Al jaren hebben we digitale TV (UPC). De decoder is op het AOP aangesloten d.m.v. een ca. 8 meter lange Coax 12 kabel. Dit heeft altijd nagenoeg zonder noemenswaardige problemen gewerkt. Ongeveer een jaar hebben we een decoder met harddisk en sindsdien is de coaxkabel via een digitale versterker op het AOP aangesloten (een officieel door UPC goedgekeurd model uit de UPC winkel). Dit omdat de decoder met harddisk gevoeliger voor storingen blijkt te zijn dan de oude decoder. Heeft ook zonder noemenswaardige problemen gewerkt tot een paar weken geleden.
Sinds aan aantel weken is dagelijks storing op een aantal digitale kanalen: stilstaand beeld, gefragmenteerd beeld, meldingen over signaalverlies of zelfs een compleet zwart scherm. Er zijn ook perioden dat er niets aan de hand is. Bij de helpdesk wisten ze te melden dat het gaat om zenders uit hetzelfde digitale pakket. Blijkbaar is er een invloed van buitenaf die stoort op de frequentie van dit pakket. De oorzaak van die storing zou zeer lastig te achterhalen zijn. Er werd aangeraden de decoder dichter bij het AOP te plaatsen en via een kortere kabel aan te sluiten. Dit helpt wel, al verschijnen er bij bewuste zenders nog wel al en toe gefragmenteerde strepen en blokken op het scherm. Het blijvend dicht bij het AOP plaatsen van de decoder is echter een probleem omdat dan de indeling van de hele kamer radicaal gewijzigd moet worden als de TV bij de decoder geplaatst wordt. De TV op de huidige plaats laten staan en alleen de decoder bij het AOP plaatsen kan ook weer problemen opleveren omdat er dan een 10-meter lange scart-kabel nodig is en dan dat misschien weer voor storing gaat zorgen.
Nu vraag ik me af of ik zelf nog iets kan doen om storing via de lange coaxkabel te verminderen. Zijn er coaxkabels die nog beter geïsoleerd zijn dan coax 12? Zo zag ik bij MediaMarkt een kant-en-klaar gemonteerde kabel (10 mtr.) met vergulde stekkers. Volgens de omschrijving op de verpakking gaat het om een High Quality 110 db satellietkabel. (Merk Vivanco, ik hoop dat ik niemand te kort doe door een merk te noemen.) De verkoper wist te melden dat het hier gaat om de laatste ontwikkeling op coaxgebied en dat het de beste kabel is die er voor consumenten op de markt is. Ik zou dat graag geloven, maar uit ervaring weet ik dat niet alle MM-medewerkers altijd evenveel kennis hebben van de producten die ze verkopen.
Misschien weet iemand er meer over of heeft zelf soortgelijke ervaringen. Elke suggestie is welkom.
Overigens begrijp ik niet wat de oorzaak kan zijn van de plotselinge verslechtering van het signaal. Er is in huis niets aan het systeem veranderd en er zijn in de buurt geen GSM- of andere masten geplaatst. Wel staat er enige panden verder in de straat een metalen verdeelkast van de kabel waarvan de voorkant gedeeltelijk is verwijderd en kabels, schakelaars en stekkers zichtbaar zijn. De kast staat tussen een paar winkelpanden die gerenoveerd worden. De buitengevel blijft staan en wordt in de oorspronkelijke staat teruggebracht terwijl vanbinnen alles wordt gestript en opnieuw opgebouwd. Toen er een keer een deur open stond zag ik dat de kabels die uit de verdeelkast door de muur het gebouw inlopen op ca. 1–2 meter van de muur afgezaagd zijn en los over de grond slingeren. Zou dit invloed kunnen hebben op mijn TV-signaal? De sloopwerkzaamheden zijn begonnen rond dezelfde tijd als het begin van de genoemde storingen. Ik heb geprobeerd het onder de aandacht van de bouwvakkers te brengen, maar dat zijn Oosteuropeanen die het Nederlands niet machtig zijn en bovendien zeggen ze dat niet zij, maar de slopers die er vóór hen waren de kabels afgezaagd hebben. Heb het ook gemeld aan de beheerder van het kabelnet, maar die lijkt geen haast te hebben. De kast is nog steeds open.
Bij voorbaat dank!

Sinds aan aantel weken is dagelijks storing op een aantal digitale kanalen: stilstaand beeld, gefragmenteerd beeld, meldingen over signaalverlies of zelfs een compleet zwart scherm. Er zijn ook perioden dat er niets aan de hand is. Bij de helpdesk wisten ze te melden dat het gaat om zenders uit hetzelfde digitale pakket. Blijkbaar is er een invloed van buitenaf die stoort op de frequentie van dit pakket. De oorzaak van die storing zou zeer lastig te achterhalen zijn. Er werd aangeraden de decoder dichter bij het AOP te plaatsen en via een kortere kabel aan te sluiten. Dit helpt wel, al verschijnen er bij bewuste zenders nog wel al en toe gefragmenteerde strepen en blokken op het scherm. Het blijvend dicht bij het AOP plaatsen van de decoder is echter een probleem omdat dan de indeling van de hele kamer radicaal gewijzigd moet worden als de TV bij de decoder geplaatst wordt. De TV op de huidige plaats laten staan en alleen de decoder bij het AOP plaatsen kan ook weer problemen opleveren omdat er dan een 10-meter lange scart-kabel nodig is en dan dat misschien weer voor storing gaat zorgen.
Nu vraag ik me af of ik zelf nog iets kan doen om storing via de lange coaxkabel te verminderen. Zijn er coaxkabels die nog beter geïsoleerd zijn dan coax 12? Zo zag ik bij MediaMarkt een kant-en-klaar gemonteerde kabel (10 mtr.) met vergulde stekkers. Volgens de omschrijving op de verpakking gaat het om een High Quality 110 db satellietkabel. (Merk Vivanco, ik hoop dat ik niemand te kort doe door een merk te noemen.) De verkoper wist te melden dat het hier gaat om de laatste ontwikkeling op coaxgebied en dat het de beste kabel is die er voor consumenten op de markt is. Ik zou dat graag geloven, maar uit ervaring weet ik dat niet alle MM-medewerkers altijd evenveel kennis hebben van de producten die ze verkopen.
Misschien weet iemand er meer over of heeft zelf soortgelijke ervaringen. Elke suggestie is welkom.
Overigens begrijp ik niet wat de oorzaak kan zijn van de plotselinge verslechtering van het signaal. Er is in huis niets aan het systeem veranderd en er zijn in de buurt geen GSM- of andere masten geplaatst. Wel staat er enige panden verder in de straat een metalen verdeelkast van de kabel waarvan de voorkant gedeeltelijk is verwijderd en kabels, schakelaars en stekkers zichtbaar zijn. De kast staat tussen een paar winkelpanden die gerenoveerd worden. De buitengevel blijft staan en wordt in de oorspronkelijke staat teruggebracht terwijl vanbinnen alles wordt gestript en opnieuw opgebouwd. Toen er een keer een deur open stond zag ik dat de kabels die uit de verdeelkast door de muur het gebouw inlopen op ca. 1–2 meter van de muur afgezaagd zijn en los over de grond slingeren. Zou dit invloed kunnen hebben op mijn TV-signaal? De sloopwerkzaamheden zijn begonnen rond dezelfde tijd als het begin van de genoemde storingen. Ik heb geprobeerd het onder de aandacht van de bouwvakkers te brengen, maar dat zijn Oosteuropeanen die het Nederlands niet machtig zijn en bovendien zeggen ze dat niet zij, maar de slopers die er vóór hen waren de kabels afgezaagd hebben. Heb het ook gemeld aan de beheerder van het kabelnet, maar die lijkt geen haast te hebben. De kast is nog steeds open.
Bij voorbaat dank!
