Doc klonen als alleen lezen

Status
Niet open voor verdere reacties.

HarryBee

Gebruiker
Lid geworden
8 jul 2008
Experts,

Ik zit met een probleem die ik graag zou willen oplossen. Voor jullie beeldvorming hetvolgende:

Vanuit Excel laat ik in een bepaalde map Worddocs aanmaken met de naam van een opdrachtnummer die ik in een kolom van Excel invul. In een andere kolom verschijnt dan een hyperlink met de verwijzing naar dat Worddoc. Het Worddoc is in beginsel leeg, maar daar wordt dmv Invoegen vanuit scanner steeds beelden toegevoegd.
Het excelbestand wordt ook door anderen gebruikt vanaf een andere lokatie op het netwerk. Zodra die gebruikers op de hyperlink drukken, wordt het Worddoc geopend en kunnen zij alle relevante bijlagen van de betreffende opdracht inzien. Maar ja, je hebt natuurlijk van die slimme mensen die even willen proberen iets te wijzigen in dat worddoc. Met het gevolg dat de info beschadigd of helemaal verkratst wordt.
Wat ik nu wil is zodra ik beelden heb toegevoegd en het bestand opslaat, dat deze naast het origineel ook een kopie in een ander map plaatst enwel zo dat deze alleen lezen is en beveiligd tegen wissen of overschrijven.

Weet iemand raad? :rolleyes:

Alvast mijn hartelijke dank.

Groeten Harry

knop maken

Ik zou een knop maken en daar een macro aan hangen.
Die macro kun je met de macrorecorder opnemen en die moet dan het volgende doen.
1. bestand opslaan
2. documentbeveiliging aanzetten met gewenste opties
3. bestand opslaan als "voorbeeld.doc"
4. document sluiten
Ik denk dat je dit wel zal lukken.

:thumb:

Beter dan een hyperlink (dat een bestand opent) is het maken van een kopie met de volgende macro; het maak niet uit wat gebruikers met deze kopie doen, het heeft geen invloed op het basisbestand.

Documents.Add "E:\OF\test.doc"

Beter dan een hyperlink (dat een bestand opent) is het maken van een kopie met de volgende macro; het maak niet uit wat gebruikers met deze kopie doen, het heeft geen invloed op het basisbestand.

Documents.Add "E:\OF\test.doc"

Hallo Snb,

Voor de beeldvorming:
Elke regel bevat natuurlijk info, deze info heeft betrekking op een project. Doorlooptijden, uitvoer data, oplevering etc. Ten grondslag van zo'n project ligt een aanvraag door een gebruiker en alle onderliggende documenten bijv. financieel, offerte, etc. Zodra het projectnummer bekend is, wordt het Worddoc aangemaakt en in kolom 2 een icoontje geplaatst met een link naar dat document. Ik vul dit doc met alle relevante info.
Iedereen die op zo'n link klikt, krijgt dus het doc te zien. Vandaar dat ik een beveiliging wil inbouwen. Bovenstaande code zou wel een oplossing kunnen zijn, maar waar pas ik die toe?

Code:
Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
If Target.Column = 1 And ActiveSheet.UsedRange.Rows.Count = Target.Row Then
    Dim Wrd As Object
    ScreenUpdating = False
    Bestandsnaam = "C:\Temp\" & Cells(Target.Row, 1) & ".doc"
    Set Wrd = CreateObject("Word.Application")

Wrd.Visible = False
    If Dir(Bestandsnaam) <> "" Then
        Response = MsgBox("Bestand overschrijven?", vbYesNo + vbCritical + vbDefaultButton2)
        If Response = vbYes Then
            Wrd.Documents.Add
            Wrd.ActiveDocument.SaveAs Bestandsnaam
            Wrd.Quit
            Set Wrd = Nothing
        End If
    Else
        Wrd.Documents.Add
        Wrd.ActiveDocument.SaveAs Bestandsnaam
        Wrd.Quit
        Set Wrd = Nothing
    End If

Cells(Target.Row, 2) = "1"
    ActiveSheet.Hyperlinks.Add Anchor:=Cells(Target.Row, 2), Address:=Bestandsnaam
    Cells(Target.Row, 2).Font.Name = "Wingdings"
    ScreenUpdating = True
End If

End Sub

Groeten Harry

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan