Dismhost en rundll32

Status
Niet open voor verdere reacties.

Borrelnoot

Gebruiker
Lid geworden
13 okt 2006
Hallo leden :),

sinds een kleine week heb ik last van het volgende. Toen ik later op de avond wat zat te gamen op mijn pc, merkte ik opeens dat er bijzonder veel schijfactiviteit was, en ook aardig wat cpu verbruik ( meer dan normaal, de fan begon ook wat harder te blazen van de cpu ), wat het spel aanzienlijk vertraagde. Ik pauzeerde het spel, switchte naar mijn bureaublad, opende taakbeheer en zag dat zowel Dismhost als rundll32 flink bezig waren, met wat, geen idee, maar nam goed gebruik van de cpu, en de harde schijf bleef "ratelen "( als in druk bezig ). Ik besloot even te wachten met verder te spelen totdat deze twee services klaar waren met hun bezigheid. Dit hield zo'n x-aantal minuten aan.

Tegenwoordig gebeurt dit niet meer tijdens gamen, maar vlak na het opstarten van windows, terwijl dus ook de update services ( trustedinstaller, etc ) van windows ook bezig zijn, waardoor ik met een trage pc zit vlak na de start. Het is bijzonder hinderlijk, want "ff snel iets doen "gaat nu verdraaid lastig. Ik kan weleenswaar deze twee services be-eindigen via taakbeheer, maar om van dit nou een dagelijks ritueel te maken, word mij een beetje te gek.

Via google word ik niet veel wijzer, alleen dat deze twee services een onderdeel zijn van windows zelf, en daar houd het ook op, wat ze precies doen en waarom ze zoveel % cpu en HD activiteit in beslag nemen voor minstens een aantal minuten, is me nog steeds een raadsel. En voor de rest kom ik op websites die me weer doorlinken naar dubieuze software om het register te scannen op zogenaamde fouten, waar ik dus niet in trap.

Verder loopt windows 7 op mijn pc als een zonnetje, het is weleenswaar een oude pc, maar hij doet wat ik er van vraag. verder geen blauwe schermen, geen errors, geen hardware toegevoegd de laatste tijd.

Het gaat om een acer aspire pc met de volgende specs:

Windows 7 ultimate 64bit
Intel dual core 2.80 ghz
4GB ram
NOD 32 smart security

Gescant op virussen, niks gevonden, gescant op spyware met malwarebytes, niks gevonden.

Hoi Borrelnoot,

Wat heb je zowel op de achtergrond draaien? Heb je bepaalde programma's die automatisch gestart worden als je windows opstart? Misschien helpt het om eens naar het startmenu te gaan en daar vervolgens msconfig.exe in te typen, dan kom je uit op het systeem configuratiemenu. Kijk eens op het tabblad Opstarten. Hierin kun je zien welke programma's opgestart worden als Windows zover is, wellicht kun je hier programma's uitschakelen die veel vragen van het opstartproces.

Als dat niet helpt hoor ik het wel.

Koffiewafel

Ook op het moment van actief zijn van dismhost erop rechtsklikken in Taakbeheer en kiezen voor Bestandslocatie openen (of zoiets).
Rechtsklik erop, kies Eigenschappen, ga naar tabblad Versie en kijk of het wel een Microsoft bestand is (oftewel: of het potentieel een virus/malware is of niet).

Is overigens gerelateerd aan het uitrollen van Windows, bijv. vanaf een recovery partitie. Ik zou een vraag stellen aan de leverancier wat hiermee nu te doen.
Algemene suggestie op Internet schijnt te zijn om je pc weer helemaal opnieuw te installeren (vanaf, bijv., die recovery-partitie, consulteer je handleiding hoe dit te doen).
Natuurlijk ben je dan al je zelf geïnstalleerd programma's kwijt, dus zoek eerst op wat je zelf geïnstalleerd hebt, verzeker je ervan dat je de installatie-media + evt. licentie-codes ergens extern beschikbaar hebt en maak ook een backup/export van al je gebruikersbestanden, mail etc. op extern medium voordat je dit evt. probeert.

Tijs.

@ Koffiewafel ( leuke naam trouwens :d ), ik heb de pc zo geconfigureerd dat alleen de windows onderdelen, nod32 ( antivirus ), en 2 kleinere services, waarvan 1 van realtek audioconfiguratie ( die ik gebruik om het geluid in te stellen voor bepaalde games die geen 5.1 / 7.1 surround hebben ), en de ander is voor onze hp photosmart all in one. Andere services die niet essentieel zijn zijn uitgeschakeld.

@ dnties: gisteren toevallig gedaan, er stond bij dat het een windows onderdeel betreft ( dus gelukkig geen schadelijke software ). Wat betreft her-installatie, ik heb geen idee of dit zal helpen, aangezien dit programmaatje / service ook gewoon weer mee geïnstalleerd word (?). Overigens staat er op de recovery partitie windows vista, dit was van origine een vista-pc, schoon ge-upgrade naar windows 7 ultimate. De cd + licentie heb ik mocht het nodig zijn, maar hoop het niet, de dvd drive had een tijdje terug de geest gegeven ( Sony optiarc )..

Wat ik gister wel gedaan heb als potentieel redmiddel is de machtiging veranderd van dismhost ( was eerst onder volledige machtiging van trustedinstaller ). Dismhost kwam na herstart wel weer op, maar was ook snel weer weg zonder dat het veel cpu en schijfactiviteit vrat. Of dit ook de juiste manier is, geen idee, maar so far so good

Is er ook een idee wat dismhost exact is ?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan