Disk verdwijnt

Status
Niet open voor verdere reacties.

marcelj

Gebruiker
Lid geworden
19 apr 2004
:evil:

Hi out there,

Ik heb een merkwaardig probleem (ja, ook in m'n portemonnaie, maar dat komt een andere keer wel).

Ik heb twee HD's in m'n PC, 160GB en 250GB:
WDC WD1600JD-55FYB0
WDC WD2500JD-22FYB0

Van de 160 hou ik effectief 149,056GB over en van de 250 maar 232,88GB. Is het normaal, dat er
zoveel diskruimte ins blaue hinein verdwijnt?

Maar goed, dat is niet m'n echte probleem. Ik heb de 160GB HD als volgt gepartitioneerd:

C: 40GB Windows XP-Pro Ned.
D: 40GB Windows 2000-Pro Eng.
E: 30GB Data
F: 30GB Foto
G: 12GB Restant

In XP kan ik m'n G-schijf normaal gebruiken: ik kan er directories aanmaken, bestanden neerzetten,
noem maar op.
Als ik echter onder 2000 opstart, zie ik (meestal) wel deze G-schijf, maar zonder directories
en/of bestanden. Het enige, wat ik onder 2000 op deze schijf zie, is de map "System Volume
Information".
En zo nu en dan ben ik onder 2000 m'n hele G-schijf kwijt. Als ik dan met Diskmgmt.msc kijk, is
wel de 12GB aanwezig, maar niet als partitie. Onder XP is ie er nog steeds, inclusief mappen
en bestanden.
Na onder 2000 "create partition" gedraaid te hebben, is ie er weer, voor een tijdje. Tot de
volgende verdwijn-truc.
En nou het meest merkwaardige: als ik onder 2000 bestanden en/of mappen op deze G-schijf zet,
dan lijkt het erop, alsof het begin van m'n C-schijf overschreven wordt. Een boot lukt dan niet
meer, ik ben dus m'n multiboot file(s) kwijt. Ik heb al geprobeerd om met create deze laatste
partitie kleiner op te zetten, zodat er aan het eind van de schijf wat ongebruikte vrije ruimte
overblijft. Maar nadat ik er onder 2000 files naar toe had gezet en weer een reboot probeerde,
bleek dat ik één of meerdere bestanden in WXP\system32 kwijt was en ik dus weer de hele C-schijf
terug moest fietsen

Kan iemand mij hier een verklaring (en eventueel een oplossing) voor geven?

Alvast hartstikke bedankt.
Marcel

:thumb:

Van de 160 hou ik effectief 149,056GB over en van de 250 maar 232,88GB. Is het normaal, dat er

Er verdwijnt wat van je schijf vanwege 'administratie' Windows maar ik heb geen idee of dit procentsgewijs gaat . Het is in ieder geval altijd meer dan ik wil geven :)
Maar 11 en 18 lijkt me best veel.

Voor de rest........ik heb geen verstand van Win2000.
Kan 2000, die al wat ouder is, wel met zoveel partities omgaan? Zo maar een vraagje.
Geeft Start/Uitvoeren/Msconfig/bootini alles wel correct aan?

Via een ander forum ben ik er inmiddels uit en voor diegenen, die het interessant vinden, zal ik de oplossing, welke ik van AtleX gekregen heb, hieronder laten volgen. De info over de diskgrootte heb ik van Eagle.

Marcel

-------------------------------------------------------------------------------
Mijn nieuwe harddisk is kleiner dan dat de fabrikant zegt dat hij zou moeten zijn?
Als de eigenschappen van je net nieuwe harddisk een vele kleinere harddisk aangeven,
dan je gedacht gekocht te hebben, kan dit een aantal redenen hebben.
Een aantal software, en een aantal hardware matige:

1000 vs 1024 - of het verschil tussen duizend bytes en kilobytesDe harddisk fabrikanten
rekenen voor het gemak met hele duizendtallen, terwijl we toch met machten van 2 moeten
rekenen. Elk duizendtal (Kilo, Mega, Giga, Tera, etc) is in feite een vermenigvuldiging
van 2^10 (1024). Als we dit nu gaan omrekenen, dan zien we bijvoorbeeld het volgende bij
"60GB":
60.000.000.000 bytes = 58.593.750 KB = 57.220 MB = 55,9 GB

1 GB = 1024 MB.
1 MB = 1024 kb.
1 kb = 1024 bytes
De fabrikanten houden 1GB = 1000MB aan.
Een harde schijf van 160 GB is dus eigenlijk:
160.000.000.000 bytes : 1024 = 156.250.000 kb
156.250.000 kb : 1024 = 152588 MB
152588 MB : 1024 = 149 GB.

Een harde schijf van 250 GB is dus eigenlijk:
250.000.000.000 bytes : 1024 = 244.140.625 kb
244.140.625 kb : 1024 = 238.419 MB
238.419 MB : 1024 = 232 GB.

Verkeerde jumpersettingWanneer een harddisk de 32GB CAP ondersteunt (om de aloude 32GB
limiet bug van AWARD BIOS te omzeilen) en een van de master/slave jumpers per abuis op
de 32GB CAP staat afgesteld, dan zul je logischerwijs maar 32GB van de harddisk kunnen
zien cq benutten.
Het kan echter ook aan je besturingssysteem liggen:

Windows95 ondersteunt geen harddisks die groter zijn dan 32GBWindows 95 ondersteunt geen
harddisks groter dan 32 gigabyte, en zal deze ook nooit gaan ondersteunen (bron).

Windows 98 en ME ondersteunen standaard geen harddisks groter dan 137GBHet laten
ondersteunen van een 48-bit LBA harddisk (>137GB dus), is in vergelijking met andere
Windows versies een veel bewerkelijker proces, en is eigenlijk af te raden. Als er
een mogelijkheid is om een meer moderne Windows versie te installeren, is dit de aan
te raden weg. Is een upgrade van je Windows geen optie, zijn er wel mogelijkheden
voor - maar het risico op data corruptie als je 'iets' fout doet, is dermate groot
dat we het hier niet verder zullen bespreken.

Windows 2000 ondersteunt standaard geen harddisks groter dan 137GBWindows 2000
installaties die nog niet voorzien zijn van servicepack 3 ondersteunen standaard
geen harddisks van 137GB en groter.

Na het installeren van SP3 is er de mogelijkheid om de sleutel "EnableBigLba" toe
te voegen in de registry aan de

- HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\atapi\Parameters key,
met de waarde "1".

Lees voordat je dit doet, wel even Microsoft Knowledge Base Article - 305098 door
voor meer gedetailleerde informatie.

Windows XP ondersteunt standaard geen harddisks groter dan 137GBWindows XP installaties
die nog niet voorzien zijn van SP1 of hoger, ondersteunen geen harddisks groter dan 137GB,
en je zal deze eerst moeten upgraden naar SP1. Na het installaren van SP1 zal WindowsXP
vanzelf de juiste instellingen kiezen.
Voor meer informatie over 137GB support in Windows XP, zie How to Enable 48-bit Logical
Block Addressing Support for ATAPI Disk Drives in Windows XP
---------------------------------------------------------------------------------

:) :) :D :D ;) ;)

Laatst bewerkt:
Leuk om te lezen. Je raakt dus inderdaad zoveel kwijt.
Best wel veel.
En met Win2000 zul je dus een trucje toe moeten passen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan