• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Diverse verwijzingen in excel

Status
Niet open voor verdere reacties.

AlbertDijkstra

Gebruiker
Lid geworden
24 nov 2016
Berichten
9
Goedemorgen,

Ik ben al een tijdje bezig om een exceldocument zo op te maken dat ik in principe enkel een dossiernummer hoef in te voeren en dat ik aan de hand daarvan de uitkomsten zie.

Voorbeeld (ook als excel-document bijgevoegd).
Ik heb 3 (of meer) tabbladen.
Op het tabblad 'invoer' vul ik in het daarvoor bedoelde veld het dossiernummer in (in mijn voorbeeld 65403)

Vervolgens zoekt hij dit dossiernummer op in tabblad 'dossiers'
Het is de bedoeling dat hij vervolgens alle bijbehorende gegevens (cq. de gehele bijbehorende rij) gaat tonen in de daarvoor bedoelde cellen (zie voorbeeld)

Aan de hand hiervan gaan we verder rekenen (in het voorbeeld probeer ik het even simpel te houden).
De verkoopdatum moet worden omgezet van een datum naar een kwartaal (dus 3e kwartaal 2011 o.i.d.)

Vervolgens moet aan de hand van het verkoopkwartaal en de type woning gezocht worden naar de bijbehorende index.
Deze gegevens zijn te vinden in het tabblad 'Type index'.
Daar kun je zien dat de index voor het 3e kwartaal (2011Q3) voor het type woning van desbetreffend dossier (tussenwoning) 1400 was.

Dat indexcijfer wil ik weer getoond hebben in desbetreffende cel zoals aangegeven in mijn voorbeeld.


Ik hoop dat iemand mij verder kan helpen...

Groeten Albert

Bekijk bijlage voorbeeld.xlsx
 
Met de functies VERT.ZOEKEN, INDEX en VERGELIJKEN kom je een heel eind.

Zie bijlage.
 

Bijlagen

  • voorbeeld opzoeken (AC).xlsx
    12,9 KB · Weergaven: 56
Top! bedankt!
Ben ik tijden mee bezig geweest en krijg nu zo de oplossing!
Mogelijk ligt het aan je locatie: Er gaat niets boven Groningen ;)
 
Misschien een domme vraag...
In het tabblad dossiers staan de dossiernummers niet als getal, hierdoor krijg ik nu telkens een melding #N/B als resultaat.
Gezien ik de gegevens voor dit tabblad uit een externe database haal en met regelmaat moet verversen kan is het bijna niet mogelijk om dit om te zetten naar getallen. Is hier een oplossing voor?
 
Dat werkt nu wel maar hij pakt niet de juiste rij, hij pakt de laatste rij van de dossiers... (betreft ca. 1500 rijen)
 
Zet deze in C9 tm H9

Code:
=VERT.ZOEKEN($B9;Dossiers!$A:$G;KOLOM()-1;0)
 
Nee. Je kan wel een representatief bestandje plaatsen. Staan er in de gegevens die je uit de externe database haalt onnodige spaties?
 
Een forum is er nu juist voor dat eenieder van vragen/antwoorden iets kan opsteken. Met privé-mails is dat niet het geval.


@Alexcel

Volgens mij valt november in het 4e kwartaal.

UDF:

Code:
Function F_snb(y)
   F_snb = Format(y, "yyyy\Qq")
End Function
 
Laatst bewerkt:
Bijgaand een vernieuwd document...

Bekijk bijlage voorbeeld 2.xlsx

Er zijn in het tabblad dossiers 2 kolommen toegevoegd, te weten: ID en Fase (deze staan ook in mijn originele document, in dezelfde volgorde).

Op basis van het ID nummer werkt de opgegeven formule goed, echter werk ik (en mijn collega's) nooit met het ID maar met het dossiernummer.

Het is dus nog steeds de bedoeling dat het op basis van het dossiernummer gaat werken alleen hoe krijg ik dit nu goed werkend gezien deze in kolom C staat...
 
Je hebt 2 kollomen erbij gezet dus je kunt de formules aanpassen van:
Code:
=VERT.ZOEKEN($B9;Dossiers![COLOR="#FF0000"][B]$A:$G[/B][/COLOR];2)
naar
Code:
=VERT.ZOEKEN($B9;Dossiers![B][COLOR="#FF0000"]$C:$I[/COLOR][/B];2)
en met de oplossing van VenA in post #5 wordt het:
Code:
=VERT.ZOEKEN(TEKST($B$2;"@");Dossiers!$C:$I;2)
 
Laatst bewerkt:
zie de bijlage.
 

Bijlagen

  • __NVM_snb.xlsb
    17,6 KB · Weergaven: 45
Het werkt!

En dan de laatste vraag... stel de verkoopdatum is 2016Q2 en de gegevens lopen tot 2015Q4 is het dan mogelijk om:
- het laatst bekende kwartaal (in dit geval: 2015Q4) weer te geven?
- in de cel achter deze uitkomst een tekst te zetten (voorbeeld: let op: de meest recente gegevens dateren van 2015Q4, de verkoopdatum valt in 2016Q2)

Ps. ik heb de formule gebruikt zoals VenA heeft weergegeven.
 
Laatst bewerkt:
Het leuke van Excel is dat je ook zelf het eea kan proberen. Voor nog wat meer stof om na te denken zie het bestandje.;)
 

Bijlagen

  • Voorbeeld.xlsb
    13,2 KB · Weergaven: 39
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan