Disk read error, harde schijf slijtage (?)

Status
Niet open voor verdere reacties.

IvovB

Gebruiker
Lid geworden
16 sep 2007
Beste mensen,

De computer die ik op dit moment (intensief) gebruik, is nu ongeveer 5 jaar oud.
Alles werkt voor mijn doen naar behoren; al is het idee om een nieuwe computer aan te schaffen verleidelijk geworden.
De laatste tijd heb ik sporadisch verscheidene problemen gehad met mijn computer.

Dit kwam allemaal doordat ik een keer deze boot-error kreeg: ''a disk read error occurred press ctrl+alt+del to restart''.
Deze heb ik op verschillende manieren weten op te lossen, door bijv. de CMOS batterij even uit te halen, de data(SATA) kabel te verwisselen, e.d. ; allerlei oplossingen die google aanbied. Uiteindelijk heb ik besloten om helemaal opnieuw te beginnen; back-up bestanden & schone nieuwe windows 8 installatie.

Alles werkt gewoon prima; en dus zoals behoren.
Alleen nu kreeg ik gisteren weer te maken met het oude probleem..
Windows deed een automatische restart toen ik aan het koken was (door automatische updates).
Vervolgens begon mijn computer tijden de boot 5 keer te piepen, en verscheen de bekende boot-error weer.
Deze heb ik weer simpelweg, maar dus tijdelijk, opgelost door de data kabel weer te verwisselen...

Dit is grof gezegd mijn probleem, dat nu dus ongeveer al 2,5 maand aan de gang is.
Iemand hier ervaring mee, en/of tips voor mij, zodat dit hopelijk is oplossen?

Specificaties;
Intel(R) Core(TM)2 Duo CPU E7200 @ 2.53HGz 2.40 Ghz
3.00 GB RAM geheugen
32-bit windows 8, x64-based processor
465 GB NTFS harde schijf

Het enige wat kan slijten is het asje waar de platter(s) op draait en het asje van de arm met leeskoppen.

Al een chkdsk /r uitgevoerd vanaf de DVD in de command-line intepreter?

Overigens mag het wel na 5 jaar intensief gebruik maar hoeft niet een probleem te geven.

Oké, dat lijkt me inderdaad dan niet dat het zo'n probleem moet geven.
Ik had al eerder een chkdsk /r uitgevoerd. Daar was niks gevonden.
Net voor de zekerheid nogmaals uitgevoerd, weer geen resultaat (wel opvallend snel klaar trouwens).

http://www.hdtune.com/

Kontroleer hem met deze tool nog eens, kijk ook bij s.m.a.r.t. indien die in de bios is enabled, zegt ook niet alles maar geeft wel een indicatie.

Overigens kosten harde schijven niet zoveel meer.

Ik heb met HDtune de schijf gecontroleerd alleen niks gevonden (Benchmark & Error scan uitgevoerd)
Daarnaast heb ik met CrystalDiskInfo alle S.M.A.R.T. gegevens uitgelezen, en daar is ook niks gevonden..

13-december-2012_19-03.png

Capture.PNG

Gein, bij health heb je ook die smart uitlezing, maare ook een error scan uitgevoerd?
Die benchmark curve is wel vreemd of er moet toen veel zijn gewerkt met die schijf.

Aha, daar was ik niet bewust van.
Inderdaad ook een error-scan uitgevoerd; niks op te zien.
Op het moment van de benchmark scan, stond alleen itunes open en met chrome aan het werk

Ok, ik zit met die 5 (bios?) piepjes. Komen die vaker voor? Zoja, welk merk/model/type/versie is de computer &/of moederbord?

Overigens mag je na 5 jaar wel eens de BIOS-batterij vernieuwen, wel de eerste start meteen de BIOS op de standaard-instellingen instellen, opslaan & afsluiten, daarna weer de BIOS in & alles naar wens of backup terug zetten.

Laatst bewerkt:
Heb nu de optie slaapstand uitgeschakeld zowel in knop als geavanceerd, sindsdien kan ik gewoon weer heropstarten

@herve1702, van harte welkom op Helpmij.nl

Ik heb jou bericht verwijderd en verzoek je vriendelijk een eigen topic aan te maken. We zien liever niet dat gebruikers hun probleem voorleggen in een vraag van een ander.

Dank je wel.

De 5 piepjes hoor ik alleen als ie in de knoop komt bij het opstarten van de computer, wat vervolgens resulteert in de ''a disk read error occurred press ctrl+alt+del to restart'' foutmelding.

Het vervangen van de CMOS batterij had ik nog niet over nagedacht.
Ik herinner me wel af en toe de foutmeldingen dat de ''CPU over temperature'' was.
Daarnaast heb ik laatst gemerkt dat mijn klok niet goed stond; naar mijn mening kenmerken van een zwakke batterij.

Verdere computer specificaties:
P5Q - Intel(R) Core(TM)2 Duo CPU E7200 @ 2.53HGz (2 CPUs) ~ 2.40 Ghz
3072MB RAM geheugen
32-bit windows 8, x64-based processor
465 GB NTFS harde schijf
Nvidia GeForce 9800 GT

Precies een maand verder; ik heb inmiddels de CMOS batterij vervangen.
Het wil nog niet werken zoals moet het moet werken;

Hoofdoorzaak: Het wil af en toe nog vastlopen.
1. Ik kan dan even rustig wachten en op een gegeven moment werkt alles weer goed. Nadeel is dat het meestal niet bij één keer vastlopen blijft.
2. Of ik zet de computer handmatig (hard) uit. Verwissel de Data(sata) kabels en start de computer vervolgens weer op. Dit werkt meestal effectief voor een dag/aantal dagen/(of dus een maand).
3. Wanneer ik de computer handmatig (hard) uitzet en direct weer aanzet (zonder de kabels te verwisselen), krijg ik 8 van de 10 keer een '''a disk read error occurred, press ctrl+alt+del to restart'' error, anders een ''CPU over temperature'' error.

Aangezien het dus, blijkbaar, niet aan de CMOS batterij ligt, hoop ik dat het aan de SATA kabel ligt, en dus opgelost is wanneer ik deze vervang. Anders ben ik toch bang dat het aan de harde schijf zelf ligt.

Jullie ideeën/tips/oplossingen/ingevingen?

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan