diverse vraagjes

• Onderwerp starter Onderwerp starter scw
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

scw

Gebruiker
Lid geworden
5 jun 2009
:dGoedenavond,

Graag wil ik een paar kleine vraagjes stellen over onderstaande HTML code. Ter info: ik gebruik deze code in een Access database tussen de VBA code.

HTML:
.HTMLBody = "<body onLoad=document.forms.MyForm.realname.focus()><table border=1 cellpadding=20 noshade width=600 color= solid #CCCCCC 1.0pt align=center style=table-layout=fixed><td>"
.HTMLBody = .HTMLBody & "<font size=5 face=Arial color=#336699>Goeievraag<br></font>"
.HTMLBody = .HTMLBody & "<font size=2 face=Arial><br>"
.HTMLBody = .HTMLBody & "Graag wil ik dezelfde dunne grijze lijn als de andere code (zie voorbeeld)<br>"
.HTMLBody = .HTMLBody & "<br>"
.HTMLBody = .HTMLBody & "<tr>Hoe kan ik de cursor automatisch op direct achter de volgende puntjes krijgen bij openen: hier dus (???)</tr>"
.HTMLBody = .HTMLBody & "<tr></font><font size=1 face=Verdana color=#999999><br>Voorbeeldje<br></font></tr></td></table></body>"

1) Graag zou ik dezelfde dunne grijze tabel lijn willen hebben uit de volgende code, maar ik weet niet precies hoe ik dat voor elkaar krijg doordat er gebruik wordt gemaakt van stylesheets (?):

Het voorbeeld is deze:
HTML:
<html>

<body>

<table border="1" cellpadding="0" cellspacing="0" width="600"
class="MsoNormalTable"
style="width:450.0pt;mso-cellspacing:0cm;background:white;border:solid #CCCCCC 1.0pt;
 mso-border-alt:solid #CCCCCC .75pt;mso-yfti-tbllook:1184;mso-padding-alt:0cm 0cm 0cm 0cm">
    <tr>
        <td valign="bottom"
        style="border:none;padding:0cm 0cm 0cm 0cm"><span style="mso-fareast-font-family:&quot;Times New Roman&quot;">&nbsp;<o:p></o:p></span></td>
        <td style="border:none;padding:0cm 0cm 0cm 0cm"><table
        border="0" cellpadding="0" cellspacing="0" width="592"
        class="MsoNormalTable"
        style="width:444.0pt;mso-cellspacing:0cm;mso-yfti-tbllook:1184;mso-padding-alt:
   0cm 0cm 0cm 0cm">
            <tr>
                <td valign="bottom" width="306"
                style="width:229.5pt;background:white;
    padding:0cm 0cm 0cm 0cm;height:63.75pt"><font
                face="Verdana">Goeievraag</font><o:p></o:p></span></td>
            </tr>
        </table>
        </td>
    </tr>
    <tr>
        <td valign="top"
        style="border:none;padding:0cm 0cm 0cm 0cm"><span style="mso-fareast-font-family:&quot;Times New Roman&quot;">&nbsp;<o:p></o:p></span></td>
        <td valign="top"
        style="border:none;padding:0cm 0cm 0cm 0cm"><table
        border="0" cellpadding="0" cellspacing="0" width="592"
        class="MsoNormalTable"
        style="width:444.0pt;mso-cellspacing:0cm;mso-yfti-tbllook:1184;mso-padding-alt:
   0cm 0cm 0cm 0cm">
            <tr>
                <td valign="top"
                style="background:white;padding:0cm 0cm 0cm 0cm"><table
                border="0" cellpadding="0" cellspacing="0"
                class="MsoNormalTable"
                style="mso-cellspacing:0cm;background:white;mso-yfti-tbllook:1184;
     mso-padding-alt:0cm 0cm 0cm 0cm">
                    <tr>
                        <td valign="top"
                        style="padding:0cm 12.0pt 0cm 12.0pt"><span style="font-size:
      9.0pt;font-family:&quot;Segoe UI&quot;,&quot;sans-serif&quot;;mso-fareast-font-family:&quot;Times New Roman&quot;;
      color:#999999"><p><font
                        size="2" face="Arial">Graag zou ik dit grijze lijntje willen hebben, maar hoe???</font></p>
                        <p><font size="2" face="Arial">Voorbeeld</font></p>
                        <hr size="1" noshade width="568"
                        style="width:426.0pt"
                        style="color:#CCCCCC">
                        <p></span> </p>
                        <table border="0" cellpadding="0"
                        cellspacing="0" width="568"
                        class="MsoNormalTable"
                        style="width:426.0pt;mso-cellspacing:0cm;mso-yfti-tbllook:
       1184;mso-padding-alt:7.5pt 0cm 18.0pt 15.0pt">
                            <tr>
                                <td
                                style="padding:11.25pt 0cm 0cm 0cm"><span style="font-size:7.0pt;font-family:&quot;Verdana&quot;,&quot;sans-serif&quot;;
        mso-fareast-font-family:&quot;Times New Roman&quot;;color:#999999">
                                Test<o:p></o:p></span></td>
                            </tr>
                            <tr>
                                <td
                                style="padding:11.25pt 0cm 0cm 0cm">&nbsp;</td>
                            </tr>
                        </table>
                        </td>
                    </tr>
                </table>
                </td>
            </tr>
        </table>
        </td>
    </tr>
    <tr>
        <td valign="top"
        <td valign="top"
        style="border:none;padding:0cm 0cm 0cm 0cm">&nbsp;</td>
    </tr>
</table>
</body>
</html>

2) Hoe krijg ik het voor elkaar dat ik de cursor op een bepaalde positie kan laten beginnen?? Ik had iets gevonden (zie oranje tekst), maar heb geen flauw idee hoe ik dat kan toepassen? Ik zou graag zien dat wanneer de HTML runt, dat de tekstcursor dan knippert bij het stukje in de tekst: "hier dus (???)".

3) Hoe maak ik de tabel zo dat die niet meer breder wordt (fixed) wanneer er een lange regel is? Ik had dus al style='table-layout:fixed' gevonden maar dat leek niet te werken?? Misschien pas ik het verkeerd toe?

Hartelijk dank voor jullie aandacht alvast en mochten jullie nog suggesties hebben over deze code, dan hoor ik dat graag, want ik ben maar een HTML beginner namelijk... :d

Hartelijk dank,

scw

... Mag ik je er op wijzen dat de voorbeeld code MS only/MS generated code is en geen W3C HTML? Dat maakt deze code moeilijk leesbaar (lees: vrijwel on-leesbaar)...
Er blijken wel opschoon tooltjes te zijn om de overbodige (ms word?) code (zoals mso- enz. ) te verwijderen.
Dat zou de kans op een antwoord mogelijk vergroten...

Hallo Solaris,

Uiteraard mag je me daar op wijzen, ik was me er niet van bewust als beginner. Nu zie ik hoe de situatie is... Nu is het punt dat het me niet gaat om die 'code uit Word' over te nemen, maar het gaat mij om dat grijze lijntje dat in die 'code uit Word' staat. Hoe zou ik exact hetzelfde resultaat kunnen bereiken met 'filtered HTML'?? Hoe zet ik dat neer, want ik krijg telkens maar een dikke standaard border namelijk.

Zou je mogelijk wel een antwoord hebben op m'n overige twee vragen? Ik ben benieuwd hoe ik die cursor op een specifieke positie kan hebben vanaf openen en hoe de table vastgezet kan worden?

Graag hoor ik van iedereen,

Bedankt, scw

Het nadeel van MS-generated code is... dat het onder MS programma's goed draait!
Helaas heeft niet iedereen dat op zijn pc.
HTML zou wat dat betreft universeel moeten zijn.
Misschien heb je hier wat aan? Is een uitleg over de eigenschappen van het Border element.

Het werkt helaas nog niet...

Hoi Solaris,

Bedankt voor het toesturen van de link, zeker interessant. Vervolgens heb ik het geprobeerd toe te passen, maar ik krijg er maar geen vinger achter, wat ik nu precies verkeerd doe: het lijkt allemaal te kloppen. Helaas, verschijnt die border telkens maar niet :confused:

.HTMLBody = "<body onLoad=document.forms.MyForm.realname.focus()><table cellpadding=20 width=600 align=center border-color=#999999 border-style=solid border-width=thin><td>"
.HTMLBody = .HTMLBody & "<font size=5 face=Arial color=#336699>Goeievraag<br></font>"
.HTMLBody = .HTMLBody & "<font size=2 face=Arial><br>"
.HTMLBody = .HTMLBody & "Graag wil ik dezelfde dunne grijze lijn als de andere code (zie voorbeeld)<br>"
.HTMLBody = .HTMLBody & "<br>"
.HTMLBody = .HTMLBody & "<tr>Hoe kan ik de cursor automatisch op direct achter de volgende puntjes krijgen bij openen: hier dus (???)</tr>"
.HTMLBody = .HTMLBody & "<tr></font><font size=1 face=Verdana color=#999999><br>Voorbeeldje<br></font></tr></td></table></body>

Laatst bewerkt:
Hi scw!
Ik weet niet hoe jouw voorbeeld er uit ziet, maar kijk hier eens naar:
color=#999999 bepaalt de kleur van in dit geval de lijn,
en
border-style=solid ( geeft een vaste lijn)
border-width=thin (hier kun je thin ook vervangen door een cijfer: 0 = geen lijn, 1 = dun, 2 = dikker enz.)
Misschien is dat wat je bedoelt?

Laatst bewerkt:
Hoi Solaris,

Inderdaad was ik al zover zoals je ziet in de code van m'n voorgaande bericht:

HTML:
<table cellpadding=20 width=600 align=center border-color=#999999 border-style=solid border-width=thin><td>

De tabel wordt wel gegenereerd (wat ik zie als ik het geheel selecteer), maar de grijze lijn wordt niet zichtbaar :confused: Dus ik doe kennelijk iets fout, maar heb geen flauw idee wat, omdat het allemaal lijkt te kloppen...

Mijn voorbeeld kun je bekijken door het gewoon in kladblok te plakken en op te slaan als een html toch?? Dan heb je een idee namelijk.

je moet ook "" gebruiken om je waarde
bijv:
HTML:
<table cellpadding="20">

Hoi RoboticPro,

Dank voor je reactie. Het lijkt me niet dat dat het probleem is:

1) tot aan de cellpadding die je nu als voorbeeld geeft doet de HTML het wel, maar de
border-color=#999999 border-style=solid border-width doen het niet. Dus ik zie bijv. dat die de cellpadding wel doet als ik de table selecteer bij de output.

2) ik kan de quotes (haakjes) niet toepassen volgens mij, doordat ik de HTML toepas in VBA. Gezien argument 1 lijkt het me dus onwaarschijnlijk dat dat de oorzaak is...

Blijft het toch nog gissen, waarom die die drie argumenten (color, style en width) niet oppakt :confused:

Misschien omdat het css is?

HTML:
<table style="border-color:#999999; border-style:solid; border-width:1px;">"

Waarom gebruik je VBA ipv gewoon HTML(Veel makelijker?)

OK dus die drie (width,style en color) zijn CSS parameters? Hoe kan ik het dan neerzetten als HTML? Dus met hetzelfde resultaat?

Ik gebruik VBA omdat ik een Access applicatie heb waarin ik in de VBA code een e-mail laat opstellen. Dat werkte goed als plain text, maar nu probeer ik het een beetje aan te kleden d.m.v. HTML. Vandaar...

betere uitleg

OK om e.e.a. te verduidelijken, hier een verduidelijking:

Ik heb even de HTML code ontdaan van de VBA code, dus nu alleen m'n HTML script (zie bijlage 'huidig). Nu is het zo dat nu ik de VBA code heb weggehaald, de twee onderste regels boven de titel zijn komen te staan, want bij mij geeft die anders weer (zie bijlage 'screenshot'). Maar dat maakt verder niet uit...

Wat ik dus wil bereiken is dat er net zo een grijs lijntje om de tabel komt als in het voorbeeld (zie bijlage 'gewenst'). Ik begrijp nog niet helemaal dat het niet werkt, waarschijnlijk dus omdat het CSS code is (???). Maar ik ben benieuwd hoe de code aangepast dient te worden om het resultaat te bereiken.

Heel graag verneem ik van jullie, bij voorbaat dank,
scw

Bijlagen

Ik heb geen ervaring met werken in VBscript
Ik vind het wel vreemd dat je geen quotes kan gebruiken
werken zowel dubbelquotes als enkele quotes niet in VBscript?
je kan ook proberen de dubbelquotes te escapen, ik neem aan dat er in VB ook wel een escape character bestaat.
in PHP is dit de backslash \

normaal verwijs je door naar een extern CSS bestand.
een andere, slordige manier om css in je code te zetten is zo:
HTML:
<table style="cellpadding:20; width:600; align:center; border-color:#999999; border-style:solid; border-width:thin;">
ook kan je een appart stukje CSS maken in je HTML document.
HTML:
<style type="text/css">
.tabelopmaak{
cellpadding:20; 
width:600; 
align:center; 
border-color:#999999; 
border-style:solid; 
border-width:thin;
}
</style>

hierbij moet je er wel op letten dat je dan je tabel de class tabelopmaak megeeft (<table class="tabelopmaak">)

als je met een CSS bestand werkt zet je die als volgt in je code:
HTML:
<link rel="stylesheet" href="site.css" type="text/css" media="screen,projection">

het CSS bestand bouw je op zoals in het voorbeeld met <style>, alleen dan zonder de <style> tag, dus zo:
HTML:
.tabelopmaak{
cellpadding:20; 
width:600; 
align:center; 
border-color:#999999; 
border-style:solid; 
border-width:thin;
}

Ik weet niet welke mogelijkheden allemaal werken in deze manier van werken met HTML via VB.

Ik hoop je hier mee geholpen te hebben :)

Gelukt!

Het is gelukt!! Mede dankzij jou hulp tiran818 (maar ook zeker m'n dank aan alle andere reacties!). Waar het mis ging is dat ik eerst CSS wilde combineren in een zelfde regel met HTML en vervolgens andersom. Nu heb ik het apart neer kunnen zetten en werkt het!

Nogmaals grote dank! :D:thumb:

scw

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan