digitale video camera (camcorder)

Status
Niet open voor verdere reacties.

martens

Gebruiker
Lid geworden
26 jul 2004
Hallo,

Ik ben op zoek naar een goede digitale videocamera welke een goede kwaliteit beeld en geluid resultaat geeft, en waarvan de filmpjes goed op de pc te bewerken zijn.
kortom hij moet van een goede kwaliteit zijn en niet al te duur en gemakkelijk in de bediening e.d..
Waar moet ik op letten bij aankoop van een digitale videocamera en waar kan ik eventueel vinden welke goed is.

mvg Peter

Wat voor PC heb je (hoe snel), waarvoor wil je de camera gebruiken, en waar ga je de films op bekijken, een TV? Is dat een platte of nog een beeldbuis? En, wat is je budget?

Ik ben ook aan het kijken voor een nieuwe camera :cool:

Zal ik een nieuwe topic maken of het ook hier posten, naja hoor het wel..

Op zoek naar het volgende:

Een goede full-hd camera met 1080p, met goede mogelijkheden voor bewerken op pc (heb een laptop core 2 duo met geforce 9500m 512mb) budget voor de cam is rond de 500 euro

Ik heb namelijk absoluut geen idee welke merken goed zijn bij camera's, welke type lens en wat voor specs belangrijk zijn bij een videocamera..

Sorry voor de late reactie dit in verband met ziekenhuis opname.

Ik heb een acer aspire 7520G laptop, en ik wil de film ook graag op tv bekijken met beeldbuis.
Ik wil de film gewoon voor alledaagse dingen gebruiken maar ik wil er wel een hebben van goede kwaliteit waar ik lang mee vooruit kan en hij moet een goede filmkwaliteit geven.
Ik weet ook niet wat het beste is een hard-disk of een voor een geheugen kaart of een met van die kleine bandjes.
Het budget is tussen de 300 en 500 euro.

Als je de film op een beeldbuis TV en laptop wil bekijken, zou ik voor een DV camera kiezen. Dit is een digitale camera, nog met bandjes. Voor TV maak je dan een DVD, en voor de laptop een xvid, of andere avi. De betere camera's (ook de professionele) hebben drie chips om de 3 hoofdkleuren vast te leggen.
Met deze '3-chip camera' s krijg je een veel mooier beeld. Panasonic heeft betaalbare 3-chip camera's. Kijk hieronder, maar je moet verder zoeken naar waar ze nog te koop zijn:

http://www.kieskeurig.nl/videocamer...ax=500&grade=0&current=1&details=Y&advanced=1

Je hebt wel een Firewire aansluiting nodig op je computer om DV beelden over te zetten. Maar dat heeft je Acer laptop, het is deze? Dan zijn processor en de harde schijf wel aan de trage kant voor videobewerken. Maar als je captured op een externe USB schijf, zal monteren wel gaan..

HD camera: Om beeld van een HD/kaart/disk camera (vlot) te kunnen bewerken heeft je PC een Quadcore processor en snelle schijven nodig. Dat formaat moet je weer verkleinen om op een beeldbuis TV te kunnen zien, dus dat is voor jou geen goeie keus.

Laatst bewerkt:
Hallo Vandahl,

Als ik het goed heb neemt een camera altijd MOV bestanden op hoe kan ik deze het beste omzetten naar AVI of MPEG, ik heb al vele converteer programma's geprobeert maar nog geen enkele goede gevonden het liefst heb ik wel een gratis te downloaden converteer programma.

groetjes Peter

Nope.. jouw camera neemt in .mov op, (lang) niet alle doen dat. Nu is .mov (net als .avi) alleen de container, ofwel 'het jasje' van het videobestand. In dat jasje zit digitale video met bepaalde instellingen die de kwaliteit bepalen. Om goed over te zetten, moet je die instellingen kennen, en iets van video en digitaal beeld weten.

Het laatste kan ik je niet zo snel aan helpen. De gebruikte instellingen binnen een videobestand kun je vinden met het programma Gspot. Dat geeft informatie over de gebruikte codecs, bandbreedte en afmetingen. Als je een .mov bestand met Gspot opent, daar een schermafdruk van maakt, en met je post meestuurt, kan ik je meer vertellen.

Afbeeldingen mogen hier max. 100 KB zijn. Daarom kun je ze het beste opslaan als.gif
(Dat kan bijv. met het op elke PC aanwezige Paint).

http://www.headbands.com/gspot/

Ik heb nog geen camera maar zoek er wel een die voor mij geschikt is.
Dus als ik er een koop moet ik ook opletten of hij in avi opneemt.
Kunt je mij de dingen noemen welke zeer belangrijk zijn en welke noodzakelijk zijn om opteletten als ik een camera koop.

mvg Peter

DV camera's werken met een DV-bandje, en nemen in DV-AVI op. Alle overige camera's nemen in een MPEG-variant op. Alleen als de beelden voor een platte (HD)TV zijn bedoeld, heeft het zin om zo'n MPEG camera te kopen. Maar hierbij heb je een zwaardere computer nodig om de beelden te bewerken/knippen.

Noodzakelijk: Als je in Europa TV kijkt, koop dan altijd een PAL model. Maar dat zijn alle camera's die je hier normaal kunt kopen. Alleen als je in de VS of Japan een camera koopt (via eBay of zo), kan het een NTSC -model zijn. De beelden daarvan kun je vaak niet op een Europese TV bekijken.

Prettig: 3 CCD, een externe microfoon kunnen aansluiten, makkelijk te bedienen, zwaardere accu's kunnen gebruiken, een ingebouwde lamp..

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan