dll. bestandje installeren

Status
Niet open voor verdere reacties.

H6nsvV

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
4 dec 2002
Hoi Allemaal,

Ik heb een pc die niet opstart en die vermeld :

"Windows kan niet worden gestart omdat het volgende bestand is beschadigd of niet kan worden gevonden: <windows-hoofdmap>\system32\hal.dll.
Installeer het bovengenoemde bestand opnieuw.

Het bestandje "hal.dll "vinden is geen probleem maar het er in zetten lijkt mij ff lastig omdat ik niet weet hoe ik in system32 kan komen als de pc NIET opstart.

Graag jullie advies ....

Mijn Dank Is Natuurlijk Groooot.:thumb:

Dit is geen grappige fout.
Je boot.ini is waarschijnlijk corrupt of... je bent de hal.dll echt kwijt....

Gebruik de opstartdiskette of CD rom van windows om bij de dos prompt te komen [C:\>] en tik "dir hal.dll/s" [zonder aanhalingstekens, of course]... zegt het systeem "bestand niet gevonden" dan ligt inderdaad je dll ergens op straat en kun je hem terugzetten door te booten van de windows cd en vervolgens te kiezen voor restore, repair of recover en bij de dosprompt in te tikken:
expand x:\i386\hal.dl_ y:\windows\system32\hal.dll
waarbij de "x" staat voor de letter van de cd drive en de "y" voor de letter van de drive waarop windows staat...

Is de dll er wel dan kun je bij de de dos prompt de boot.ini openen door "edit boot.ini" en te kijken of deze naar het juiste operating system verwijst... zoniet wijzigen...
de boot.ini moet er ongeveer zo uitzien

[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect

Lukken deze trucs niet, dan is er nog slechts één remedie: Windows opnieuw installeren...
Werk jij trouwens met 2 operating systems? [bijv. win2000 en winXP erbij?] Want deze fout komt het meest voor als je een zogenaamde "dual boot" hebt geprobeerd [2 systemen tegelijk]

Hoi ErpCity,Mario(gefeliciteerd) en Raymond

Dank voor jullie snelle reactie.

Ik ben gisteravond gelijk met jullie adviezen aan de slag gegaan , helaas het lukte me niet omdat uiteindelijk alles er maar opnieuw opzetten de beste oplossing was ,maar helaas ook de meest tijdrovende :(

ErpCity ik kwam best ver met jouw advies maar hij gaf toen aan dat ie geen hal.dll bestandje kon aanmaken.(of zo iets.... (het werd al laat).

Het was een pc van iemand anders , en je doet het voor "liefdewerk en oud papier " maar dat zal niemand van ons onbekend zijn.

De conditie is ook niet super van deze pc, maar afijn er weer iemand gelukkig maakt.

Mannen nogmaals bedankt , en ondanks dat ik het niet kon doen volgens jullie deskundige adviezen heb ik er zelf weer een heleboel van geleerd , en dat is toch weer mee genomen.:thumb:

Groetjes Hans

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan