Diverse problemen met nieuw zelfgebouwd systeem

Status
Niet open voor verdere reacties.

Klummie1908

Gebruiker
Lid geworden
27 jun 2008
Goedemorgen allen,

al jaren heb ik hier veel nuttige info gevonden en dank daarvoor.

Nu maar es geregistreerd want hier kom ik ff niet uit.

Dit is mijn nieuwe systeem.

Maar zoals ik al zei heb ik diverse problemen.

Allereerst het merkwaardige fenomeen dat wanneer ik de pc uitzet, ik de pc aleen maar aan krijgen als ik handmatig de bios clear met de jumper, daarna loopt hij weer.

Tweede punt, de dvdspeler en de brander, mijn speler leest geen enkele cd/dvd en mijn burner leest ze vaak wel maar ook niet altijd. Beide zitten op dezelfde en burner gejumperd als master en de speler als slave. Drives worden asl zodanig herkend door het mobo en zijn ook zichtbaar in apparaatbeheer van zowel vista als xp.

Bijv de cdrom met drivers van mijn videokaart, een MSI ATi Radeon 3650 t2d512, die had ik al, waar ik trouwens op de site van msi alleen een ocdriver voor kan vinden. Dus die heb ik geinstalleerd maar ik weet niet zeker of dat dus wel de juiste driver is. Goed beeld verder, zowel in vista als xp, alles loopt daar goed

Voor wat betreft de dvdspeler, is mijn eigen veronderstelling dat de lens eventueel kapot is correct of heb ik te maken met een driverissue?

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen, alvast bedankt.

denk eerder dat er een probleem is met je moederbord.
steeds clearen is natuurlijk niet de juiste optie om de machine aan te zeten.
heb je wel afstands busjes geplaast onder het moederbord ?
wat doe de pc als je minimaal start gebruikt.
ik bedoel dan alleen 1 reep geheugen beeld kaart en cpu.
gaat die dan wel normaal uit en weer aan zonder de jumper te gebruiken van clear cosmo ?.

Maar zoals ik al zei heb ik diverse problemen.

Allereerst het merkwaardige fenomeen dat wanneer ik de pc uitzet, ik de pc aleen maar aan krijgen als ik handmatig de bios clear met de jumper, daarna loopt hij weer.

En wat gebeurd er als je hem aanzet zonder de bios te clearen? Helemaal niets of geeft hij nog een melding? Bios geupdate?

Tweede punt, de dvdspeler en de brander, mijn speler leest geen enkele cd/dvd en mijn burner leest ze vaak wel maar ook niet altijd. Beide zitten op dezelfde en burner gejumperd als master en de speler als slave. Drives worden asl zodanig herkend door het mobo en zijn ook zichtbaar in apparaatbeheer van zowel vista als xp.

Aha, ik denk dat je hiermee bedoeld, beide zitten op hetzelfde IDE kanaal? Heb je al eens een andere IDE kabel geprobeerd? Van een nieuw systeem kan ik me niet voorstellen dat beide cd spelers/branders ineens defect zijn. Het kan ook zijn dat je een batch slechte cd's/dvd's hebt natuurlijk. Heb je onleesbare schijfjes al eens in een ander systeem geprobeerd?

denk eerder dat er een probleem is met je moederbord.
steeds clearen is natuurlijk niet de juiste optie om de machine aan te zeten.
heb je wel afstands busjes geplaast onder het moederbord ?
wat doe de pc als je minimaal start gebruikt.
ik bedoel dan alleen 1 reep geheugen beeld kaart en cpu.
gaat die dan wel normaal uit en weer aan zonder de jumper te gebruiken van clear cosmo ?.

Moederbord correct ingebouwd met afstandsbusjes en schroeven

met minimale configuratie hetzelfde verhaal

En wat gebeurd er als je hem aanzet zonder de bios te clearen? Helemaal niets of geeft hij nog een melding? Bios geupdate?

Aha, ik denk dat je hiermee bedoeld, beide zitten op hetzelfde IDE kanaal? Heb je al eens een andere IDE kabel geprobeerd? Van een nieuw systeem kan ik me niet voorstellen dat beide cd spelers/branders ineens defect zijn. Het kan ook zijn dat je een batch slechte cd's/dvd's hebt natuurlijk. Heb je onleesbare schijfjes al eens in een ander systeem geprobeerd?

ow ik heb het woord kabel vergeten zie ik nu :D sorry
cd videokaart is dus gewoon kapot, laptop ziet deze cd ook niet, da's lekker terug naar de winkel.

IDE kabel is trouwens gloednieuw maar ik zal mijn ouwe es proberen :)

Andere IDE kabel zelfde resultaat.

Ik heb zo'n vermoeden dat aan en uit gekloot begonnen is toen ik de intelchipset drivers voor vista heb geinstalleerd. Zou dat er mee te maken kunnen hebben?

Laatst bewerkt:
Probeer eens de geheugen timings in je bios lager (trager) te zetten, waarschijnlijk staan die nu op 'auto'
Zet verder alles wat je niet gebruikt van het onboard spul uit, dan heb je zo min mogelijk kans op conflicten.
Weet niet of de mogelijkheid zit in deze bios, maar zet 'assign IRQ to VGA' eens op 'enabled'

Probeer eens de geheugen timings in je bios lager (trager) te zetten, waarschijnlijk staan die nu op 'auto'
Zet verder alles wat je niet gebruikt van het onboard spul uit, dan heb je zo min mogelijk kans op conflicten.
Weet niet of de mogelijkheid zit in deze bios, maar zet 'assign IRQ to VGA' eens op 'enabled'

laatste mogelijkheid zit er niet op, verder alle mogelijke timings geprobeerd maar still the same.:(

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan