Disk boot failure

Status
Niet open voor verdere reacties.

arjanh666

Gebruiker
Lid geworden
6 sep 2006
Berichten
124
Als ik mijn pc aanzet krijg ik sindskort deze melding(DISK BOOT FAILURE, PLEASE INSERT SYSTEM DISK). ik heb eerst geprobeerd dit te herstellen met windows vista opstartherstel maar dit werkte niet. Toen heb ik de harde schijf op me andere pc aangesloten en de nodige bestanden eraf gehaald.
Daarna heb ik de partities verwijderd en de schijf geformatteerd.
Alleen wil hij nu niet installeren op de nieuw net aangemaakte partitie. Hij zegt dan hetvolgende :

De hardware van deze computer ondersteunt mogelijk het opstarten in deze schijf niet. Zorg ervoor dat de schijfcontroller is ingeschakeld in het BIOS-menu van de computer.

Kan geen systeemvolume vinden dat voldoet aan de installatiecriteria.


Ook kan ik in het bios menu de harde schijf zelf niet vinden, maar op mijn andere pc doet de harde schijf het wel dus deze is niet kapot neem ik aan.


Waar kan het aan liggen???
 
Misschien even een andere poort op je controller nemen en een ander kabeltje om die uit te sluiten. Je BIOS moet de schijf wel herkennen anders gaat de setup inderdaad steigeren bij het installeren
 
Als je eens begint met wat meer info te geven, is het een IDE of Sata-schijf? Hoe oud is de pc waar hij niet te zien is en evt. merk/type etc.
 
pc is al een jaartje of 7 oud, het is een medion pc van de aldi. En het gaat om een Sata harde schijf van seagate 320 gb.
andere poorten op het moederboord heb ik al geprobeerd maar dit maakt niks uit.
 
Dan kan het zowat van alles zijn incl. een brakke voeding,kapot mobo e.d., draait je schijf wel in die pc als je op de startknop drukt?
 
ja het rare is dat ik hem wel kon formateren met de windows installatie disk , maar daarna kon ik hem niet kiezen als disk om windows op te zetten
 
Nou snap ik het niet meer,ik dacht dat je hem had geformatteerd via die andere pc,vandaar. Het is een Medion pc v.d. Aldi heb je daar toen een originele schijf bij gekregen of herstelschijven en was het OS voorgeïnstalleerd? Zo ja,heb je wellicht de herstelpartitie verwijderd? Ik zie in je beginpost heb je het over
ik heb eerst geprobeerd dit te herstellen met windows vista opstartherstel maar dit werkte niet
.
Als je pc 6 jaar oud is kan er toch geen Vista op staan? Althans niet origineel, Vista is pas einde 2007 begin 2008 gelanceerd.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb de herstelpartitie verwijderd..... het enige wat ik met de andere computer heb gedaan is kijken of de schijf het nog deed en de bestanden eraf halen die ik nog nodig had. daarna weer terug gestop in medion pc en toen partities verwijderd. De herstelpartitie was ook niet voor windows vista want ik had de pc met xp gekocht en kreeg na 3 maanden een gratis upgrade naar windows vista, maar dan heb je allemaal andere drivers nodig. Het herstellen met die windows cd lukte niet dus probeer ik het nu opnieuw te installeren.

Misschien moet ik iets in de bios instellen maar ik zou niet weten wat.
want als ik bij de installatie de schijf selecteer
(het moederboord kan hem niet vinden maar als ik windows ga installeren vind die de schijf wel)
alleen kan ik het niet installeren want dan geeft hij deze melding

De hardware van deze computer ondersteunt mogelijk het opstarten in deze schijf niet. Zorg ervoor dat de schijfcontroller is ingeschakeld in het BIOS-menu van de computer.
wat is eigenlijk een schijfcontroller zijn dat stuurprogramma's of iets anders???
 
Ja dat is een stuurprogramma voor je schijfconfiguratie,dan kan het ook wel kloppen allemaal waarom het niet gaat,die schijfcontroller moet je normaal laden (vanaf diskette) voor/tijdens de installatie (bij oudere moederborden) door op F6 te drukken.Oook zou ik eens controleren of in het BIOS de tijd en datum nog de juiste zijn want het kan zijn dat je CMOS-batterij leeg/bijna leeg is na 7 jaar.
Lees dit ook even
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de hulp heb nog ff zitten klooien met de bios instellingen en het is gelukt. Heb geen idee aan welke instelling het nou lag....
 
Graag gedaan, het kan zijn dat je de Sata-controller op Ide-mode hebt gezet, maar mooi dat het je uiteindelijk gelukt is! :thumb:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan