Directe output zonder refresh

• Onderwerp starter Onderwerp starter Cyroq
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

Cyroq

Gebruiker
Lid geworden
7 apr 2009
Hallo,

Ik heb een vrij algemene vraag. Ik maak een soort rekenformulier in PHP, en daarbij moeten bepaalde stukjes tekst (de uitkomst van de berekening) direct op het scherm verschijnen. Als er bijvoorbeeld een andere radiobutton geselecteerd wordt moet de uitkomst direct veranderen zonder een refresh van de pagina.
Ik ben nog geen ster in PHP dus ik heb een duwtje in de rug nodig. Hoe pak je zoiets het beste aan?
Alvast bedankt!

Snap niet echt hoe je hierbij überhaupt nog bij AJAX komt... En ook jQuery lijkt me een beetje heavy voor zoiets...

Gewoon plain-old javascript lijkt me ;)

Bedankt voor je reactie. Ik bedoel niet dat ik een rekenmachine maak, maar ik heb een formulier met tientallen variabelen en aan de hand van wat de gebruiker invoert worden er andere berekeningen gedaan (denk aan verzekeringen enzo).
Het gaat mij er dus met name om hoe ik 'live' kan outputten met php of javascript. Als ik dat onder de knie heb kijk ik verder naar hoe ik de berekeningen aanpak ;)

Dan kom je inderdaad uit op AJAX. Gelukkig is het niet zo heel lastig ;)

Aj, ik heb nog nooit gewerkt met AJAX. Kun je misschien aangeven hoe ik hiermee begin? Of heb je een link naar een tutorial die er op lijkt? :rolleyes:
Bedankt in ieder geval!

Erg bedankt! AJAX komt dus eigenlijk neer op javascript waarbij je nog wat html kan aanpassen.
Ik ben al een eindje verder gekomen. Het Real-Time outputten van data lukt me in ieder geval. Nu heb ik een ander (inzichtelijk) vraagje waar ik tegenaan loop. Ik moet veel werken met rasters en tabellen. Hoe kan ik de programmatuur erachter het beste aanpakken? Een raster bestaat dus uit 2 variabelen over de X- en Y-as met een matrix van getallen. De gebruiker ziet het raster niet, en vult alleen de 2 variabelen in.
Misschien zijn er zelfs standaard stukjes script mbv arrays? :)

Ik snap niet helemaal wat je probeert te maken... heb je een wat praktischer voorbeeld van wat je aan het doen bent?

Ik zal even wat proberen uit te leggen.

De gebruiker ziet op het scherm 2 variabelen welke hij een waarde kan toekennen. Neem bijvoorbeeld het aantal schadevrije jaren dat iemand rijdt (als we het hebben over verzekeringen). De andere variabele is bijv hoeveel de auto weegt. Op papier zou je een rooster zien waar je dmv coordinaten bij het juiste hokje (in dit geval premie) uit komt. Dat hele raster wil ik dus niet visueel maken. De gebruiker hoeft alleen maar in te vullen hoe zwaar de auto is en hoeveel schadevrije jaren deze heeft gereden en dan komt de uitkomst vanzelf naar boven.
Ik heb een vermoeden dat je met arrays in een array moet werken, maar het lukt me nog niet echt. Is dit wat duidelijker?

EDIT:
Stel dat je dit raster hebt:
20 27 35 43
26 37 47 57
35 50 65 80

Zou je dan hier iets mee kunnen?
rasterArray = [[20, 27, 35, 43], [26, 37, 47, 57], [35, 50, 65, 80]];
In feite maak je een array voor de rijen, met op elke plek weer een array voor de kolommen. Maar hoe roep je zo'n waarde op?

Laatst bewerkt:
Inmiddels is het opgelost. Oproepen gebeurt dus door rasterArray[2][4] ofzo te gebruiken. Ik had de oplossing zelf al gegeven :rolleyes:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan