DirectX probleem (Vrs 9.08b)

• Onderwerp starter Onderwerp starter AJB
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

AJB

Gebruiker
Lid geworden
10 feb 2004
Tijdens installatie van DirectX 9.08b op mijn Medion Laptop wordt de volgende foutmelding gegenereerd:

DirectX heeft een vereist bestand niet gekopieerd.
Het gaat om d3d8thk.dll.

In het logbestand directx.log wordt een errorcode 995 genoemd.

Diverse pogingen heb ik ondernomen. Alle oude directx gegevens weggegooid maar niets helpt.
Probleem blijft terugkomen.

Wie weet hier het fijne van?

Hoi Ton :D

Om eerlijk te zijn het mogelijke probleem zit al in het feit dat (zoals je aangeeft) oudere onderdelen van DirectX hebt verwijdert. DirectX is een van de programma’s die geen ‘uninstal’ heeft.
Het komt erop neer dat je het niet kan verwijderen. In principe je gaat het updaten van 1 versie naar de andere.
Omdat jij de vraag geplaatst hebt bij Windows 98, ik neem aan dat je W98 gebruikt.
Ik zou het volgende proberen: Windows 98 vanaf de CD er overheen draaien. Op deze manier herstel je Windows 98 op een normale manier. Bestaande documenten en dergelijke blijven op de laptop dus daar hoef je niet druk om te maken.
Ga daarna met de verkenner naar je DirectX zoeken. Kijk (rechte muis\eigenschappen) welke versie dan op je PC zit. Dus met een goed werkende Windows.
Ga pas daarna naar Microsoft en download versie 9 en instaleer deze.
Als je geen nieuwe spelletjes en dergelijke gebruikt waarvoor je DirectX 9 nodig hebt dan misschien is het verstandig om eerst een wat lagere versie op de laptop te zetten.
Hier kun je ook andere versies (vroegere) vinden:
http://www.oldversion.com/program.php?n=directx

Groetjes
Falco

Hallo Falco,

Bedankt voor je uitleg.
Ik gebruik echter windows XP op de laptop.
Hij was ook volledig opgeschoond omdat ik ervoor een herstelprocedure had gedraaid met een speciale application en support CD die bij de laptop werd geleverd.

Verwijderen van oude directX gegevens ben ik pas gaan doen nadat het probleem zich voordeed.

Ook heb ik geprobeerd een oudere versie 8.0 te installeren. Deze is echter niet geschikt voor XP en kon daarom niet worden geinstalleerd.

Misschien heb je nog een andere suggestie.

Met vriendelijke groet,
Ton

Hoi Ton!

Dus je vraag zit in de verkeerde sectie (98 in plaats van XP).
Je hebt een ‘support CD’ gedraaid dat bij de laptop is geleverd. Maar is de laptop wel met XP geleverd of niet?
En als je XP of XP Pro gebruikt: heb je ook de SP1 op de PC staan?
Bij XP zit standaard directX 8 dus het is wel geschikt voor XP
Graag, indien mogelijk antwoord op deze vragen.

Je zou ook kunnen proberen om (indien dat nog werkt) het diagnostische deel van directX uit te voeren.
Dus Start, vervolgens Uitvoeren (of Run als engelse versie). Typ daar in: dxdiag
Klik vervolgens OK.
Als dit werkt dan krijg je een nieuwe scherm om verschillende diagnostische handelingen uit te voeren.

Ik wacht even je antwoord af.

Groetjes :D
Falco

Hallo Falco,

De laptop is met XP geleverd. Door het draaien van de support CD is de kooptoestand hersteld.
Service Pack 1 is al geinstalleerd.
Het laatste wat gedaan is:

Kooptoestand hersteld
dxdiag is probleemloos te draaien en geeft geen problemen voorzover ik kan zien.
Hierna heb ik wederom de update voor directx 9.08b gedownload en getracht te installeren.
Opnieuw het probleem van de file die niet werd gekopieerd. Het probleem deed zich nu in een ander moment voor en de file d3d8thk.dll werd niet genoemd.

dxdiag is nu niet meer op te starten

Heb je nog een idee?

Mvgr, Ton

Heb je alle updates van Microsoft gedownload?
Ik heb nog gekeken bij Microsoft Expert Zone. Jij bent niet de enige dat problemen heeft met directX 9.
Sommige hebben dat maar anderen niet.
Dat bestand: d3d8thk.dll is een systeem bestand. Hij wordt gebruikt voor 3D en bijv. voor speletjes.
Wat je nog kan doen: mogelijk beschadigde bestanden repareren.
Klik op start, vervolgens op Uitvoeren (bij engelse versie Run). In dat nieuwe venstertje vul in: sfc /scannow
Klik vervolgens op OK.
De SFC functie : System File Checker.

Falco

Microsoft Windows Expert Zone is hier:
http://www.microsoft.com/windowsxp/expertzone/default.mspx

Nog even dit: het is mogelijk dat installatie mis kan gaan doordat op dat moment andere programma’s draaien. Ik bedoel dus een antivirus of firewall of iets anders.
Als je toch geen andere vensters opent, dus je zit op de download pagina van Microsoft, ik zou op dat moment de antivirus en dergelijke even uitschakelen totdat directX gedownload + geïnstalleerd is.

groetjes :D
falco

Falco,

Het probleem blijft zich voordoen. Ik heb besloten hier maar mee te leven en een volgende versie van DirectX af te wachten.

Hartelijk dank voor de genomen moeite en aangedragen suggesties.

Met vriendelijke groet,
Ton

Hi Ton :D

Graag gedaan. Toch vind ik vreemd dat het niet lukt.
Je noemde op een gegeven moment dat jij een herstelprocedure hebt uitgevoerd met een “speciale application”. Wat bedoel je hiermee?
Gebruik je ook ‘poets’ programma’s zoals RegCleaner of jv16 Power Tools of anders?

Groetjes :D
Falco

Falco,

De 'Application and Support CD' werd bij de laptop geleverd om de oude situatie te herstellen (kooptoestand).
Soort van snapshot bij het uitleveren van de PC.
Ik gebruik (op de laptop) geen RegCleaner of jv16 Power Tools of iets anders.

Mvgr, Ton

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan