DNS probleem op SBS2008 server

Status
Niet open voor verdere reacties.

hoogteijling

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
12 aug 2005
Hallo allemaal,

Wij hebben hier een Windows2008 SBS server (domaincontroller).

Zo af en toe komen er collega's bij mij met de vraag waarom ze niet op de website www.aansluitingen.nl kunnen.
Nergens op ons netwerk kunnen we dan op die website komen, het lijkt of ie niet bestaat, pingen lukt ook niet.

Wanneer ik dan op de server naar de DNS-server ga en vervolgens kies voor Scavenge Stale Resource Records en dan voor Clear Cache en daarna Update Server Data Files dan kan men vervolgens wel op de bewuste website komen.
Gisteren hadden we dat probleem ook maar dan met een downloadlink waarmee we van www.wetransfer.com een file konden downloaden, eerst werkte de link niet en na het uitvoeren van de eerder genoemde acties werkte het ineens wel.

Iemand enig idee hoe dit komt en hoe ik kan voorkomen dat dit in de toekomst weer gebeurd.

Groeten Marcel

Bij SIDN heeft de laatste wijziging voor aansluitingen.nl plaats gevonden op 18-3. Zou het niet eens zo kunnen zijn dat de domeinen waar je problemen mee hebt, domeinen zien die een IP wijziging hebben ondergaan. Door het leeggooien van de stale records wordt natuurlijk de nieuwe informatie opgehaald en werkt het weer.

Klinkt heel aannemelijk wat je zegt.
Hoe kan ik dat zelf controleren.

Groeten Marcel

Laatst bewerkt:
Als ik zo de SOA informatie van aansluitingen.nl bekijk:

Non-authoritative answer:
aansluitingen.nl
primary name server = ns1.as31731.net
responsible mail addr = hostmaster.adixhosting.nl
serial = 2012032910
refresh = 86400 (1 day)
retry = 7200 (2 hours)
expire = 1209600 (14 days)
default TTL = 3600 (1 hour)

Zie dat de TTL 1 uur is, maar de refresh tijd 1 dag en de expire tijd zelfs 14 dagen.

Je zult dus inderdaad gewoon 'pech' hebben gehad met een recente wijziging in de (DNS-)gegevens van dat domein.

Dat het met wetransfer.com ook (langere tijd) misging verbaast me wel een beetje, gegeven dat die veel 'strakker' is afgesteld:

Non-authoritative answer:
wetransfer.com
primary name server = ns1.p25.dynect.net
responsible mail addr = hostmaster.wetransfer.com
serial = 2014032734
refresh = 3600 (1 hour)
retry = 600 (10 mins)
expire = 604800 (7 days)
default TTL = 60 (1 min)

Tijs.

Met wetransfer ging het eigenlijk aleen gisterenochtend mis, eerder hebben we hier geen problemen mee gehad.
Ik weet alleen niet wanneer de laatste keer was dat het nog goed ging.

Op de website van SIDN kan ik wel zien wanneer de laatste wijziging was voor www.aansluitingen.nl maar hoe kan ik dit zien voor buitenlandse .com websites?

Groeten Marcel

Laatst bewerkt:
Overigens had Clear Cache voldoende moeten zijn: De andere (herstel-)acties hebben (m.i.) geen relatie met het (publieke DNS) resolving probleem waar je het over had.

Tijs.

Volgende keer zal ik alleen Clear Cache eens proberen om te zien of dat afdoende is.
Is er trouwens een manier om bijv. iedere nacht automatisch de cache te clearen of is dat niet aan te raden?

Mijn 2e alinea in POST#5, weet je daar ook nog een antwoord op toevallig?

Groeten Marcel

Laatst bewerkt:
Toevallig wel. :D

hier kun je het domein opgeven en een WHOIS laten uitvoeren, die (voor wetransfer.com) aangeeft dat:
Updated Date: 2014-02-05T15:03:19.0Z
Creation Date: 2007-12-14T12:03:32.0Z

Tijs.

Realiseer je wel dat een update in de WHOIS database alleen gaat over de geregistreerde administratieve gegevens en enkele 'technische' gegevens, maar NIET over de (individuele) DNS-records in dat domein.

Oftewel vraag ik me af of je aan die informatie van RogerS/SIDN en mijn link wel wat hebt. [Mogelijk is (bijv.) alleen het adres van de eigenaar gewijzigd etc.]

Zie hieronder wat WHOIS je laat zien:
Met de (Who)is-functie kunt u de volgende gegevens opvragen over een (.nl)-domeinnaam

Domeinnaam
Status
Naam houder
E-mailadres administratieve contactpersoon
Reseller
Registrar
E-mailadres technische contactpersoon
Domeinnaamservers
Datum registratie
Administratie door

Tijs.

Op de website van de SIDN zie ik wel de datum van de laatste wijziging staan wat dus iets meer als een week geleden is geweest.
Wat dat betreft kloppen de DNS problemen wel met die wijzigingsdatum:
Datum registratie 2000-12-07
Datum laatste wijziging 2013-03-18

Groeten Marcel

DnTies heeft wel een punt. Maar een wijziging in de records bij SIDN die niet gelijk ligt aan de datum van het aanmaken van het domein (behoudens jaartel natuurlijk) duidt meestal op een tussentijdse wijziging. Kan een houder wijziging zijn, maar ook een verhuizing naar een andere hoster (en dus een DNS wijziging). Absolute zekerheid geeft het niet.

Ik was alleen een beetje bang dat er iets niet goed geconfigureerd was in onze DNS server maar als ik alle helpers zo hoor dan lijkt alles gewoon goed te zijn.

Is er trouwens een manier om bijv. iedere nacht automatisch de cache te clearen of is dat niet aan te raden?

Groeten Marcel

Nogmaals bedankt allemaal, ik laat het hier even bij.

Groeten Marcel

Herstarten van de DNS service is voldoende om (ook) de cache te clearen.
Dus (in een batch-file, bijv. gestart m.b.v. Geplande taak, op de W2008 server):
net stop dns
net start dns

Overigens staat ook hier iets over 'bugs' in de DNS server service van W2008.

Tijs.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan