Digitale camera

• Onderwerp starter Onderwerp starter rama
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

rama

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
26 jan 2001
Hallo,

Misschien een hele domme vraag. Ik heb een Minolta S414 digitale camera, begrijp alleen niet zo veel van de gebruiksaanwijzing. Deze camera heeft vier verschillende beeldgrootte en beeldkwaliteit. Als ik hem op 1600x1200 gebruik, krijg ik foto's van 10x13 ipv 10x15. Weet iemand of dat ook bij 2272x1704 is. En begrijp ik het dan goed, heeft dit alleen met de opslag op de computer te maken.

Ik heb de volgende instellingen:

2272 x 1704
1600 x 1200
1280 x 960
640 x 480

TIFF, FINE, STD, en ECON

Bvd Rama

Hoe groter de foto, hoe meer geheugen het kost (MB's)

Ja, helaas voor jou, al deze instellingen zijn 4:3 ivp van het 'normale' foto formaat 3:2.
'Voordeel' van dit formaat is inderdaad dat een foto zonder zwarte randen op een beeldscherm getoont kan worden.
Als we straks allemaal Breedbeeld hebben krijg je natuurlijk juist wel weer zwarte balken....

Wil je allebij 3:2 en 4:3 zul je een andere kamera moeten zoeken.

N.b. op zich maakt het natuurlijk niet zo veel uit, je moet er gewoon even aan wennen dat je foto's een ander formaat hebben.

Formaat mag duidelijk zijn = aantal pixels.
De tweede reeks beplaald de kwaliteit waarin de foto's worden op geslagen. Als je genoeg ruimte hebt op je memorie kaart kan je het beste de hoogste kwaliteit gebruiken.

P.s. met Ifran is het heel goed en snel mogelijk al je foto's aan te passen aan het 3:2 formaat.
Je raakt dan wel wat beeld informatie kwijt aan de boven en/of onderkant.
Bv bij 1600x1200 = 4:3 omzetten naar 3:2 betekend 1600 x 1066, 1200-1066 = 134/2 = 67 pixels aan de boven en onderkant af laten snijden of bv alleen 134 aan de boven of onderkant. Als je hier rekening mee houd bij het maken van een foto is dat ook een mogelijkheid. 134 pixels op 1200 is circa 11% dus zeg maar 5% aan de boven en onderkant.

Laatst bewerkt:
Dus als ik het goed begrijp, maakt het niet uit bij welke resolutie dan ook. Het enige is dan waarschijnlijk dat de opslag op de computer groter is met 2272 x 1704, en heeft dat dan niets met de scherpte van de foto te maken??

groetjes rama

Jawel, meer pixels is scherpere foto's. Dat is ook normaal want je hebt meer pixels. Als je daarna de foto verkleint om vb. op een site te zetten, dan heeft het gebruikte programma ook nog belang. De beste resultaten haal je volgens mij met photoshop of photoshop ellements.

Groetjes

Wat je moet weten is dat 2272 x 1704 gelijk is aan 3.871.488 ofwel ca 3,8 miljoen ofwel 3,8 megapixel.

Dat is het magische getal waarvoor je je dure munten besteedde.
Horizontaal 2272 lijnen, verticaal 1704 lijnen geeft dus 3,8 miljoen snijpunten en ongeveer evenveel bytes.
Als je de capaciteit van je geheugenkaart deelt door 3,8 (zeg maar 4) dan weet je ongeveer hoeveel plaatjes je daarop kwijt kan.
Op een meestal standaard meegeleverde 16 MB kaart ben je dus gauw uitgekiekt.)

De volgende formaten in het rijtje zijn de lagere resoluties, zeg maar slechtere beeldkwaliteit:
1600 x 1200 = 1,9 megapixel, dus 2 maal zoveel foto's
1280 x 960 = 1,2 megapixel, alweer een stuk meer
640 x 480 = 0,3 megapixel, een heleboel,
maar de kwaliteit is nu zo langzamerhand onacceptabel.

Wil je iets aan je camera hebben dan moet je er een 256 of 512 MB kaart bijkopen.
De beeldverhouding is zoals je begrijpt ook af te lezen aan de verhouding van de twee getallen, die is precies 4:3.

Irfanview is freeware. Dat programmaatje biedt enorm veel mogelijkheden om de foto's te bewerken. Het sterkste is wel dat het de foto kan "oprekken" tot die precies op je papier passen. Je krijgt dan wel te brede of te smalle smoelen.

Bedankt allemaal, Volgens mij begrijp ik het allemaal wat beter

Groetjes Rama

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan