disk error

Status
Niet open voor verdere reacties.

amaldo

Gebruiker
Lid geworden
30 dec 2000
Ik heb een laptop IBM pentiumIII met de melding disk error bij het starten.
Met een opstart diskette zie ik nog wel de C en D schijf. Eigenlijk wil ik windows 98 opnieuw er overheen installeren zodat documenten bewaard blijven.
Via de diskette start ik de cd op en kan ik setup starten waarna scandisk de controle begint, de mapstructuur wordt gerepareerd (!) , de vrije ruimte wordt gerepareerd en dan krijg ik de melding:
Setup wordt geìnitialiseerd. Bezig met scannen van het register . . .
Bezig bestanden te kopieren die nodig zijn voor Windows setup . . .
En daar blijft het bij.

Inmiddels heb ik vanaf A: het geprobeerd met scanreg/restore en fdisk/mbr
Met F8 opgestart, zelfde comando's maar helaas.
Welke actie kan ik verder ondernemen ?
groet van Amaldo

Laatst bewerkt:
Je zou de inhoud van de Win98 CD naar een map op de laptop kunnen kopieren en dan van daaruit de installatie uitvoeren met C:/map/setup.exe of waar je het maar hebt staan. Zo heb ik ooit Win98 op een laptop kunnen installeren, via de CD rom mislukte het telkens.

Ik heb win98 van cd gekopieerd naar D:
Vanaf D:/win98 setup uitgevoerd. mapstructuur wordt gerepareerd, vrij ruimte wordt gerepareerd en ik kom weer terug in D:
Setup opnieuw uitgevoerd, nu is mapstructuur en vrije ruimte in orde en wordt setup geïnitialiseerd. Bezig met scannen van het register en daar eindigt het verhaal. Net als bij het opstarten vanaf systeemdiskette blijft hij op dit punt hangen, ook na een nacht blijft hij bij scannen van het register . . . hangen.

Amaldo

Laatst bewerkt:
Ter aanvulling
Van C: meldt hij: Het volume in station C heeft geen naam. Het meduimtype is ongeldig.
D: bevat de windows map.

Amaldo

Laatst bewerkt:
Arctic Joe
Ik heb eigenlijk geen idee, weet ook niet hoe ik in deze situatie daar achter kan komen.
Denk FAT 32, NTFS hoort toch bij XP?
Amaldo

Het blijft wel opvallend stil.
Betekent dat dat de enige oplossing is alles te formateren en opnieuw 98 te installeren ?

groet van Amaldo

Volgens mij kan je een NTFS partitie ook niet benaderen met een w98 opstartfloppy, dus het zal dan wel FAT32 zijn, maar ik kan het mis hebben.
Verder is mijn kennis betreffende win98 niet meer up to date.

Mijn eerdere tip moet ik intrekken nu ik zie dat de disk error op je harddisk sloeg en niet bij het lezen vanaf de Win98 CD.

Zelf zou ik met Fdisk aan de slag gaan en vanaf de grond opnieuw indelen, formatteren (scannen op fouten) en installeren maar dat soort tips heb je natuurlijk liever niet.

Dag Arctic Joe,

Bedankt voor je reactie. Ik weet ook niet alles, vandaar dat ik op een tip van helpmij hoopte. Het gaat om Windows98 dus ben ik bezig een ouder iemand te helpen en van veiligstellen of backup heeft hij geen kaas gegeten.
De laptop krijg ik wel weer aan de praat (fdisk, enz), en ik heb dankzij de opstartdiskette ook nog enkele bestanden naar A: kunnen kopiëren.
Bedankt, groet van Amaldo

Hallo Amaldo, binnenkort hoop ik wat meer op te steken hierover, ik mag een oude laptop weer leven inblazen met Win98.
De opstartfloppy met CD ondersteuning ligt al klaar!

Wat ik je nog kan aanraden is om een bootfloppy te maken met een diagnostisch tooltje erop om je harddisk te testen. Wat voor een drive betreft het hier?

Al weer geen idee. Zo te zien zit er een harddisk in met 2 partities, echter C: is niet te benaderen.

Amaldo

Die van Seagate of Maxtor kon je ook voor andere merken gebruiken zag ik laatst...
Zal even kijken of ik die nog weet te vinden. Interesse?

Hallo

"een laptop IBM pentiumIII" <--- weerom geen typenr./ouderdom ... i.b.m. maakte wel meer dan slechts 1 P3 hoor.

Wat ik zou doen :

Visueel controleren welk typenr./merk h.d.d. er in zit ???

Meestal slechts enkele schroefjes aan de onderzijde te verwijderen.

Indien ik een gok mag wagen ... h.d.d. defekt "bad clusters" , maar dit is vooruitlopen op de geleverde info.

Peter

Zat er ook aan te denken, vandaar dat ik nu PowerMax aanbied op floppy.
Deze is vast ook nog wel ergens te downloaden.

The POWERMAX.EXE utility is designed to perform diagnostic read/write verifications on Maxtor/Quantum hard drives. These tests will determine hard drive integrity. The POWERMAX.EXE utility is effective on all ATA (IDE) hard drives with a capacity greater than or equal to 500 MB. Maxtor recommends the use of this utility for troubleshooting potential hard drive problems. These problems include, but are not limited to the following:

- Potential hard drive surface problems (e.g., bad clusters, bad sectors, partitioning/formatting problems, etc.).
- Drive recognition problems (e.g. hard drive that is not recognized by the operating system).
- Software removal.

Inmiddels een nieuwe harddisk erin gezet.
Nog een enkele driver en hij loopt weer als een tierelier.

Alleen jammer dat ik de data niet heb kunnen behouden.

groeten van Amaldo

Hallo

quote :"Alleen jammer dat ik de data niet heb kunnen behouden."

Tsja ... dat is dan weer het voordeel van regelmatig een "backup" te maken .

Peter

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan