Dobbelstenenspel in VB

Status
Niet open voor verdere reacties.

blue-one

Gebruiker
Lid geworden
18 apr 2005
Berichten
60
De bedoeling is een spel waarin je 1 cmdbutton hebt, en en paar labels...
Als je klikt, komt er een random getal tussen de 1 en de 6, als zijnde een dobbelsteen...
Ik heb tot nu toe dit voor elkaar gekregen:

Private Sub cmdMaakGetal_Click()

Dim intGetal(5) As Integer 'declaratie variabele voor willekeurig getal
Dim intHulp As Integer
For intHulp = 0 To 4
intGetal(intHulp) = (Rnd * 5) + 1
lblUitvoer(Hulp) = intGetal(intHulp)
Next intHulp


End Sub


Het resultaat is één getal, in één label..... Niet echt de bedoeling!

Iemand enig idee ?

B.v.d.
 
Eenvoudig uit te leggen:

Ik neem aan dat je een array van labels 0 tot 5 hebt gemaakt.

verander
Code:
lblUitVoer(Hulp) = intGetal(intHulp)
in
Code:
lblUitVoer(intHulp) = intGetal(intHulp)

Hulp was een niet gedefinieerde variabele van het type variant die default geen waarde heeft. Deze wordt 0 op het moment dat daarom wordt gevraagd.

lblUitvoer(0) werd dus 6 keer overschreven...

Weest gegroet,
Guus
 
Let er ook op dat je variabelen altijd declareert.
Zet
Code:
Option Explicit
bovenin je module.

Je bent geloof ik in een andere thread verder gegaan met de ontwikkeling van je supertool.

Ik zag de code staan van DENNIS.

Die code gaat ervan uit dat je met één dobbelsteen gooit en de labels laten elke kan van de dobbelsteen zien. Ik weet niet of dat je bedoeling was?

Gezien je eerste bericht wel.

Weest gegroet,
Guus
 
Als je onderstaande code in je project plakt heb je volgens mij een aardig opzetje.

Alle dobbelsteenzijden met een bepaald nummer heeft één bepaalde kleur.

Weest gegroet,
Guus


Option Explicit

Dim marrBackColor(5) As Long
Dim marrForeColor(5) As Long

Private Sub cmdMaakGetal_Click()

Dim intGetal(5) As Integer 'declaratie variabele voor willekeurig getal
Dim intHulp As Integer
Dim intHulp1 As Integer

Randomize

For intHulp = 0 To 5
If intHulp = 0 Then
intGetal(intHulp) = (Rnd * 5) + 1
lblUitvoer(intHulp) = intGetal(intHulp)
Else
Do
intGetal(intHulp) = (Rnd * 5) + 1
For intHulp1 = 0 To intHulp
If intGetal(intHulp1) = intGetal(intHulp) Then
Exit For
End If
Next intHulp1
Loop Until intHulp1 = intHulp
End If
lblUitvoer(intHulp) = intGetal(intHulp)
lblUitvoer(intHulp).ToolTipText = intGetal(intHulp)
lblUitvoer(intHulp).BackColor = marrBackColor(intGetal(intHulp)-1)
lblUitvoer(intHulp).ForeColor = marrForeColor(intGetal(intHulp)-1)
Next intHulp
End Sub

Private Sub Form_Load()
marrBackColor(0) = RGB(0, 23, 255)
marrBackColor(1) = RGB(255, 0, 255)
marrBackColor(2) = RGB(255, 0, 0)
marrBackColor(3) = RGB(0, 213, 215)
marrBackColor(4) = RGB(212, 223, 145)
marrBackColor(5) = RGB(0, 0, 245)
marrForeColor(0) = RGB(200, 34, 56)
marrForeColor(1) = RGB(0, 34, 56)
marrForeColor(2) = RGB(3, 34, 56)
marrForeColor(3) = RGB(2, 0, 0)
marrForeColor(4) = RGB(1, 34, 0)
marrForeColor(5) = RGB(0, 0, 0)
End Sub
 
Laatst bewerkt:
Wauw jongens! (Guus & Dennis ) Wat een geweld! Hier ben ik echt super blij mee!
Alleen heb ik een fout gemaakt in de start van deze thread.. Ik moet ( lees het nu ook pas, sorry sorry sorry ! ) één spel maken, met vijf dobbelstenen, en daarmee haalt de speler zoveel mogelijk punten....
(Ik denk à la Yathzee..)
Ik zie nu de code voor me in VB, en begrijp er alleen uit dat het werkt, maar niet hoe je dáár nou 5 dobbelstenen van maakt, van die ene die er nu is....
 
Dat dacht ik wel.
Ons een beetje op het verkeerde been zetten!:rolleyes:

Vervang de for - next lus door onderstaand exemplaar.

For intHulp = 0 To 5 'Label nummers
intGetal(intHulp) = (Rnd * 5) + 1
Next intHulp

Ziet er een stuk simpeler uit hè?
Dat gedoe met die kleurtjes moet je er maar bij denken.

Ik zie trouwens dat er een aantal onjuistheden in de code zitten. Die heb ik aangepast.

Weest gegroet,
Guus
 
Laatst bewerkt:
Vandaag heb ik weer les gehad, en even kunnen doorwerken. De volgende code is dat wat ik nu heb, en wat volgens mijn docent "nie slecht is, maar er kan nog wat beter" Ik zit nu zelf in VB wat kleine dingen te wijzigen, maar dit is waarmee ik aan het spelen ben:

Dim intTeller As Integer 'De declaratie van variabele "integer"



Private Sub cmdMaakGetal_Click()



Dim dblLabel0 As Double 'declaratie variabele als Double

Dim dblLabel1 As Double 'declaratie variabele als Double

Dim dblLabel2 As Double 'declaratie variabele als Double

Dim dblLabel3 As Double 'declaratie variabele als Double

Dim dblLabel4 As Double 'declaratie variabele als Double

Dim dbltotaal As Double 'declaratie variabele als Double



Dim getal As Integer 'Variabele voor willekeurig getal

intTeller = intTeller + 1 'Er wordt er één opgeteld bij de teller



For lblnummer = 0 To 4 'Geldt voor de labels van 0 tot 4



If lblUitvoer(lblnummer).BackColor = vbBlue Then 'Voorwaarde geldt alleen als de achtergrondkleur groen is



Else 'Indien er een andere achtergrondkleur is

getal = Rnd * 5 + 1 'Het getal wordt gekozen tussen 1 en 6

lblUitvoer(lblnummer).Caption = getal 'De label geeft het getal weer

End If 'Einde van de voorwaarde

Next lblnummer 'Naar volgende label



If intTeller = 3 Then 'Begin van de voorwaarde, als de teller drie is dan..



cmdMaakGetal.Visible = False 'De button maakgetal is niet te zien

cmdNieuwSpel.Visible = True 'De button nieuwspel is te zien



dblLabel0 = Val(lblUitvoer(0).Caption) 'Waarde van label(0)

dblLabel1 = Val(lblUitvoer(1).Caption) 'Waarde van label(1)

dblLabel2 = Val(lblUitvoer(2).Caption) 'Waarde van label(2)

dblLabel3 = Val(lblUitvoer(3).Caption) 'Waarde van label(3)

dblLabel4 = Val(lblUitvoer(4).Caption) 'Waarde van label(4)



dbltotaal = dblLabel0 + dblLabel1 + dblLabel2 + dblLabel3 + dblLabel4 'In lblTotaal worden alle eerder behaalde resulaten opgeteld ( die bieden trouwens geen garantie voor de toekomst !)

lblTotaal.Caption = dbltotaal 'Totale score wordt afgebeeld in het label







For lblnummer = 0 To 4 'Label(1) tot (4)

lblUitvoer(lblnummer).BackColor = vbRed 'De achtergrondkleur wordt rood

Next lblnummer 'Volgende label

Else

End If 'Einde van de voorwaarde die gold bij "als de teller die is..."





End Sub





Private Sub cmdNieuwSpel_Click()



cmdMaakGetal.Visible = True 'De button MaakGetal is te zien

cmdNieuwSpel.Visible = False 'De button NieuwSpel is niet te zien

intTeller = intTeller - 3 'De teller gaat 3 omlaag

For lblnummer = 0 To 4 'Geldt voor Label(0)tot (4)

lblUitvoer(lblnummer).Caption = "" 'De Caption (invulling) is leeg

lblUitvoer(lblnummer).BackColor = vbWhite 'De achtergrond wordt wit

Next lblnummer 'Naar volgende label



lblTotaal.Caption = "" 'Geen invulling meer in het totaallabel





End Sub



Private Sub Form_Load()



cmdNieuwSpel.Visible = False 'De button Nieuwspel is niet te zien



Dim lblnummer As Integer 'Declaratie variabele voor de labels

For lblnummer = 0 To 4 'Geldt voor Label(0) tot (4)

lblUitvoer(lblnummer).BackColor = vbWhite 'De achtergrondkleur is wit

Next lblnummer 'Naar volgende label



End Sub



Private Sub lblUitvoer_Click(Index As Integer)



If lblUitvoer(Index).BackColor = vbWhite Then 'De voorwaarde ,geldt alleen als achtergrond wit is, "dan".........

lblUitvoer(Index).BackColor = vbGreen 'Wordt de achtergrondkleur groen

Else '"Maaaaaarr" als de achtergrondkleur niet wit is

lblUitvoer(Index).BackColor = vbWhite 'Dan wordt de achtergrondkleur gewoon wit

End If 'Einde voorwaarde



End Sub


De layout is nu onder constructie...

---------
update 16:21 Ik had vanmiddag het zó voor elkaar dat wanneer ik na de eerste worp op een lbl klikte, de getallen "bleven staan" ( denk aan Yathzee... ), maar nu is dat weer niet mogelijk, terwijl het lbl wel groen wordt... Iemand een idee wat ik gewist heb ?
 
Laatst bewerkt:
Begin eerst om
Code:
Option Explicit
bovenaan je module te zetten.
Je zal zien dat je een aantal foutmeldingen krijgt omdat je variabelen gebruikt die je niet eerst declareert!;)

Weest gegroet,
Guus
 
ok ik heb dat gedaan er twee meldingen gekregen ( welliswaar om dezelfde reden... )
Het betrof lblnummer, die ik nu in het begin van de Form, en onder de cmdStart heb gezet als

Dim lblnummer As Integer
 
kan je het project eens gezipt koppelen aan dit bericht?
Praat een stuk makkelijker als ik kan zien wat er precies gebeurt.

Weest gegroet,
Guus
 
Dit is het form plus het project..
Let vooral niet op de lay out, daarmee worstel ik nog. Zo ben ik voor de backcolors aan het kijken naar RGB-codes, om zo wat leukere kleurtes uit te kiezen :D
 
Laatst bewerkt:
Al eens geprobeerd drie keer op de knop te drukken, het programma opnieuw te starten en weer eens op de knop te drukken?
Valt het je op dat de uitkomsten steeds hetzelfde zijn?
Dat komt omdat je de randomizer moet starten.

Zet in cmdMaakGetal_Click onder
Code:
intTeller = intTeller + 1 
Randomize Format(Now, "SS")

Met de parameter Format(now,"SS) geef je iedere keer als je op de knop drukt de randimizer een andere start waarde gebaseerd op het aantal seconden van dat moment. De uitkomst is random genoeg.

Ziet er verder wel aardig uit. Ik zou wat aan de code layout doen inspringen enzo.

Verder weet ik niet wat het programma moet doen.

Weest gegroet,
Guus
 
Laatst bewerkt:
Beste blue-one,

Geloof mij maar, probeer eerst eens de probleemstelling goed te definieren. Dit is de eerste stap die je bij het programmeren moet leren. Ooit(ik begon net op dit forum) heb ik hier de 6 stappen beschreven hoe een programma uiteindelijk tot stand komt, waarvan de eerste stap zeker de allerbelangrijkte is. Ik deed dat, omdat iemand zijn vraag niet eenduidig had kunnen formuleren.
Je geeft hier je eigen interpretatie v.d. schoolopdracht, maar weerspiegelt je interpretatie met de schoolopdracht? Plaats desnoods hier even een copie v.d. opdracht.

Dennis.
 
Nu je het zegt, Guus, inderdaad ! Maar als ik inderdaad aangeef om de boel te wissen na drie keer ( en dus de code invoer ) verschijnt er geen totaalscore meer, of een veld dat aangeeft dat er een score is... Het een heft het ander op geloof ik..
Ik ga weer knutselen!

@Dennis
Inderdaad, bedankt voor de tip. Dat doen, is in ieder geval een stuk duidelijker, niet alleen voor mij, maar ook voor jullie, want (inderdaad) het is wellicht een niet complete beschrijving/eigen interpretatie van de opdracht.
Ik zal maandag middag de tekst vanuit de reader even online zetten, zodat er een "objectieve" uitleg staat.
 
Hallo blue-one,

Dat lijkt mij een goed idee. Ik heb jouw gezipte bestand niet eens gedownload, de juiste omschrijving v.d. opdracht vind ik persoonlijk de belangrijkste.

Dennis.
 
De meeste van mijn gebruikers weten niet wat ze willen. Ik kom daarom met gedeeltelijke oplossingen en stap voor stap hebben we uiteindelijk gedeifnieerd wat ze hebben willen.

Maar Dennis heeft gelijk een functioneel ontwerp is velen malen beter en sneller.
Misschien kunnen we aan prototyping doen of een JAD sessie starten? Dit is niet sarcastisch bedoeld, maar een gewoon grapje.

Weest gegroet,
Guus
 
Ik vind Guus-en erg handig als ik ergens halverwege vastzit bijv.
Dennis-en is daarentegen weer erg handig om ( zoals ik ..) een hele thread te starten om dan een totaal beeld te krijgen van de opdracht..

Maar een combi ( zoals hier ) is ook niet mis hoor!

Morgen komt hij online, de langverwachtte echte opdracht.........

p.s. Guus, dat was een grap naar Dennis toe neem ik aan ? Ik snap hem namelijk niet :D
 
blue-one,

Ik vond er toevallig één(anders dan die van jou)
dat ik ooit voor iemand had geschreven. Voor de
omschrijving v.h. probleem vind je het
hier.
En de code hieronder:
Code:
Private Sub Command1_Click()
   Label1 = ""
   Index = 0
   Flag = 0
   For Worp = 1 To 10
      Randomize
      Dobbelsteen1 = Int((6 * Rnd) + 1)
      Dobbelsteen2 = Int((6 * Rnd) + 1)
      SomWorp(Worp) = Dobbelsteen1 + Dobbelsteen2
      If Worp < 10 Then
         Label1 = Label1 & Worp & "e   worp is: " & Dobbelsteen1 & _
         " en " & Dobbelsteen2 & "   " & SomWorp(Worp) & vbCrLf
         Else
         Label1 = Label1 & Worp & "e worp is: " & Dobbelsteen1 & _
         " en " & Dobbelsteen2 & "   " & SomWorp(Worp) & vbCrLf
      End If
      Next Worp
      For Worp = 1 To 10
         HulpWorp(Worp) = 0
      Next Worp
      For Worp = 1 To 9
         If HulpWorp(Worp) = 0 Or (HulpWorp(9) = 1 And Worp = 9) Then
            ZelfdeSomWorp = 1
            For HulpTeller = (Worp + 1) To 10
               If HulpWorp(9) = 1 And Worp = 9 Then
                  Flag = 1
                  Exit For
                  Else
                  If HulpWorp(HulpTeller) = 0 Then
                     If SomWorp(Worp) = SomWorp(HulpTeller) Then
                       ZelfdeSomWorp = ZelfdeSomWorp + 1
                       HulpWorp(HulpTeller) = 1
                     End If
                  End If
               End If
            Next HulpTeller
            If ZelfdeSomWorp = 10 Then
              Exit For
            End If
            If Worp < 10 And Flag = 0 Then
               Index = Index + 1
               Aantal(Index) = ZelfdeSomWorp
               ZelfdeSom(Index) = SomWorp(Worp)
            End If
            If Worp = 9 And Flag = 1 Then
               If HulpWorp(10) = 0 Then
                  Index = Index + 1
                  Aantal(Index) = 1
                  ZelfdeSom(Index) = SomWorp(10)
               End If
               Else
               If Worp = 9 And Flag = 0 And HulpWorp(10) = 0 Then
                  Index = Index + 1
                  Aantal(Index) = 1
                  ZelfdeSom(Index) = SomWorp(10)
               End If
            End If
         End If
      Next Worp
      Form2.Show
      If ZelfdeSomWorp = 10 Then
         Form2.Label1.Caption = ""
         Form2.Label1.Caption = "U hebt:" & vbCrLf & "10 maal " & _                 

         SomWorp(1) & " Geworpen" & vbCrLf
         Else
         Resultaat = ""
         For HulpTeller = 1 To Index
            Resultaat = Resultaat & Aantal(HulpTeller) & " maal " & _
            ZelfdeSom(HulpTeller) & " Geworpen" & vbCrLf
            Form2.Label1.Caption = "U hebt:" & vbCrLf & Resultaat
         Next HulpTeller
     End If
End Sub

In dat topic was Wernand ooit moderator van die
sectie, als ik mij niet vergist heb. Ik vind het
erg jammer dat ik hem hier nooit meer zie. Ik mis hem wel.
Het was een goede oude tijd.
Misschien kan m@rio mij vertellen waar hij zich
nu vertoeft.

Ik ben er pas morgenavond weer.

Dennis
 
Laatst bewerkt:
Reader

Voor de liefhebbers:

DEEL 1

Productomschrijving:

“Dobbelen”
Het programma dat je gaat bouwen is een simulatie van een dobbelspel, te vergelijken met Yahtzee. De speler werpt vijf dobbelstenen en haalt daarmee volgens de spelregels zoveel mogelijk punten.

ZELF DOEN:
1. Open een nieuw standaard.exe project.
2. Plaats een Label en een CommandButton in het formulier.
3. Wijzig de naam van label in "lblUitvoer"en die van de CommandButton in "cmdMaakGetal"
4. Wijzig de caption van cmdMaakGetal in "Start"
5. Wijzig de eigenschap “caption” van de lblUitvoer door de text te verwijderen.
6. Dubbel-klik op cmdMaakGetal en voer de volgende code in:


Private Sub cmdMaakGetal_Click()

Dim getal As Integer
Randomize
getal = Rnd * 10
lblUitvoer.caption = getal

End Sub

LET OP:
ALLE PROGRAMMACODE IN DEZE PO MOET VOORZIEN ZIJN VAN COMMENTAARREGELS!!!
Voorbeeld

Private Sub cmdMaakGetal_Click()

Dim getal As Integer ‘declaratie variabele voor willekeurig getal
Randomize ‘functie aanroep voor het generen van willekeurige waarde
getal = Rnd * 10 ‘ getal krijgt waarde tussen 0 en 10
lblUitvoer.caption = getal ‘getal wordt afgebeeld.


Toelichting op code:
De eerste en de laatste regel van deze code staat er al en wordt door VB6 gegenereerd
Dim getal As Integer: declaratie van de variabele "getal" van het variabele type integer (geheel getal)
Randomize: zorgt er voor dat er willekeurig gekozen wordt door VB
getal = Rnd * 10: getal krijgt een willekeurige waarde toegekend van en met 0 tot en met 10
lblUitvoer.caption = getal: de waarde van getal wordt afgebeeld in lblUitvoer

ZELF DOEN:
Pas de code aan zodat een waarde van 1 tot en met 6 willekeurig wordt weergegeven nadat op de knop wordt geklikt.

7. Slecteer de lblUitvoer en wijzig de BackColor in wit en de eigenschap apperance in 0-flat. Selecteer nu lblUitvoer met je rechter muisknop en kies voor "copy".
8. Klik in het formulier met de rechter muisknop en kies voor "paste".
9. Maak een controlarray door in het pop-up scherm op "JA" te klikken.
10. Je hebt nu lblUitvoer(1) gemaakt en de eerste lblUitvoer heet nu lblUitvoer(0). Controleer dit! Let op: lblUitvoer bestaat nu niet meer, dus je code die je bij 6 hebt ingevoerd zal nu niet meer werken!
11. Maak op dezelfde wijze lblUitvoer(2),lblUitvoer(3) en lblUitvoer(4).
12. Pas je interface aan zodat de labels netjes staan en pas zo nodig het formaat aan. (er hoeft maar 1 getal getoond te worden in het label, dus je kunt ze waarschijnlijk nog wel wat aanpassen.
13. Vorig jaar heb je ook gewerkt met een control-array. Je kunt deze opdracht nog eens bekijken (KleurenMixer staat op het intranet (R:) Exacte dir even vragen)

VERGEET DE COMMENTAARREGELS NIET!!

ZELF DOEN:
Door op de cmdMaakGetal te klikken komt in elke lblUItvoer( ) een willekeurig getal van 1 tot en met 6 te staan. Pas hier voor de code van cmdMaakGetal_Click( ) aan.
TIP: om de control-array af te lopen moet je gebruik maken van een For-Next. Lees eventueel eerste punt 17 voor de werking van een For-Next.


14. Je formulier zal er nu ongeveer zo uit zien.
Afbeelding van de form etc, niet van werkelijk belang denk ik....






15. Telkens wanneer je cmdMaakGetal aanklikt veranderd in principe de waarde van elke label. Er moet een mogelijkheid zijn een label "vast te zetten". Dit moet de gebruiker kunnen doen door in de label die hij wil vastzetten te klikken. De kleur van het label veranderd dan en doet vervolgens niet meer mee wanneer er op cmdMaakGetal geklikt wordt. Wanneer de gebruiker op een vastgezet label klikt komt deze weer vrij en doet weer mee.
16. De achtergrond kleur van de label instellen. Dubbel klik ergens op het formulier maar niet op een label of op de cmdMaakGetal.
17 Voer de volgende code in bij Form1_Load():

Dim hulp As Integer
For hulp = 0 To 4
lblUitVoer(hulp).BackColor = vbWhite
Next hulp

Toelichting: Voor aanvang van het programma worden objecten en hun instellingen geladen. Hier kan je via code de eigenschappen van de objecten instellen. De eigenschap BackColor hebben we hier ingesteld op vbWhite, we zullen straks zien hoe we dat verder gaan gebruiken. De For-Next is natuurlijk noodzakelijk om met zo min mogelijk code alle labels te benaderen.

18. Dubbel-klik op lblUitvoer( 0 ) en voer de volgende code in:

If lblUitVoer(Index).BackColor = vbWhite Then
lblUitVoer(Index).BackColor = vbYellow
Else
lblUitVoer(Index).BackColor = vbWhite
End If

Toelichting op de code:
Bij een klik wordt gecontroleerd welke kleur de label heeft, op basis daarvan wordt besloten welke kleur moet worden toegekend. Hierbij komt vbWhite dus aan te pas, de kleur die we hebben ingesteld bij de Form_Load. (het zal duidelijk zijn dat je natuurlijk ook andere kleuren kunt gebruiken.)

ZELF DOEN:
Wanneer de eigenschap BackColor van een lblUitvoer gelijk is aan vbWhite, dan moet de waarde wijzigen bij een cmdMaakGetal routine, maar als de kleur vbYellow is dan mag dat juist niet.
Wijzig de code van cmdMaakGetal zodanig dat dit ook zo werkt.

TIP: If-Then

19. Hoe het spel gaat worden is nog niet helemaal duidelijk, het kan nog alle kanten op gaan om zo te zeggen. Maar één ding leggen we in ieder geval nu wel vast. Een spel beurt bestaat uit maximaal drie maal klikken op cmdMaakGetal. Na elke klik kan de gebruiker labels "Vastzetten" om een zo hoog mogelijke totaal score te behalen.

ZELF DOEN:
Voeg een label toe aan het formulier. Het mag geen copy zijn van een van de bestaande labels. Noem het label "lblTotaal". Pas eventueel andere eigenschappen aan. Aan het eind van een spelbeurt wordt hier het totaal aantal behaalde punten getoond.

Pas de code van cmdMaakGetal zo aan dat na de derde klik:
De knop "start"niet meer gebruikt kan worden.
De labels blauw (of een andere kleur zijn)
Er een nieuwe knop zichtbaar wordt. Deze knop heet cmdNieuwSpel.
Wanneer de speler deze knop aanklikt keert het spel terug in de uitgangspositie (alle labels zijn leeg, de startknop is te gebruiken, de knop "Nieuw spel" is onzichtbaar en de kleur van de labels is wit.

TIP: Je hebt een teller nodig om het aantal kliks bij te houden, declareer hiervoor een variabele in de bovenste regel van het codescherm ((general) (declarations))
In de code van cmdMaakGetal zal gecontroleerd moeten worden hoe vaak er al geklikt is en welke actie er moet worden uitgevoerd na de derde maak klikken (If-Then en natuurlijk weer For-Next voor het array)
Bedenk een handige manier om tot de eindscore te komen. Je zult hiervoor een aantal nieuwe variabelen moeten declareren.

ZELF DOEN:
Inmiddels heeft je programma al heel wat programmacode in zich. Je zult in de loop van de opdracht nog meer onderdelen programmeren en bestaande delen wijzigen. Plaats nu commentaar regels in je code. Commentaar regels geven een korte toelichting bij de code. Ze hebben geen invloed op het programma maar zullen je helpen wanneer je later delen moet vervangen of aanpassen. Commentaarregels worden altijd voorafgegaan door een '
Hieronder zie je een voorbeeld:



For hulp = 0 To 4 'uitvoeren voor de waarde van de variabele "hulp"

lblUitVoer(hulp).BackColor = vbWhite 'kleur instellen.

Next hulp 'eerste volgende waarde van hulp

20. Sla je bestanden nu op in een map die je noemt Spelversie1. Je weet dat je twee bestanden moet opslaan. Je projectbestand en je formulierbestand ( *.prj en *.frm) controleer dit goed.


Eindelijk een objectief eisenpakket ;)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan