disablen label/bijschrift

• Onderwerp starter Onderwerp starter scw
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

scw

Gebruiker
Lid geworden
5 jun 2009
Goedendag,

Op m'n formulier heb ik een tekstvak 'RecordID' met als bron een Autonummering. Het veld dient verder geen doel, en daarom heb ik de tekstvak eigenschappen op Enabled: No, Locked: No staan. Nu heb ik een label erbij, welke ik wel gewoon als normaal wil laten zien (dus zwart, en niet grijs zoals die wordt wanneer je een object uitschakeld). Daarvoor heb ik het label niet gekoppeld aan het tekstvak. Dat lukt allemaal.

Maar nu heb ik gemaakt dat wanneer dit formulier een bepaalde status krijgt, dat alle velden worden Enabled = False in VBA. Dat werkt ook goed. Alleen dat ene label blijft nu nog zwart. :(
Maar graag zou ik dan juist wel het label weer 'uitgeschakeld' zien. Echter, in VBA kun je geen label 'Enablen' volgens mij en ik heb ook gekeken bij special effects (maar dat is voor randen) en Forecolor (zit het effect ook niet bij). Wie weet hoe ik dan toch hetzelfde kan bereiken? Let wel, het gaat erom mij om dat die precies hetzelfde effect krijgt als die andere 'disablede' velden, anders had ik net zo goed een andere opmaak kunnen kiezen.

Hopelijk weten jullie het,

:thumb: scw

Een label kun je niet <Aan> of <Uit>zetten. Dat kan alleen met tektsvakken etc. Door het label los te koppelen van het tekstvak, ben je ook de opmaak koppeling verloren, zoals je al gemerkt hebt. Het beste kun je die dan ook weer herstellen, als je het label mee wilt laten lopen met de opmaak van het tekstveld.
Gelukkig kan dat vrij simpel: eerst het label selecteren, en vervolgens <Knippen> (Ctrl+c). Daarna selecteer je het Tekstvak [recordID], en kies je <Plakken> (Ctrl+v). Nu is het label weer gelinkt aan het tekstvak.
Als ik een tekstvak niet wil gebruiken, zet ik <Ingeschakeld> op Nee, en <Vergrendeld> op Ja. Hiermee houdt het tekstvak zijn opmaak; het wordt dus niet grijs, maar houdt zijn opmaak.

duidelijk

OK hele duidelijke uitleg. Wat ik wil kan dus niet. Ik heb zelf nog zitten denken aan twee labels: één gekoppeld aan het tekstvak en die op visible = false zetten. Echter, wat er dan gebeurt is dat het tekstvak zelf ook verdwijnt :) Kortom, ik houdt het gewoon lekker zoals het is... maar wel in de wetenschap dat het echt niet anders kan.

Bedankt,
scw

Volgens mij kan het wel, als je met 2 tekstvakken en labbels werkt. 1 tekstvak maak je zo klein en gebruik je niet. Je kunt dan de aansturing per label doen.

1 tekstvak maak je zo klein en gebruik je niet.

Hoi Bakk4318, ik begrijp zo ongeveer wat je bedoeld, maar hoe doe je dat? Als het tekstvak grootte heb ik nu 0,01 cm. Maar hij moet toch altijd visible blijven (?), dus blijf je altijd zien? Dan is het weer niet zo mooi natuurlijk...:)

Als ik de vraag teruglees, raak ik alleen maar inverwarring: wat wil je nu precies doen met dat autonummerveld? Als je het label koppelt aan het nummer, wordt-ie grijs als je alle velden op Enabled=False zet, en dat wil je eigenlijk toch ook? Wanneer moet het label dan zwart zijn? Want standaard heb je het veld op Enabled=False, en via een actie zet je alle velden op Enabled=False. Het autonummer staat dus altijd op False, als ik het zo bekijk. Dus wat triggert de status van het label dan?

Zet de randstijl van het veld op transparant. Dan zie je volgens mij niets meer.

Ik heb even een testje gemaakt met een tekstvak+label met een extra los label. Met If..Then..End If kun je daarmee prima wisselen tussen de Visible status tussen de twee labels. Je zet dus één label Visible=True, en de ander Visbible=False. Afhankelijk van de actie die je uitvoert wissel je de Visible status dan om. Je kunt het dus met één tekstvak wel af.

Met visible en invisible gaat dat natuurlijk wel. Als je echter met enabled en disabled wilt werken, dan gaat dat niet.

Klopt op zich, maar de bedoeling was nu juist dat het label niet de Disabled look kreeg, dacht ik, maar gewoon zwart. Vandaar dat ik met twee labels heb getest, en dat werkt prima. Overigens moet het met twee tekstvakken ook kunnen, 't is maar wat je wilt, denk ik!

Juist het is maar wat TS wil, maar met een beetje creativiteit kan het allebei.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan