DNS Probleem ICIDU Router

Status
Niet open voor verdere reacties.

hendrikwiersma

Gebruiker
Lid geworden
26 jan 2009
Hallo Allemaal,

Ik heb net via internet een wireless router gekocht. Het gaat om een ICIDU Wireless Router 300N. Bij het aansluiten heb ik een wachtwoord op het netwerk gezet en de andere computers heb ik via ethernet erop aangesloten. Na de "Quick Setup" in het ICIDU menu op 192.168.1.1 die de router automatisch op Dynamic IP zet kon ik nog steeds geen internet krijgen.

Bij draadloos en bedraad internet word allebij aangegeven dat er geen internettoegang is. Met de optie van Windows 7 die problemen oplost geeft hij aan dat er geen DNS-server reageerd. Na wat zoeken op internet heb ik deze dingen geprobeerd.

- TCP/IPv4 en TCP/IPv6 op automatisch zetten. ( stond al op automatisch )
- Windows Firewall en antivirus programma uitschakelen.
- DNS op 194.134.5.55 en secundair op 194.134.5.5 instellen. Dat zijn de DNS van Online waar wij bij zitten. ( In beide Windows DNS instellingen als de instelling van de router, en daarna ipconfig /flushdns )
- Poorten openen voor de router in de Modem instellingen. ( UPnP is ingeschakeld )

Op Tweakers was er al een review en die had een gateway probleem.
" een klein minpuntje, bij mij kon hij niet een ip opvragen van mijn gateway. deze moest ik dus eerst in de gateway opzoeken. "
Ik vraag me af of hij het hier heeft over het zelfde probleem als die ik heb. Maar ik weet niet wat opzoeken in de gateway betekent.

Ik dacht misschien dat de firewall van de Modem ervoorzorgt dat de router geen DNS kan opvragen. Alleen ik kan de firewall niet uitschakelen, hoewel ik denk dat dat waarschijnlijk word afgeraden.

Ik hoop dat één van jullie nog een oplossing weet. Ik heb onderhand alles al geprobeerd wat ik kon bedenken en opzoeken. Alvast bedankt en hier zijn nog een paar details.

Pc (ethernet) Windows 7/Ubuntu
Netbook (Wlan) Windows 7/Mint
ICIDU Wireless Router 300N NI-707534
Modem THOMSON ST706
Online Internet ADSL

Je hebt 2 routers achter elkaar staan: De icudu en de thomson zijn beiden routers.
Als beiden hetzelfde LAN-netwerk gebruiken (bijv. 192.168.1.x) dan is er (vanuit de icudu) geen internet mogelijk. Je zult dan op de icudo een ander LAN-netwerk moeten gaan instellen (dus een LAN ip-adres geven in een andere reeks, in dit voorbeeld een bijv. een 192.168.3.x ip-adres). Alle pc's die dan (nog) verbonden zijn op de icudu moeten dan een nieuw ip-adres opvragen (of herstarten), en krijgen dan een ip-adres in die nieuwe LAN-reeks.

Succes,

Tijs.

Laatst bewerkt:
Je hebt 2 routers achter elkaar staan: De icudu en de thomson zijn beiden routers.
Als beiden hetzelfde LAN-netwerk gebruiken (bijv. 192.168.1.x) dan is er (vanuit de icudu) geen internet mogelijk. Je zult dan op de icudo een ander LAN-netwerk moeten gaan instellen (dus een LAN ip-adres geven in een andere reeks, in dit voorbeeld een bijv. een 192.168.3.x ip-adres). Alle pc's die dan (nog) verbonden zijn op de icudu moeten dan een nieuw ip-adres opvragen (of herstarten), en krijgen dan een ip-adres in die nieuwe LAN-reeks.

Succes,

Tijs.

Ok Ik denk dat ik het misschien een klein beetje begrijp. Moet ik dan in de DHCP settings de DNS, gateway of ip-pool veranderen?

Je hoeft in de DHCP, DNS etc settings niets te veranderen. Als je zelf wat veranderd had: Zet het weer terug op de standaardwaarden.
Evt. doe je een reset-naar-fabriekswaarden en ga daarna aan de slag. Dat zet ook de instellingen terug op het origineel.

Daarna hoef je alleen het LAN ip-adres te wijzigen. De DHCP scope zou automatisch mee moeten veranderen, dus (in het voorbeeld) naar een DHCP scope in het 192.168.3.x ip-segment.

Tijs.

Het is gelukt! Ik heb het verandert in 192.168.3.1. Ik zal de thread op opgelost zetten en de oplossingen hieronder voor mensen die hetzelfde probleem hebben. Werkt dit van 192.168.2.1 tot 192.168.999.1?

1. Ga naar 192.168.1.1
2. klik rechts op "Network" en dan "LAN".
3. Verander het IP Adress in 192.168.3.1
4. Klik Save en Reboot de router.
5. Je moet nu naar 192.168.3.1 gaan om in het menu te komen.

Welke reeks je moet gebruiken is afhankelijk van de LAN-reeks van de router die vóór de nieuwe staat (zoals ik schreef). Maar omdat de meeste routers 192.168.0.x of 192.168.1.x of 192.168.2.x gebruiken was de keuze voor 192.168.3.x een vrij zekere, vandaar dat ik die je die aanbevolen heb.

De reeksen die bruikbaar zijn: 192.168.0.x t/m 192.168.255.x
192.168.999.x mag dus niet.

Tijs.

Een kleine toevoeging: Als de provider al een router levert, dan is het handiger om apparatuur die je zelf daar achter aanlegt switches (voor bedraad) of accesspoints (voor draadloos) te laten zijn. De voordelen zijn:
a. Alleen portforwarding nodig op de router(-modem) van de provider als het apparaat waar je naar wilt portforwarden op je eigen apparatuur is aangesloten. Met de huidige setup moet er 2x geportforward worden (namelijk van providerrouter naar icudu en van icudu naar de pc/laptop/etc. die die op de icudu is aangesloten).
b. Het maakt niet uit waar de computers/laptops/etc. op zijn aangesloten (op de providerrouter of die van jezelf): Alles zit op hetzelfde netwerk. Dat maakt het delen van printers etc. veel makkelijker. Je hebt nu 2 netwerken. Dat is verder geen probleem als alles alleen op de icudu is aangesloten, maar als er ook pc/laptop/etc. rechtstreeks op de providerrouter is aangesloten, dan kan die niet bij het andere netwerk komen.

Stel dat je dat had gewild, dan hadden we de icudu moeten 'ombouwen' naar gecombineerde switch/access-point ipv. breedband draadloze router.

Tijs.

Dat er twee netwerken zijn had ik nog niet eens bij nagedacht. Dat scheelt weer hoofdpijn als ik de volgende keer bestanden wil delen via het netwerk. Op de ICIDU router zitten 4 ethernet poorten dus alle pc's passen gelukkig nog wel op één netwerk. En ik nog een 6 poorten switch hier te liggen dus als het echt nodig is kan ik die erbij aansluiten.

Bedankt voor de Hulp!

Als je alleen bedraad Internet gebruikt kun je ook gewoon die 6 poorts switch aansluiten op de routermodem van de provider. Die routermodem is al de router én doet DHCP, vandaar...
Als je echter ook draadloos Internet beschikbaar wilt hebben, dan natuurlijk niet. Je kunt in dat geval inderdaad (als er bedraad meer dan 4 apparaten aan Internet aangesloten moeten zijn) de 6 poorts switch aan je eigen router aansluiten.

Tijs.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan