Hoi ,
Dank je wel dat je moeite van het typen ook goed waarderen kunt dat vind ik geweldig tof van je.

:thumb:

En dat geeft me natuurlijk ook weer een aanzet om er mee door te gaan want een uitgebreide uitleg was het niet echt.
Vaak wordt het een router genoemd als iets waarmee dan meerdere pc's van 1 internet verbinding gebruik kunnen maken, maar dat is niet zo.
Dat doet eigenlijk een switch die deelt het netwerk zodat er meer dan 1 pc er gebruik van kan maken en die router is er voor om iedere pc ook eigen verbinding met het netwerk te geven daarvoor moet van 1 ip-adres meerdere ip-adressen gemaakt worden en net zoiets moet ook gebeuren met alle poorten en dat doet hij zeg maar via een soort tabel.
Dus wat aan de kant van internet (wan) binnen komt gaat eerst naar gelang welke tabel er wordt gebruikt een flinke omweg maken voordat het pas aan de andere kant (lan) naar je pc's die thuis staan gaat.
De router moet natuurlijk wel weten naar welke pc dus alles wat van internet binnen komt moet ook voor een pc die bij je thuis staat bedoeld zijn, en alles wat niet voor een pc bij je thuis bedoeld laat hij liggen en blijft op het internet.
Maar dat is zeg maar een bijwerking want daar is een router eigenlijk helemaal niet voor bedoeld maar zo werkt een router nu eenmaal en het komt toevallig nog goed uit ook.
Een internet provider of ISP die geven je zo'n router bij je internet abonement omdat anders de software firewall die wel eens op je pc zou kunnen staan dat tegen gaat houden waarvan er aantal zijn die daar dan steeds met een popup schermpje een melding over maken om je te vertellen dat ze iets geblokt hebben dat gaat maar door waardoor je dus in de gaten gaat krijgen hoe erg verziekt je internet verbinding ermee is.
Dat filteren van de poorten wordt gedaan door de firewall die ze in de router ook nog erbij in hebben gezet
En dat is om de poorten in een stealt modus te krijgen zodat een aanvaller je niet zou kunnen zien dat je op het internet aanwezig bent en dus gaat denken dat je pc niet aan staat.
Port forwarding is dus eigenlijk net zoiets als dat je gat in je beveiling van je pc gaat schieten die ze kunnen zien en dus ook door dat gat er in en eruit kunnen.
En met DMZ is er niet eens meer een gat en ligt alles gewoon open op het internet.
Zelfs als wel zin zou hebben is het risico die je daarbij loopt veel te groot.
Ik raad je dus aan alleen port forwarding te gebruiken.
Gebruik zelf upnp nooit maar goed buiten dat ik het leerde kennen doordat de FBI die destijds waarschuwde voor het grote security risico ervan en ten strengste aandrong om het totaal uit te zetten ben ik nooit een voorstander geweest en ook nu en in de toekomst al helemaal niet van automatische configuratie maar het gaat eigenlijk hier om, door dat het uit zich zelf om de zoveel tijd even op het netwerk gaat kijken wat ook net zo goed tijdens het gamen kan zijn is dus iets eventjes op het netwerk bezig wat iets anders is dan het online gamen.
Een beter voorbeeld van wat ik eigenlijk daarmee bedoel is natuurlijk de automatische update funktie van b.v windows die een tijdens het gamen de updates begint te downloaden en dat gaat een moment ten koste van je bandbreedte en de snelheid die je andres voor je game beschikbaar had gehad.
Je zeg zelf ook lag momenten die momenten moeten er uit en het zoveel mogelijk stabiel proberen te krijgen door eigenlijk alles uit te gaan zetten wat nou niet noodzakelijk is om het spel te kunnen draaien.
Maar je moet natuurlijk niet de boel zo open gaan gooien dat je bijvoorbeeld volgende dag meteen je acount kwijt bent omdat je het ze zo makelijk heb gemaakt dat het van je hebben kunnen stelen.