Disable en/of verbergen van "SAVE button" in toolbar Excel

Status
Niet open voor verdere reacties.

Arjan1234

Gebruiker
Lid geworden
31 aug 2006
Ik zit met het volgende probleem:
Ik heb een excel bestand "A.xls" die door meerdere personen ingevuld kan worden. Wanneer alle gegevens ingevuld zijn laat ik dit excel bestand middels een command-button (waarin macro's geactiveerd worden) wegschrijven op het netwerk met als filename "B.xls". Het origineel bestand "A.xls" blijft daarmee ongemoeid voor een volgende gebruiker.
Dit werkt prima, alleen is het helaas niet "idiot proof" en zijn er nog steeds gebruikers die de SAVE button gebruiken i.p.v. de Command-button voor het opslaan en wordt het bestand A.xls overschreven en daarmee niet meer bruikbaar voor nieuwe gebruikers.
Om mensen alleen gebruik te laten maken van de command-button wil ik dus de SAVE button in de toolbar disable-en of verbergen middels een VB code maar heb geen idee hoe ik dit voor elkaar krijg.

Kort samengevat behoefte aan een VBA code voor:

- Save button disable

of

- Save button verbergen

Het blijft wel wenselijk om de mogelijkheid van "Opslaan Als" functie onder 'bestand' nog steeds te kunnen gebruiken.
Ik maak zelf gebruik van excel 2010 maar er zijn nog een aantal gebruikers die gebruik maken van excel 2003-2007.
Kan iemand mij hierbij helpen?

Laatst bewerkt:
Maak er gewoon een sjabloon van...
of je kan ook de volgende code gebruiken:
Code:
Private Sub Workbook_BeforeSave(ByVal SaveAsUI As Boolean, Cancel As Boolean)
    If Not (SaveAsUI) Then
        MsgBox "Gebruik de Commandbutton!!!"
        Cancel = True
    End If
End Sub

Edit:
Bij nader inzien zou je de knop opslaan ook kunnen doorverwijzen naar de macro die opslaat als B.xls
Code:
Private Sub Workbook_BeforeSave(ByVal SaveAsUI As Boolean, Cancel As Boolean)
    If Not (SaveAsUI) Then
        Sheets(1).CommandButton1_Click
    End If
End Sub

ps: je commanbutton_click event moet dan wel public zijn.

Laatst bewerkt:
Sjabloon was inderdaad de kortste weg, maar helaas werkt dit niet i.v.m. foutmelding dat VB projecten niet opgeslagen kunnen worden in werkmappen zonder macro's.
Zie bijlage:
VB.JPG

De volgende code zou werkend zijn,als ik deze toevoeg kan ik inderdaad de save button niet meer gebruiken;

Code:
Code:
Private Sub Workbook_BeforeSave(ByVal SaveUIAs As Boolean, Cancel As Boolean)
Cancel = True
End Sub

Als ik deze toevoeg in ThisWorkbook werkt het zoals ik graag wil maar kan ik zelf het bestand ook niet meer opslaan. Maar dat zal ongetwijfeld te maken hebben met mijn kennisniveau van VBA:rolleyes:

Paulva,
Ik had je edit even gemist, ik ga deze 2e tip van jou nog even uitproberen. thanks

Overigens kun je die foutmelding gewoon onderdrukken of saven als ander formaat forceren. Je moet dan de juiste filename of gewenste type expliciet opgeven.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan