Dikke FPS drops door lage GPU usage

Status
Niet open voor verdere reacties.

SuperFries0123

Gebruiker
Lid geworden
12 apr 2009
Hallo allemaal,

Ik heb last van fps drops door een laag GPU usage. De dalen in fps zijn perfect terug te zien bij het GPU usage:

http://i.imgur.com/3Jio33H.png
(Zie onderaan de FPS en bijna bovenaan de GPU usage.)

Als ik zo naar de grafieken kijk mankeert het niet aan de GPU temperatuur, maar aan de GPU usage (en de core snelheid?),
die hoger en constanter moet zijn.

Het veranderen van settings van hoog naar laag in games heeft geen zin (fps dropt net zo hard). Ook heb ik geprobeerd te overklokken,
onderklokken, het unparken van CPU cores, het verhogen van de minimum processorsnelheid, maar dit alles helpt niet.

Mijn specs:

64 bit Windows 7
Sapphire Vapor-X R9 280X
AMD FX 8120 8-core 3.1 GHz
8 GB DDR3 RAM
Samsung 840 Pro 128 GB SSD (primaire)
Samsung 840 Evo 250 GB SSD (secundaire)

Heeft iemand een idee hoe ik dit kan verhelpen?

Laatst bewerkt:
Bijna ALLE games. Nieuw en oud: Bad Company 2, Modern Warfare 2, de Fallouts maar ook Battlefield 4, Watch Dogs en Far Cry 3.

Hallo K1pje, en bedankt voor je reactie,

Ik heb deze kaart nu een half jaar, en heb sindsdien elke update geïnstalleerd gehad, zonder
verandering dat de framedrops verholpen werden of minder werden. Ik kan dus met enige zekerheid
zeggen dat het niet per sé aan de drivers ligt (althans, niet iets wat gepatcht of geupdate kan worden).

Ok, dat vertelde je er eerst niet bij :P

Welke voeding gebruik je?

Nee dat klopt K1pje, ik had iets completer moeten zijn in mijn eerste post, excuses daarvoor.

Ik heb een Corsair RM850 (850 watt). Dit moet wel voldoende zijn voor mijn specs, nietwaar?

Dat is zeker meer dan voldoende ;) (met die voeding kan je met gemak een crossfire van die kaarten draaien).

Heb je tijdens het spelen van de games ook al eens gekeken naar hoe je processor presteert? En wat zijn de temperaturen van de processor op dat moment?

Bij taakbeheer>prestaties schommelt het processorgebruik altijd rond iets van 70% tijdens gamen.
De temperatuur zou ik niet weten, wat is een goede tool om dit in de gaten te houden?

Tijdens het draaien van Far Cry 3 lijkt de temperatuur om en nabij de 60 graden te blijven. De load voor elke core lijkt nogal te schommelen:

http://i.imgur.com/YH1EgEu.png

Het probleem ligt dus hier ook weer (denk ik) niet aan de temperatuur. Valt je iets anders op?

Mijn gevoel vertelde mij inderdaad in eerste instantie dat 60 graden niet te hoog is, maar als ik kijk naar CPU-world, dan zeggen ze dat de maximale temperatuur voordat er terug geklokt wordt slechts 61 graden is:
http://www.cpu-world.com/CPUs/Bulldozer/AMD-FX-Series FX-8120.html

Wat je ziet bij CoreTemp is dat ook de snelheden van elke individuele core aangegeven worden. Bij de FPS drop, worden dan ook deze snelheden van de cores lager? Zo ja, dan kan het zijn dat je cpu terug klokt omdat ie het (voor hem) te warm heeft.

Er wordt nu heel mooi CPU usage en CPU temperature links bovenin beeld weergeven tijdens het gamen,
en er valt een conclusie uit te trekken.

De processor draait om en nabij de 61 graden een goede 60-70 fps, maar de temperatuur loopt snel op voorbij de
65 graden, waarna hij terug begint te houden. Dit heeft als gevolg dat ik 20-30 fps krijg bij een CPU die 68 graden is.
Het lagere fps doet de CPU afkoelen naar 61-62 graden, en het proces herhaalt zich.

Ik denk dus dat de CPU het te heet heeft. Ik heb AMD Cool 'n Quiet uitgezet in het BIOS, en ik ga nu kijken of games beter runnen
met CnQ aan. Ook ga ik een fan programmaatje downloaden.

Jij nog suggesties of opmerkingen, K1pje?

Ok, je hebt nu inderdaad heel mooi aangetoond waar het probleem ligt: je CPU wordt te warm en gaat daardoor zichzelf terugklokken. Top dat je in ieder geval de oorzaak weet :thumb:

Cool 'n Quiet gaat vrees is je probleem niet oplossen, dit zorgt er voornamelijk voor dat wanneer je de pc niet voluit gebruikt, de spullen zuiniger gaan draaien ;) Bij gamen gebruik je de pc wel voluit, dus daar doet Cool 'n Quiet niets.

Waar je wel aan moet gaan denken: Is je pc goed stofvrij? Zo nee, dan moet dat dus zeker gebeuren aangezien dat aanzienlijk scheelt in temperatuur. Eventueel kan je ook een betere koeler kopen voor op je CPU, danwel je airflow verbeteren.

Ik heb mijn hele PC even uitgeblazen met een luchtcompressor (om banden mee op te blazen). De temperatuur
van de CPU komt nu de 64 graden niet meer voorbij en hiermee zijn de fps drops zo goed als verholpen, dus eeuwig dank daarvoor :D

Toch blijft dit op het randje: bij 64 graden begint de CPU al in te houden dus soms dropt hij van 80 fps naar 50 fps in een game
als Bad Company 2. Dit is verwaarloosbaar vergeleken met de situatie vóór het uitblazen van de PC, maar toch denk ik dat dit
beter kan (twee graden verschil is al 10-20 verbetering soms). Heb je tips of aanraders wat betreft koeling, case fans etc. of moet
ik mijn huidige case fan wat harder zetten?

case fans harder zetten is denk ik meer een tijdelijke oplossing. JE kunt hier een foto plaatsen van de binnenkant van je behuizing zodat we de airflow kunnen beoordelen. En anders zoals ik al voorgesteld had: voor 3-4 tientjes een betere cpu koeler aanschaffen ;)

Ik denk dat ik maar een betere CPU koeler ga bestellen. Ik heb het idee dat dit het grootste verschil kan maken qua
temperatuur van de CPU, en geen case fans. Daarmee lijkt mijn probleem opgelost, eeuwig dank hiervoor K1pje! :thumb:

graag gedaan ;)

Je kan de mensen hier op het forum nog helpen door je vraag op "opgelost" te zetten.

Hallo K1pje,

Zou ik misschien als nog een diagnose van de airflow van mijn rig van jou kunnen krijgen? :P

Battlefield 4 heeft nu 2 keer mijn PC laten crashen (ik heb zo'n vermoeden dat het de enige game is die dit veroorzaakt)
en ik ben toch wel benieuwd of er nog andere verbeteringen zijn op een nieuwe CPU koeling na.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan