DNS probleem?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Martijne

Gebruiker
Lid geworden
29 apr 2013
Goedenacht allemaal,

Als een leek zou ik niet zeker weten of mijn vraag hier past, maar ik gok dat mijn kansen hier het grootst zijn.

Al een geruime tijd heb ik last van de internetconnectie van mijn laptop.
Ik kan altijd verbinden met het netwerk en er staat ook dat er geen problemen zijn met de verbinding.
Zo nu en dan komt het voor dat als ik een site wil bezoeken het volgende bericht verschijnt:

"Deze webpagina is niet beschikbaar"
"De server op www.helpmij.nl kan niet worden gevonden, omdat de DNS-lookup is mislukt".

Dit is dan een klein deel van het bericht, maar ik neem aan dat menig persoon over dit probleem wel eens vaker heeft gelezen op deze website.
Ik heb al vaker gezocht op google en kwam ooit eens op een site waarbij iets werd gezegd over de stappen:
Start -> CMD -> ipconfig/renew

Als ik dit invoer dan lost het probleem zich voor een korte periode op. Ik heb dan wel weer toegang tot elke website, maar het DNS probleem komt elk kwartier weer terug. Nu ben ik het toch wel een beetje zat en ik hoop dat het een makkelijk op te lossen probleem is.
Wat ik dan wel weer raar vind, is dat elk ander apparaat in huis dit probleem niet heeft. Telefoons en andere laptops doen het wel gewoon.

Dus mijn vraag: Heeft iemand hier al eerder over gehoord en eventueel een oplossing hiervoor?

Verder informatie:
-Ik gebruik windows essential als firewall
-Ik zit op windows 7
-Ik zit bij Ziggo, maar hiernaast hebben we ook een (als het zo heet?) een router in huis met de naam: netgear94. Ik zou dus ook kunnen inloggen op ziggo maar dit gaf ook al problemen op mijn laptop in nog verder verleden, vandaar het toevoegen van netgear. Helaas heeft dit dus geen effect gehad..

Ik neem aan dat ik nog niet genoeg informatie heb gegeven, maar ik hoop de basis in ieder geval gelegd te hebben voor mijn probleem.

Een fijne nacht verder, en hoop snel wat te horen!

Met vriendelijke groet,

Martijn

welkom bij Helpmij.nl

heb je in de netgear router de dns servers van ziggo gezet ?

Een mogelijkheid zou zijn dat dat malware jouw DNS-server 'verbouwt' naar een "dirty" DNS server die (blijkbaar) niet beschikbaar is.
Dirty in de sfeer dat (populaire) links zoals Microsoft.com etc. worden omgeleid naar servers die de malware 'goedgezind' zijn.

Wat je (dus) moet proberen is:
a. Eerst eens kijken of je met de Windows bordmiddelen kunt zien dát het wordt omgebouwd.
Dus (op het moment dat het goed werkt) kijken welke DNS-servers worden vermeld bij ipconfig /all
en (zodra het niet meer werkt) kijken welke DNS-servers dán worden vermeld bij ipconfig /all
b. Ik neem aan dat er géén downloads plaatsvinden op je pc/laptop.
c. Scan (na de test van a.) op malware.

Tijs.

Probeer ook eventueel een gratis DNS alternatief zoals de DNS servers van google. (8.8.8.8). Ik vermoed echter, omdat het slechts op 1 computer is, dat de DNS cache van deze computer corrupt is (zie ook opmerkingen Tijs)

probeer ook eens de volgende opdrachten (admin rechten nodig):

ipconfig /flushdns
ipconfig /registerdns

Je kunt een admin control panel openen door CTRL+SHIFT in te houden terwijl je op het command window icoon drukt. Als dit het probleem nog niet verhelpt ku je nog proberen de hele verbinding "weg te gooien" en alles opnieuw in te stelllen

Laatst bewerkt:
@Puppie

Ik zou niet weten hoe ik dit zou moeten doen, maar dat betekent dus dat ik dit niet heb gedaan neem ik aan. Staat dat misschien hier ergens op deze site?

@ dnties

Ik heb van beide momenten een screen gemaakt en zag hierbij een verschil bij DNS-Servers. Ik heb alleen geen idee wat dit betekent en of dit het probleem dus is.
Links is met het DNS probleem, de rechter is nadat ik ipconfig/renew had ingetypt en internet weer werkte.

ipconfig.jpg

Ik download nu niks. Er is geen malware aangetroffen op mijn computer nadat ik windows essentials het heb laten controleren.

@wampier

Ik heb jouw voorgestelde stappen gedaan en mocht het probleem zich hierdoor niet meer voordoen, zal ik dat aangeven in een volgend bericht.

Bedankt voor de snelle reacties

Zie in het linkerdeel van je schermafdruk dat als DNS-server 192.168.1.1 staat, hetgeen totaal niet in jouw lokale netwerk bereikbaar is (want je gebruikt het 192.168.178.x netwerk).
Zie ook dat de lease-tijd maar 1 uur is, wat (voor een thuisnetwerk) overdreven kort is. (Normaal gesproken minstens 1 etmaal of soms zelfs 7 etmalen). Je zou ernstig moeten overwegen in je router de lease-tijd bij het DHCP server-gedeelte te verlengen naar 7 etmalen (evt. omgerekend in minuten of seconden, afhankelijke van de tijdseenheid die voor lease-tijd in jouw router is aangegeven).

Is vreemd dat je (vanuit welke bron dan ook) 192.168.1.1 als dns-server krijgt toegediend.

Als 'quick fix' raad ik je de tip van wampier aan: Stel bij de IPv4 instellingen van je Draadloze netwerkverbinding in als DNS-servers:
8.8.8.8
en
8.8.4.4

Tijs.

Laatst bewerkt:
Als leek snap ik niet heel veel van DNS-servers etc, dus zou ik ook niet precies weten hoe ik deze uren zou kunnen aanpassen. Gaat dit door contact met de provider?

Ik heb nu wel deze 'quick fix' toegepast en al een kwartier geen problemen gehad. Dit zegt uiteraard nog niks, maar ik ben hoopvol. Als dit het probleem oplost, is het dan verstandig om het hierbij te laten?

Mvg

Je moet inloggen op de routermodem van je provider, via je webbrowser. Zoek de handleiding op op de website van je provider hoe je dat moet doen en welke gebruikersnaam + wachtwoord erbij nodig zijn.

Je kunt prima de quick fix in werking laten, want werkt ook vanaf andere lokaties/providernetwerken. Dat i.t.t. die 212.x.x.x dns-servers in de rechterkant van je schermafdruk, want die werken (doorgaans) alleen als je verbonden bent met je eigen provider.

Tijs.

Okay! Het DNS probleem heeft zich niet meer voorgedaan in de afgelopen uren, dus ik ga er nu vanuit dat het probleem is opgelost.

Mocht het probleem zich weer voor doen, zult u wel weer een bericht van mij zien verschijnen op deze site.

Bedankt voor jullie hulp!

Graag gedaan. Mijn inschatting is dat het probleem zich niet meer voor gaat doen met de instelling die je nu hebt.

Tijs.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan