Disfunctionerende laptopcooler

Status
Niet open voor verdere reacties.

Derville

Gebruiker
Lid geworden
18 mei 2008
Hey,

Ik heb het volgende probleem:

De cpucooler werkt meestal niet. Soms slaat de ventilator opeens aan, zonder aanwijsbare reden. Ik heb dit proberen te veranderen via speedFan en/of in de bios, maar speedfan herkent de fan niet (behalve als hij wel draait dus) en in de bios kan ik geen 'cooling' sectie vinden. Bios is overigens +- 2 jaar oud, heel beperkt, maar er is geen update te vinden op de Asus site.

Het zou erg fijn zijn indien ik geholpen kon worden.

Philip

Hallo Philip,

Wil je eens kijken hoe het zit met de temperaturen van de laptop. Het kan namelijk goed zijn dat de laptop niet erg warm wordt en de ventilator daarom nog niet ingeschakeld wordt.

Temperaturen kan je bekijken met bijvoorbeeld: Speccy (gratis)

Ah sorry, dat had ik inderdaad nog niet vermeld. De temperatuur is steeds torenhoog zegt speedfan, daardoor valt de laptop ook steeds uit.

Ok, de laptop is zelf ook al wat ouder neem ik aan? Mogelijk dat de ventilator niet goed meer functioneerd of het moeilijk heeft doordat er stof tussen de ventilator zit. Heb je wel eens geprobeerd de laptop goed te ontstoffen?

De laptop is nu +- 2.5 jaar oud. Ik heb de laptop eerder al ontstoft en gister nog maar een keer. Het viel me trouwens op dat de fan ingebouwd leek te zitten, dwz niet makkelijk te vervangen leek.

Maar uit het feit dat de ventilator af en toe wel draait, leid ik af dat de ventilator an sich het wel zou moeten doen en het eerder een softwarematig probleem zou moeten zijn. Vind het erg gek dat ik niet in de bios iets kan veranderen. Biosversie is American megatrends inc 213. Op de asus site kon onder mijn model (L50vn) 3 biosupdates gevonden worden, waarvan 212 de laatste was. 213 zelf staat er niet eens op... Aan te raden om te 'updaten'? Vind het namelijk echt heel gek dat ik de fan speeds niet in de bios kan veranderen. Dat staat er normaal toch ALTIJD bij?
Wat raden jullie aan?

dit ga je niet met een bios update doen waarschijnlijk is de lager van de fan kapot en dan doet de fan het niet 100%
eenige manier om dat te fixen is een laptop koel pad kopen of een nieuwe cpu fan te plaatsen vian asus

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan