diskmgmt.msc

Status
Niet open voor verdere reacties.

BiggyTukker

Gebruiker
Lid geworden
8 mei 2002
Even voor de zekerheid vragen.

Mijn harde schijf was gecrashd en nu heb ik een nieuwe geïnstalleerd. Mijn andere schijf was altijd d: maar is nu c: en de nieuwe harde schijf (die ook opstartschijf) is nu f: en die wil ik c: hebben. Programma diskmgmt.msc opgestart en ik wil de letter veranderen en dan komt de melding;"weet je het zeker, sommige programma's kunnen eventueel niet meer werken" (deze melding krijg je ook als je je cd-rom wil veranderen)

IS DIT ECHT ZO, anders laat ik de letters wel zo staan, maar het stoort wel.
Ik wil dus eigenlijk weten, kan ik de letters aanpassen zonder problemen te veroorzaken???

groetjes BiggyTukker:cool:

Nou mijn vraag eerder aan jouw, de volgens jouw genoemde huidge c schijf, daar staat geen windows op? meestal is de eerst schijf waar windows van opstart, toch degelijk wel de c schijf. En de rest kan heel goed wijzigen.

Je kunt het wel veranderen maar als programma's verwijzen naar een locatie op de huidige c-schijf die jij gaat veranderen naar een andere letter, dan kan het zo zijn dat deze programma's inderdaad niet meer goed werken omdat die verwijzingen niet meer goed zijn. En helaas kun je dit niet zomaar veranderen die verwijzingen dan.

antwoord

Bedankt voor je reactie,

Nadat mijn harde schijf gecrashd was, heb ik een nieuwe gekocht en geïnstalleerd.

Op de andere harde schijf, stonden mijn backups (muziek, foto's, bestanden enz.). Hier staat geen windows op, alleen maar bestanden.

Tijdens het installeren moest ik wel een partitie aanmaken voor de nieuwe harde schijf, maar kon daar geen letter aangegeven. Nadat windows was geïnstalleerd en de eerste keer was opgestart, zag ik dat de nieuwe harde schijf de letter F had gekregen en de backup harde schijf de letter c.

Alle programma's zijn op f: geïnstalleerd, dus niets staat geïnstalleerd op c:.

Dus dan moet het geen probleem zijn????

Hoop dat je het nog allemaal snapt ;)

Bedankt voor je reactie,

Nadat mijn harde schijf gecrashd was, heb ik een nieuwe gekocht en geïnstalleerd.

Op de andere harde schijf, stonden mijn backups (muziek, foto's, bestanden enz.). Hier staat geen windows op, alleen maar bestanden.

Tijdens het installeren moest ik wel een partitie aanmaken voor de nieuwe harde schijf, maar kon daar geen letter aangegeven. Nadat windows was geïnstalleerd en de eerste keer was opgestart, zag ik dat de nieuwe harde schijf de letter F had gekregen en de backup harde schijf de letter c.

Alle programma's zijn op f: geïnstalleerd, dus niets staat geïnstalleerd op c:.

Dus dan moet het geen probleem zijn????

Hoop dat je het nog allemaal snapt ;)

De nieuwe schijf die je hebt geïnstalleerd is waarschijnlijk als actieve of primaire schijf aangemaakt en die wordt dan C of als je twee actieve schijven hebt krijg je C een D. C is dan de master. Je moet van de nieuwe schijf een niet actieve of logische schijf maken.(zonder bootrecord)
Dat kan met ieder partitieprogramma. Verder zou ik allebei de schijven los nemen opstarten en uitzetten. Dan weer opstarten en eventueel in BIOS de schijven controleren. Probeer het eerst met alleen een master, let op de jumpers. Als die goed aangeeft C te zijn dan monteer je de tweede en herhaalt de procedure, de tweede is natuurlijk de slave.
Twee Actieve schijven worden altijd C en D. Wat je er verder ook aan hangt de overige staan in alfabetische volgorde. Het is lastig als je niet precies weet welke partitie bij welke schijf hoort. Dus beter Eén Primaire schijf. In apparaatbeheer kun je de drive letter veranderen. Het gaat ook met een partitieprogramma. Je kunt een letter ook opschuiven om er een vrij te maken voor de logische opvolger en daarna de voorkeur letter. Een bezette letter is niet te overschrijven vandaar.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan