.doc omzetten naar .docx

Status
Niet open voor verdere reacties.

Sjoef

Gebruiker
Lid geworden
12 mei 2009
Hallo, is er een snelle methode om een .doc om te zetten naar een .docx? Ik heb een heleboel archief documenten met de extensie .doc Deze bevatten een macro. In office 2010 wordt deze macro niet opgestart. Als ik het document bewerk en vervolgens opsla als docx en daarna weer opstart werkt de macro wel. Maar om nu een kleine 3 miljoen documenten te openen en weer op te slaan is ook weer zo wat. Vandaar dat ik naar een snellere oplossing zoek.

JoZ

Is het niet voldoende om in de 2010 omgeving in het vertrouwenscentrum, het uitvoeren van macro's toe te staan?
Dat hoef je dan maar 1 keer te doen.

Het docx format is het bestandsformaat zonder macro's, dus je zult ze moeten opslaan als .docm

Docm zou je zeggen van wel......maar als ik het document opsla als docx gaat het ook goed.

Dus? Wat is het probleem? Kwestie van gewoon openen toch?

het probleem is dat de documenten .doc zijn. Dan doet de macro het niet. 1 keer openen en opslaan als docx en daarna doet de macro het wel.

Ik heb zelf .docx bestanden, en die wil ik dan naar .doc zetten. Ik doe dat altijd zo: 1 RECHTS-klik op het bestand, 2 Kies "Naam wijzigen 3 klik aan het einde van de naam (dus na de extentie) en typ .docx in. Hij vraagt of de extentie moet worden gewijzigd en dat hij mogelijk onbruikbaar wordt. Klik bij dit venster op Ja.

Je kan ook het bestand openen en dan opnieuw opslaan als .docx.
1 Opslaan als... 2 Kies Microsoft Word bestand (.docx) 3 klik op OK.

Probeer maar eens.
Vriendelijke groet, xp2

Laatst bewerkt:
Ik zou het zelf aan de gebruikers overlaten; een stukje gebruikersinstructie dus. Of je kunt een macro maken die alle mappen doorloopt, een document opent en opslaat als docm of docx. Maar je hebt het over een paar miljoen documenten, dus dat zullen ook wel een paar mappen zijn... Bovendien zou je jezelf de vraag moeten stellen of het nodig is dat die 3 miljoen documenten ook daadwerkelijk geopend moeten worden, en dan ook nog met werkende macro's. Als het om archiefstukken gaat, lijkt mij dat het voor de gebruiker niet zoveel zal uitmaken of de macro het doet of niet. En oude documenten kun je prima openen. Ik kan uiteraard niet beoordelen hoe lastig het is om de stukken waar nog echt mee gewerkt wordt (en waarvoor de macro's dus belangrijk zijn) te onderscheiden van de rest.

iedereen bedankt voor het meedenken. 1 van deze opties zal het wel moeten worden. :thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan