DIV Positionering

• Onderwerp starter Onderwerp starter Criz
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

Criz

Gebruiker
Lid geworden
19 feb 2009
Hallo,

Ik wil in CSS er graag voor zorgen dat mijn menu aan de rechterkant uit lijnt. Nu lijkt me dit een makje, maar ik krijg het niet gedaan.

Code:
#menu {
	position:absolute;
	margin-right:10%;
}

Nu lees ik ook ergens iets over het 'float' element, echter ben ik hier niet in thuis. Is er iemand die mij hierbij kan helpen?

Wanneer je position: absolute; gebruikt kun je positioneren door middel van top, left, right en bottom gevolgt door een pixelwaarde (volgens mij)

Probeer dit eens:
Code:
#menu
{
    position: absolute;
    right: 100px;
}

Dat werkt, dank je wel. Zijn er niet gemakkelijkere methodes om een div te plaatsen?

Hoi Criz,

[edit]Zie de 2 PS'sen![/edit]

Als je het met aan absolute positie wilt doen (geeft wel vaak complicaties), dan kan het vaak zo:
Code:
body {
     position: relative;
}
#menu {
     width: 200px;
     position: absolute;
     right: 0;
     margin-right: 10%; /* of in px: zie PS-1 ! */
}
Dwz. de <body> is dan het aanknopingspunt voor het absoluut geplaatste #menu. Je moet eerst met {right: 0;} aangeven dat het menu helemaal aan de rechterkant van de <body> moet beginnen, en daarna met {margin-right: 10%;} een afstandje van 10% (van de <body>-breedte) vanaf de rechterkantlijn opgeven. En meestal zal er ook een {width: ..px;} voor het menu bij moeten.

• NB: Als de <body> niet de breedte van de pagina aangeeft, maar als er een <div id="container"> of iets dergelijks is die de pagina-breedte bepaalt, dan moet die #container de relatieve positie krijgen.

=======
... lees ik ook ergens iets over het 'float' element ...
Dat kan ook, en werkt doorgaans prettiger. In de html doe je dan dit:
HTML:
...
<body>
     <div id="menu">
          ... [menu-onderdelen]
     </div>

<div id="hoofdinhoud">
          ... [koppen, teksten enz. van de hoofdinhoud]
     </div>
     <div class="clearB"></div>
</body>
</html>
Dwz. éérst het element dat moet drijven, dan kan het element dat ernaast moet komen er rekening mee houden.
De <div class="clearB"></div> is ervoor nodig dat de pagina doorloopt t/m het menu, als het menu de hoogste kolom van de twee is (en anders kan het geen kwaad).

• NB: Er zijn dan geen relatieve of absolute posities nodig: dat regelt zichzelf. :)

In de css wordt het dan iets als:
Code:
#menu {
     float: right;
     width: 200px;        /* altijd breedte opgeven bij een float */
     margin-right: 20px;  /* meestal handiger in px dan in % */
}
#hoofdinhoud {            /* (breedte regelt zichzelf) */
     margin-right: 230px; /* zorgt ervoor dat de inhoud niet onder het menu door gaat lopen */
}
.clearB {
     clear: both; /* pagina eindigt onder hoogste kolom */
}
Met vriendelijke groet,
CSShunter

Een {right: ...;} waarde kan eventueel ook in % opgegeven worden, net als een {margin-right: ..;}.
Maar voor beide gevallen geldt: dat hoeft alleen als de hele pagina (met z'n breedte) ook als liquid design is gebouwd (dwz. alles in de breedte in % = afhankelijk van de schermbreedte/windowbreedte van de bezoeker).
- Dat zonder meer doen geeft echter kans op onleesbare lange zinnen (bij hoge resoluties) of juist te smalle kolommen (bij lage resoluties) + ongewenste effecten voor de hoogte-opbouw van de opmaak.
Zou ik als starter nog even niet aan beginnen. :)

2. Oh, m'n toetsenbord kan het niet bijhouden: intussen ook kruispost met Criz!

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan