Dikke game PC samenstellen, althans dat hoop ik

Status
Niet open voor verdere reacties.

zansa

Gebruiker
Lid geworden
31 okt 2007
Beste experts,

Een tijdje geleden heb ik al gebruik gemaakt van jullie kundigheid om een PC samen te stellen. Toen
kreeg ik veel goede tips waarvan ik dankbaar gebruik gemaakt heb.

Nu ga ik vrijdag de computer dan eindelijk bestellen en twijfel ik me rot. Kies ik wel het beste voor m'n geld, zijn er betere mogelijkheden binnen het budget van Eur. 1150.- etc etc.

Een monitor heb ik vorige week gekocht, Samsung T220. Toetsenbord en muis zijn nog top, net als de boxen. OS gebruik ik XP, SP3.

Zouden jullie zo vriendelijk willen zijn naar onderstaand systeem te kijken en daar een ongezouten mening over te geven:

compie003xy2.png

compie004cr8.png

Nog een raar vraagje. Maakt het veel uit of je 800 mhz geheugen of 1066 mhz heb? Het moederbord ondersteund beide en qua prijs maakt het niet zoveel uit.

Bij voorbaat hartelijk dank voor jullie respons.

Groetjes,

Sijbrand

Laatst bewerkt:
ziet er goed uit, en je kan beter 1066 mhz nemen, dat is sneller.

Goed systeem als je bovenstaande uitvoert, en je hebt in de toekomst ook de mogelijkheid om Crossfire te gaan draaien.

Met dat budget zou ik eerder een HD4870 nemen, die is toch weer iets beter dan die 4850, en die geluidskaart eraf laten, want je hebt al onboard geluid, en da's ook al van goede kwaliteit, tenzij jij per se een aparte kaart liever hebt.

Snelle HD vs Geluidskaart

Bedankt zover. Denk erover om de snellere HD eruit te halen en daarvoor een normale
Samsung F1 te plaatsen. Voor het verschil kan ik makkelijk een HD4870 nemen. Zo'n snelle HD scheelt maar een paar seconde, is erg duur en maakt nog eens veel herrie. Denk zodoende dat ik dan beter af ben met een leuke kaart

Over de geluidskaart:

Eigenlijk koop ik mijn hele leven al een aparte geluidskaart, ik durf niet te zeggen of de onboard kaart wat is. Meestal (heb ik van horen zeggen) is onboard een beetje een tegenvaller.
Weet niet of iemand daar meer van weet?

Snelle HD vs Geluidskaart

Bedankt zover. Denk erover om de snellere HD eruit te halen en daarvoor een normale
Samsung F1 te plaatsen. Voor het verschil kan ik makkelijk een HD4870 nemen. Zo'n snelle HD scheelt maar een paar seconde, is erg duur en maakt nog eens veel herrie. Denk zodoende dat ik dan beter af ben met een leuke kaart

Over de geluidskaart:

Eigenlijk koop ik mijn hele leven al een aparte geluidskaart, ik durf niet te zeggen of de onboard kaart wat is. Meestal (heb ik van horen zeggen) is onboard een beetje een tegenvaller.
Weet niet of iemand daar meer van weet?
Geluidskaart bij het moederbord dat jij hebt geselecteerd, is al 7.1 channels surround, dus ik denk dat die wel voldoet.

Ik zou ook die geluidskaart laten vallen en de HD4870 nemen.

Dan heb je op vlak van mobo, processor en videokaart hetzelfde systeem als ik en ik kan je verzekeren dat dat een leuke combinatie is. En de onboard geluidschip van die Gigabyte GA-EP45-DS3 is al ruim voldoende hoor.

Maar wat is dan het verschil, want dat moet toch ergens inzitten? zelf heb ik zo iets van; als ik dan toch een nieuwe koop moet het maar gelijk een tijdje goed.

Die Eur. 70.- dat zo'n geluidskaart kost zou toch ergens terug verdiend moeten worden? :confused:

Je zou twee Samsungs F1 kunnen nemen en in RAID 0 aansturen, verhoogt de data transfert. De soundkaart zeker dumpen, je hoor bijna geen geluids verschil. Verder zou ik de DVD speler niet nemen, maar ergens volgend jaar voor een Blue Ray gaan dan zullen die al wat betaalbaarder zijn.

ik zou dat moederbord niet doen, eerder een x38 chipset moederbord (heeft xfire met 2x pci-e 16x lanes ipv 2x 8x lanes bij de p45 chip) bijv de asus p5e.

en ik zou even bij tweakers.net je onderdelen bij elkaar zoeken en dan zoekt tweakers voor je uit waar je de onderdelen het goedkoopst kan krijgen, dat scheelt je soms wel 100 á 200euro

@Rodney
Hoe zit dat me die lanes, want bij de beschrijving van Alternate staat voor de P45 ook
2 x PCI-E 16x. Tevens kan de Asus maar 8 gig draaien, en de andere tot wel 24. Nu maakt dat nu nog niets uit, maar misschien is het over 2 jaar wel de normaalste zaak van de wereld om er 16 gig geheugen in te raggen?

Bedankt voor de tweakers tip, maar ik ontvang hem liever helemaal kant en klaar zodat er alleen nog een OS op moet en knallen maar ;)

@Hal,

De dvd speler laat ik er lekker in, tis maar Eur. 17.- en voordat Blue Ray betaalbaar wordt zijn we wel wat verder. Bedankt voor je feedback

@Others

Over de geluidskaart moet ik nog een nachtje slapen. Hoor veel verschillende berichten. :(

Bedankt allemaal zover

@Rodney
Hoe zit dat me die lanes, want bij de beschrijving van Alternate staat voor de P45 ook
2 x PCI-E 16x. Tevens kan de Asus maar 8 gig draaien, en de andere tot wel 24. Nu maakt dat nu nog niets uit, maar misschien is het over 2 jaar wel de normaalste zaak van de wereld om er 16 gig geheugen in te raggen?

Bedankt voor de tweakers tip, maar ik ontvang hem liever helemaal kant en klaar zodat er alleen nog een OS op moet en knallen maar ;)

De p45 chipsets (niet alle trouwens) ondersteunen crossfire. Alternate verschaft echter wel de juiste info, alleen een beetje verdraaid. De p45 chipset heeft bij crossfire
2x pci-e 8x 2.0 lanes, wat neerkomt op 2x pci-e 16x lanes. De x38 (en x48) chipset heeft bij crossfire 2x pci-e 16x 2.0 lanes wat eigenlijk neerkomt op 2x pci-e 32x lanes.
Bij crossfire met kaarten die pci-e x16 2.0 ondersteunen, zoals de nieuwe ati 48xx serie,
wordt om de bovenstaande reden een x38/x48 aangeraden voor maximale performance.

Over dat tweakers stukje,

tweakers zoekt de onderdelen op bij de ingeschreven (web)winkels en vergelijkt de prijzen met andere winkels.

wat echter ook het geval is is dat veel winkels een assemblage service tot uw beschikking stelt, voor een vergoeding welteverstaan (rond de 30 á 60 euro)

Over de aparte geluidskaart,

ik heb gehoord dat de asus p5e (x38) over een uitstekende geluidskaart heeft.

Over de harde schijf,

je zou 2 schijven in een raid opstelling kunnen draaien, zoals eerder vermeld. als schijf zou ik 2 van de nieuwe western digital 640gb schijven nemen, die zijn de snelste 7200rpm schijven op dit moment, zelfs nog een beetje sneller dan de samsungs. als je een ander formaat wil zou je voor een samsung moeten gaan, alleen die 640gb van wd is sneller dan de samsungs, de rest is minder snel dan de samsungs

Laatst bewerkt:
Bedankt voor de duidelijke uitleg, begin het te snappen! :thumb:

ga waarschijnlijk nooit cross fire draaien, ook niet over klokken dus moet even kijken hoe of wat

Nogmaals bedankt!!

Hey,

Ik zou het toch wel een beetje anders doen vindt dit nou niet echt geoptimaliseerd met zo'n budget.

De P45 chipset ondersteund wel CrossFire. Maar dan niet op 2x16 lanes, wel op 2x8 lanes. Het verschil is niet of nauwelijks merkbaar. Aangezien je geen CrossFire gaat gebruiken (wat tevens een verstandige keuze is aangezien bar weinig games het ondersteunen) is de P45 chip een perfecte keuze.

De geluidskaart is eigenlijk niet nodig aangezien het onboard geluid op de hedendaagse moederborden erg goed is. Als je toch een geluidskaart wilt kun je beter de Creative X-Fi Xtreme Music UUA nemen.

Verder is de VelociRaptor leuk maar een RAID0 setup van de WD6400AAKS (welke tevens sneller is dan 640GB HD642JJ van Samsung) is goedkoper en sneller.

Het moederbord verander ik dan wel in de DS3R versie, aangezien de DS3 geen RAID0 ondersteund.

De Q9550 is een goede keuze, wil je hem gaan overclocken? Deze processor is met een kleine voltage verhoging al op 3.6ghz te krijgen. Dan moet je natuurlijk wel een degelijke CPU-koeler erbij kopen.

Wanneer je niet wilt gaan overclocken is PC6400 in principe goed zat, het verschil is niet merkbaar. Als je wel gaat overclocken heeft een goed geheugensetje een hoge prioriteit.

Ik zou het zo doen:

Een door de fabriek overclockde GTX 260 van MSI die een stuk koeler blijft dan de HD4870 (***koeler), prestaties zijn ongeveer hetzelfde. Verder heeft deze kaart ook wat meer vram waardoor je dus voorlopig nog wel even meekunt. Wanneer je wel een HD4870 neemt moet je wel de 1024MB versie nemen.

De S203D brander komt goed uit verschillende test en is niet eens zo duur (19.90) dus neem twee van deze.

De Ultra-120 eXtreme is een super koelertje, wel een 120MM fan erbij kopen aangezien deze niet standaard erbij geleverd wordt. De Tacens Aura Ice fan is een goede en stille fan.

TWIN2X4096-8500C5DF van Corsair is een super kitje. Met deze modules kan je de Q9550 makkelijk op 3.8Ghz laten lopen.

Laatst bewerkt:
Bedankt voor de duidelijke uitleg, begin het te snappen! :thumb:

ga waarschijnlijk nooit cross fire draaien, ook niet over klokken dus moet even kijken hoe of wat

Nogmaals bedankt!!

wel goed lezen hé ;) , dus pc6400 (aka. 800mhz ddr2) geheugen is genoeg en die extreme koeler is ook niet nodig.

als hij de onderdelen bij azerty(alternate is over het algemeen nogal duur) koopt en die extreme koeler en geheugen achterwege laat, dan kan hij er een ati 4870x2 in doen of wat geld in zijn zak steken

Laatst bewerkt:
Tiens, de nvidia GTX260 is aanzienlijk in prijs gedaald de laatste weken, prijs/snelheid zeker een alternatief voor een HD4870 (die in de winter helpt je kamertje warm te houden:D )
tnx Raoul90 voor de hint. Wat denken jullie is een SLI chipset de moeite waard bij een GTX260, of blijf je beter bij de goedkopere P45 ? Je weet natuurlijk nooit wat de toekomst brengt.

Tiens, de nvidia GTX260 is aanzienlijk in prijs gedaald de laatste weken, prijs/snelheid zeker een alternatief voor een HD4870 (die in de winter helpt je kamertje warm te houden:D )
tnx Raoul90 voor de hint. Wat denken jullie is een SLI chipset de moeite waard bij een GTX260, of blijf je beter bij de goedkopere P45 ? Je weet natuurlijk nooit wat de toekomst brengt.

SLi chipset zuigt.

Als de GTX 260 niet meer genoeg is kan je beter gewoon een nieuwe videokaart kopen ipv een SLi setup te maken,

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan