DNS bij router achter router

Status
Niet open voor verdere reacties.

KWebServices

Gebruiker
Lid geworden
24 aug 2007
Vandaag het netwerk bij ons thuis even omgegooit omdat wireless laptops en computers elkaar niet konden zien. Nu is mijn opstelling thuis zo opgebouwd:

Internet => Conceptronic (10-netwerk, ADSL-router + DHCP + DNS) => Linksys WRT54GS (192-netwerk, Wireless-router + DHCP) => Computers / laptops (via switch)

Nu krijgen de computers / laptops dus een IP-adres van de Linksys en staat het ingesteld dat de Conceptronic de DNS-server is... Maaar... Hij doet enkel de internet-adressen en kan de computernamen dus niet doen...

Hoe los ik dit op? :(

Die conceptronic zet je te koop op marktplaats en sluit de linksys rechtstreeks aan op het modem.
de router mag geen dns namen geven ,dat doet jouw provider.
Nog beter zou het werken als je alle pc's een vast ip adres geeft

Haha, dat doe ik liever niet, Palomino :confused:
Zonder die Conceptronic heb ik geen internet... :rolleyes:

Edit: beter gezegd; die Conceptronic IS mijn modem...

Laatst bewerkt:
Hoi KWebServices,

Kan je de vraag voor mij nog even verduidelijken.

Je provider heeft een DNS server waarmee je modem correspondeert. Je Linksys zal alle PC's een IPadres toekennen. Wat wil je met die computernamen precies doen?
Om de computernamen binnen een netwerk te gebruiken, maak je alle computers lid van dezelfde werkgroep. DNS heeft hiermee niets te maken.

Maar waarschijnlijk heb ik je vraag niet goed begrepen :)

Ik heb een DNS-server draaien op de Conceptronic (de router die direct met internet verbonden staat), deze haalt via de DNS-server van de provider de websites op, maar kan ook gebruikt worden voor lokale computers om deze bijvoorbeeld de naam
pc4.lan
te geven.
Om eerlijk te zijn heb ik nog niet echt nagedacht over de computernamen die door Windows worden uitgegeven... Reden hiervoor is dat ikzelf voornamelijk met Linux-systemen werk, en de rest bij ons thuis met Windows...

Nu vraag ik me alleen af... Maakt Windows dan geen gebruik van een DNS-server als hij computers in de netwerkomgeving laat zien? Of maakt het gebruik van Steve Ballmer's manier; broadcasten/shouten? :P

Ik ga nog even kijken wat er gebeurt als ik de Linux-systemen in een werkgroep gooi...

Alvast heeeel erg bedankt!

Laatst bewerkt:
Helaas... in een werkgroep werkt ook alles met DNS... Dus ik heb toch iets van een verbinding met een DNS-server nodig...

Waarom dan niet gewoon de Conceptronic als DNS server en DHCP server laten en de linksys als een wireless accespoint gebruiken?

Omdat de laptops dan geen IP-adres krijgen via wireless...

Dat snap ik niet goed. Als je tweede router in client mode staat en DHCP staat af, dan moet de laptop zijn IPadres toch van de eerste router krijgen.
Desnoods kan je met vaste IPadressen werken, dat moet zeker lukken.

Als ik de DHCP uit zet op de tweede router (de Linksys wireless), dan krijgen de laptops geen IP-adres of krijgen een 169.* adres...

Als ik de DHCP uit zet op de tweede router (de Linksys wireless), dan krijgen de laptops geen IP-adres of krijgen een 169.* adres...

Dit is zoiezo een vreemde zaak, normaal moet je de DHCP van router 2 kunnen uitschakelen zodat de conceptronic de DHCP functies overneemt. Let dan wel op! je moet dan de kabel van je conceptronic niet in de WAN poort van je 2e router stoppen maar in een gewone netwerk poort.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan