.doc uit emailbijlage geeft vreemde dingen met o.a. onverwacht Normal.dotm sjabloon

Status
Niet open voor verdere reacties.

Hommel

Gebruiker
Lid geworden
4 sep 2007
Hallo,
Ik opende vanuit Outlook2010 een .doc bestand (Verslag.doc), dat als bijlage in een email zat. Ik wilde het met Opslaan als in een andere map op mijn harde schijf opslaan. Toen gebeurde het volgende:
• Het venster met de opslaglocaties opende en ik gaf het document een naam en drukte op Opslaan
• Toen opende dit opslagvenster nogmaals. Omdat ik dacht, dat het bestand al was opgeslagen sloot ik dit venster (kruisje rechtsboven).
• Er kwam een foutmelding: Er is een bestandsfout opgetreden, Met knop OK
• OK geven, volgt: venster voor opslag bestand normal.dotm (wordsjabloon met ingeschakelds macro’s)
Annuleren gedrukt (dus niet opslaan) - Het document Verslag.doc is gesloten, want het documentgebied van de geopende WORD is leeg.
• Bij sluiten van WORD komt nog een vraagvenstertje: Er zijn wijzigingen aangebracht in de algemene sjabloon Normal.dotm. Wilt u dit opslaan?
• Na Nee te antwoorden wordt WORD verder worden afgesloten.
• Het .doc bestand staat op de nieuwe locatie.
Opnieuw openen van Verslag.doc en er een kleine wijziging in aangebracht.
• Bij poging tot opslaan foutmelding: Het opslaan is mislukt vanwege onvoldoende geheugen of schijfruimte.
• Na een druk op OK wordt weer gevraagd Opslaan? Als antwoord Ja dan komt weer het opslagvenster waarin op Opslaan wordt gedrukt.
• Het venster sluit, maar bij poging WORD te sluiten (kruisje) komt weer de vraag Wil je de wijzigingen in Verslag.doc…. opslaan?
• Druk Ja heeft weer melding ...te weinig geheugen resp schijf is vol... e.d.
  • Ik kan dus geen wijzigingen doorvoeren. Ook poging omzetting naar het WORD2010 format (Verslag.docx) lukt niet.

Sinds deze merkwaardige bevindingen blijf ik deze foutmeldingen en moeilijkheden met opslaan e.d. houden.
Bij het openen van een ouder .docx bestand en het weer sluiten
  • foutmelding: Er is een bestandsfout opgetreden
  • Na OK komt de vraag of ik de gewijzigde Normal.dotm wil opslaan
  • Na Annuleren kan ik het bestand sluiten nogmaals gevolgd door de vraag over Normal.dotm.
  • Na weer Nee kan ik WORD gewoon sluiten.
Als ik dit laatste herhaal met een kleine wijziging in dat oudere .docx bestand dan is na dit vreemde scenario het bestand .docx met de wijziging opgeslagen.

Een heel vreemd verhaal.
Win7-64bit, SSD-systeemschijf 250 GB, waarvan 100 GB in gebruik, RAM 6 GB, Outlook2010, Office2010 Home en Student waarin WORD2010.
Tot 2x toe WORD verwijderd met het OFFICE-installatiebestand. Sjablonen verplaatst zodat daar niks kan worden opgehaald wat fout is.
En nog veel meer uitgeprobeerd, maar niks helpt.
Wie o wie kan wij redden?

Ik vermoed dat je normal.dotm is vernaggeld/geblokkeerd. Bij het sluiten is het bestand dan open blijven staan, met als gevolg dat er geen wijzigingen in kunnen worden opgeslagen. Het opnieuw installeren van de Office doet in dat geval vermoedelijk ook niks (goeds) want tenzij je de Office compleet verwijderd blijven er altijd bestanden en mappen staan, en bij een nieuwe installatie worden die vrolijk hergebruikt. Met behoud van je problemen. Kost je dus alleen maar tijd. Je kunt eens kijken of er nog een kopie of lockbestand (bestand met tilde) staat van de normal, en die moet je dan verwijderen. Wellicht dat het dan is opgelost.
Maar documenten moet je vanuit Outlook eigenlijk altijd eerst opslaan voordat je ze opent; Outlook zet ze in een onmogelijke tijdelijke map anders, en die vind je nooit meer terug :).

Met behoud van je problemen. Kost je dus alleen maar tijd. Je kunt eens kijken of er nog een kopie of lockbestand (bestand met tilde) staat van de normal, en die moet je dan verwijderen.....

Helaas ik vind helemaal geen Normal.dotx, Normal.dotm of van dit soort sjabloonbestanden in de geëigende map (C:\Gebruikers\<Gebruikernaam>\AppData\Roaming\Microsoft\Sjablonen).
Die zou(den) bij herinstall van WORD2010 toch weer aangemaakt moeten zijn?
Het is allemaal begonnen met het Opslaan Als van de in een emailtje opgeslagen bijlage Verslag.doc
Hiervan de blokkering afgehaald en als .doc in WORD2010 opgeslagen.

Heeft u nog een andere suggestie alvorens heel Office2010 te verwijderen en te herinstalleren?

Laatst bewerkt:
Bij office 2010 hete het bestand nog gewoon normal.dot

@roto: da's niet correct wat je zegt. Office 2007+ gebruikt normal.dotx en normal.dotm voor het eigen bestandsformat. Je hebt nog wel backward compatibility met de oudere versies en als je daarvoor kiest heb je inderdaad nog een normal.dot. Maar dat lijkt mij niet de bedoeling. Als je een nieuwe versie hebt, wil je daar ook de nieuwe opties van hebben.

Sorry je hebt helemaal gelijk, mijn fout.:o

Ja die naamgevingen in de verschillende versies WORD Normal... .dot, .dotx zijn me bekend. .dotm kan ik me niet herinneren eerder te zijn tegengekomen. Als daar macro's in voorkomen is het nog denkbaar, dat er gekke dingen gebeuren. Aan de andere kant zijn het passieve macro's, die je ter beschikking hebt via de menu's op het lint (lijkt me).
Inmiddels ben ik niet verder gekomen en wacht af of er nog suggesties daarvoor komen.

Aan de andere kant zijn het passieve macro's, die je ter beschikking hebt via de menu's op het lint (lijkt me).
Een macro is een macro, passief of niet. Wat is trouwens een 'passieve macro'? In mijn optiek een macro die niets doet :D. Maar macro's kun je op verschillende manieren opslaan. Je kunt inderdaad een eigen tabblad maken waar je eigen knoppen inzet waar dan meestal macro's achter hangen. Deze werkbalken kun je zowel bij de gebruikers lokaal neerzetten en implementeren of centraal zodat elke gebruiker hetzelfde tabblad ziet/gebruikt. De onderliggende macro's zijn nooit te bewerken want worden geladen voordat er überhaupt maar een document open is.
Ze werken zeg maar als een add-in.

Daarnaast heb je macro's die de gebruiker zelf maakt. Die sla je ofwel lokaal op in een eigen sjabloon/document, ofwel in je Normal sjabloon. In het eerste geval zijn ze alleen te gebruiken in documenten op basis van de onderliggende sjabloon of het document zelf. In het tweede geval krijg je een Normal.dotm (als je de 2007 indeling gebruikt) omdat Word in het nieuwe bestandsformat documenten met macro's nu eenmaal anders noemt als documenten zonder (de docx en docm naamgeving). Of je dus een dotm hebt of een dotx hangt af van de vraag of je ooit een macro hebt opgeslagen in je Normal sjabloon.

Wat er bij jou lijkt te gebeuren is dat er meerdere Word sessies tegelijk geopend worden/zijn door het document. En die openen dan ook meerdere keren de Normal sjabloon. Met als resultaat dat bij het sluiten de Normal nog open staat bij een van de andere sessie. Kun je simpel checken in het Taakvenster; als je daar bij Processen meerdere instanties van Word ziet staan, heb je Word meerdere keren geopend.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan