dns redirect

Status
Niet open voor verdere reacties.

xqlusivv

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
24 nov 2008
Berichten
1
hey,
Ik heb een server 2003 r2 draaien met:
dc, dns, dhcp (met domain.local als domein, dit is destijds gekozen omdat we nog wel eens van domeinnaam veranderen)

wat ik wil is ongeveer dit:
ik wil voor alle gebruikers intern dus via het lan of domein, dat als ze naar www.google.nl gaan ze uitkomen bij 192.168.1.1
(dit is even een voorbeeld)

als ik in de dns van windows een (A) name record toevoegt met dus google.nl en het ip 192.168.1.1
word er een mapje aangemaakt : nl met daarin google
dit werkt niet goed. waarschijnlijk maat ie er google.nl.domain.local van of iets dergelijks

hoe krijg ik dit werkend, zegmaar net als bij je 'hosts' file in windows.
 
Wat je moet gebruiken is een DNS forwarder, dit betekent dat zo gauw je eigen dns server een naam niet kan resolven deze de aanvraag doorstuurt naar de forwarder toe, dit kan bijvoorbeeld de DNS server van je provider zijn.

Hieronder een uitleg van Microsoft hoe je dit kunt configureren.

How to Configure Forwarders
Windows Server 2003 can take advantage of DNS forwarders. This feature forwards DNS requests to external servers. If a DNS server cannot find a resource record in its zones, it can send the request to another DNS server for additional attempts at resolution. A common scenario might be to configure forwarders to your ISP's DNS servers.

- Click Start, point to Administrative Tools, and then click DNS.
- Right-click ServerName, where ServerName is the name of the server, and then click the Forwarders tab.
- Click a DNS domain in the DNS domain list. Or, click New, type the name of the DNS domain for which you want to forward queries in the DNS domain box, and then click OK.
- In the Selected domain's forwarder IP address box, type the IP address of the first DNS server to which you want to forward, and then click Add.
- Repeat step 4 to add the DNS servers to which you want to forward.
- Click OK.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan