen die een afdruk kwaliteit van 200 dpi kunnen onderscheiden van 300 dpi.
Dan kom je op 29 x 21 cm (A4), vandaar dat ze zeggen dat met een 3,3 M. pix je nog nét op A4 formaat kunt printen (aantal dpi wordt dan natuurlijk nog lager).
Met een 4M.pix camera is het geen probleem.
Met 5M.pix kun je, maar ook dan weer niet op 'echte' foto kwaliteit wel tot A3 formaat gaan, maar bijna niemand zal dat kunnen zien.

P.s. dpi bij scanners kun je niet 1 op 1 nemen t.o.v. een monitor of printer, en laser printers kennen lpi ook deze kun je niet 1 op 1 nemen.

Wanneer je gewoon voor jezelf foto's wilt nemen en er je brood niet mee hoeft te verdienen, dan voldoet een camera met 3 miljoen pixels al meer dan. Je kunt daar posters mee afdrukken die haarscherp zijn.

Men smijt je met pixels om de oren, maar wat veel belangrijker is,is de lens. Die moet het doen. En dan raad ik je aan een camera te kopen van een merk dat al langer met camera's en/of lenzen werkt. Die hebben er de meeste ervaring mee.

Wanneer je lid bent kun je nog even de column van de Nieuwsbrief van Maart/April 2003 doorlezen. Je kunt ook even kijken op http://www.kieskeurig.nl Daar kun je de diverse camera's vergelijken en ook de prijzen. Tevens kun je de reviews lezen. Dus wat de bezitters van een camera er van vinden.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan