Digitale camera

• Onderwerp starter Onderwerp starter Raket
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

Raket

Gebruiker
Lid geworden
14 aug 2003
Ik heb van een vriend een digitale camera gekregen voor mijn verjaardag. Nu zijn er alleen maar drivers bij voor Win98 terwijl ik met XP werk.
Het betreft een Minolta Dimage 2300.
Mijn vraag: weet er iemand waar ik de drivers kan vinden voor dit toestel voor WinXP?
Ik heb al overal gezocht op internet en veel personen gevonden die op zoek zijn naar die drivers maar ze vinden is iets anders! :-(
Of zijn er geen drivers voor XP? Ik heb een mail naar Minolta geschreven en hoop deze week op antwoord maar vrees ervoor!
Groetjes.

Op de site van Minolta staat bij de Dimage 2300 Zoom het volgende (bij software download)
NOTE: When Windows®2000 Professional, Windows®XP or Windows®Me is being used these Operating Systems have these files as part of there standard package and do not require any assistance. DO NOT CONTINUE WITH THIS INSTALLATION.

Dus hij zou moeten werken.

Geprobeerd!

Sorry maar dat heb ik geprobeerd. Het gaat hier alleen over de USB bestanden die misschien niet in Win98 aanwezig zijn...
Die camera zal niet werken tenzij ik echt drivers voor WinXP vast krijg en zo te zien zal dat moeilijk zijn want ik heb op de meeste sites vragen gevonden voor die drivers...!
Ik heb nu ook naar Minolta geschreven en hoop om daar volgende week antwoord op te hebben maar er zijn blijkbaar veel mensen die zoeken (en niet vinden) naar drivers voor XP.
Toch bedankt.

Niks goeds!

Hallo Caspar107,
als ik de camera inprik vind de pc enkel een onbekend usb apparaat.
Ik heb al geprobeerd met de software voor Win98 te installeren maar dat pikt hij niet.
Hopelijk krijg ik beter nieuws van Minolta zelf al heb ik er al veel klachten over gelezen de laatste dagen, zeker ivm deze camera!
Benny, ik ben gaan kijken op dat ander forum maar geraak er gewoon niet aan uit!
Mijn windows is nu nederlands en al kon ik goed overweg met de engelse versie, dit vind ik allemaal toch niet.
Toch bedankt voor jullie hulp.
Guy.

Hoi Raket, ben ook net even gaan zoeken op het net en inderdaad op enkele engelse forums staat dat er geen drivers zijn voor xp. Gek want er was het verhaal van iemand die deze camera had en met win 98 geen probleem, had xp geinstalleerd en weg camera. Geen beeld meer op de pc te krijgen. Blijkbaar is er niets voorzien voor xp. We zullen nog even verder zoeken.

Groetjes

Mischien heb je dit al gelezen maar dit staat ook op een forum:
Helaas is er geen driver beschikbaar om de Dimage 2300 camera direct te laten communiceren met Windows-XP. Het ligt ook niet in de lijn der verwachting dat er een driver komt, omdat de camera nog volgens het zogenaamde twain principe werkt. Op het moment dat de Dimage 2300 werd geïntroduceerd, in maart 2000, was Windows 98 het meest moderne besturingssyssteem. Intussen is de 2300 camera opgevolgd door de Dimage E-201. In de produktdocumentatie wordt als besturingssysteem aangegeven; Windows 95 en Windows 98 (waarbij USB alleen mogelijk is via Windows 98 en via de Windows 95 versie met USB-ondersteuning). Gelukkig is er wel een oplossing voor dit probleem en kun je de Dimage 2300 ook onder Windows XP blijven gebruiken. Alleen moet je voor het binnenhalen van de bestanden nu gebruik maken van een CompactFlash-Cardreader. Dit heeft als bijkomend voordeel, dat het sneller werkt en dat de batterijen in de camera langer meegaan. Deze CF-cardreader wordt door je systeem gezien als een verwisselbare schijf.
Tot zover het officiële standpunt van Minolta. Onlangs kregen we echter van Redbad de volgende tip, die we hieronder volledig weergeven:

Dat de Minolta Dimage 2300 het niet doet onder Windows XP is onzin. Je moet gewoon even de W(indows)I(mage)A(cquisition) service disabelen en stoppen onder services. Hieronder staat de oplossing die ik vorig jaar al in diverse nieuwsgroepen heb gepost.

Verschillende (oudere)digitale camera's functioneren niet goed onder Windows XP. Mijn Minolta Dimage 2300 kon onder XP geen foto's meer naar de computer uploaden.

Mijn oplossing: - Installeer de W2K driver en twain driver - Ga naar "services" en kies de service "Windows Image Acquisition(WIA)" STOP en DISABLE deze. Hiermee was mijn Minolta-probleem verholpen. Mogelijk werkt deze oplossing ook bij andere camera's & scanners! Je hoeft dus geen nieuwe camera of een Flashcardreader te kopen, zoals de technische dienst van Minolta Nederland adviseert!

Instructies:

Sluit de Dimâge 2300 op je computer aan, XP herkent hem dan als een USB-apparaat;
XP vraagt vervolgens naar de stuurprogramma's van het apparaat. Kies "geavanceerd" en geef het pad aan naar de drivers op de CD-rom ... bijvoorbeeld d:\dscdrivers\os\eng.
XP zal vervolgens de drivers van de Dimâge 2300 vinden en installeren;
installeer TWAIN voor D2300. Daarna kun je het programma Diaphoto starten(c:\Program Files\MLT2300\diaphoto.exe.)
Vergeet niet om de WIA service te stoppen en te disabelen. Hiervoor ga je naar Start> Configuratiescherm> Services> Windows Image Acquisition. Klik rechts op Eigenschappen en kies voor Opstarttype: uitgeschakeld en stop de status van de service. Wanneer je de WIA-service niet disabelt, zal het geactiveerd worden zodra je het programma diaphoto.exe start. WIA gebruikt zijn eigen XP twain driver die niet compatibel is met die van Minolta.

Bron: http://home.hetnet.nl/~zeylmaker/faq/faq.html

Onderaan de pagina staat de tekst.

Groetjes

Ik had hetzelfde probleem met mijn 'oudere' camera, XP geeft dan ook aan dat er een onbekend USB apperaat is.

De oplossing bij mij is als volgt:

1e: USB kabel aansluiten tussen camera en computer

2e: Camera aanzetten (bij mij komt onmiddellijk de
melding van USB app. wordt niet herkend etc)

3e: Dan via START > MIJN AFBEELDINGEN

4e: Dan verschijnt in AFBEELDINGSTAKEN als extra optie:
AFBEELDINGEN BIJ EEN CAMERA OF SCANNER
OPHALEN, dit aanklikken etc.

Soms moet ik twee keer MIJN AFBEELDINGEN openen.
Soms verschijnt de CAMARA WIZARD zonder dat er in AFBEELDINGSTAKEN een extra optie verschijnd.

Maar, hoe dan ook, het werkt en wie weet bij jouw ook.

Succes,

Aad

Minolta==koppig!!!

Ik heb alles geprobeerd wat er op het forum geschreven is maar helaas is dit type camera nogal koppig :-(
Ik heb ook naar minolta geschreven EN gebeld maar er zijn geen drivers voor en die zullen er ook nooit komen. De enige oplossing zou zijn om een kaartlezer te kopen maar dat vertik ik! Dan liever een nieuwe camera!
Ik heb trouwens die camera terug gegeven aan mijn vriend en die wil nog effe zoeken... Moet hij weten maar ik weet nu dat het niet lukt onder WinXP.
Bedankt aan iedereen die proberen te helpen heeft en ik zal proberen om de volgende keer met een oplosbare vraag te komen :-(
Ik sluit dit nu af omdat ik genoeg van een pc ken om te weten wanneer het echt niet gaat!
Groetjes aan iedereen van Guy.

als diene driver zou werken
moet je ff kijken bij mijn computer is er daar geen verwisselbare schijf bijgekomen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan