documenten worden soms niet afgedrukt en blijven dan in de wachtrij staan

Status
Niet open voor verdere reacties.

smurf67

Gebruiker
Lid geworden
17 jan 2002
Het betreft een STAR TSP100 (TSP143) bonprinter. Dit probleem had ik eerder met een windows8 machine en nu met windows10. Dezelfde printer onder XP werkte feilloos. Onder windows8 heb ik tijdelijk van een laserprinter gebruik gemaakt om bonnen af te drukken. Nu heb ik sinds vorige week windows 10 met een nieuwe computer, en dan verschijnt datzelfde probleem weer: zo af en toe wordt het bonnetje niet geprint, maar blijft in de wachtrij staan. Dan met het opnieuw opstarten wordt hij alsnog geprint. De juiste driver is geïnstalleerd.

Clipboard01.jpgClipboard02.jpgClipboard03.jpg

In het log zie ik dus wel wat fouten, maar wat het nu betekent en wat nu de oplossing is???

Wie geeft mij een duw in de juiste richting?

Zover ik kan nagaan is alleen schermafdruk 3 gerelateerd aan die printer, de anderen niet.
Kijk of je de melding van schermafdruk 3 kunt verhelpen met de volgende instructie:
[Windows-toets]+R toetscombinatie -> services.msc
Dubbelklik de "Windows Driver Foundation - User-mode Driver Framework" service en zet het Opstarttype op Automatisch en klik op OK.
Herstart de pc/laptop en kijk of de melding dan terugkomt.
Verder natuurlijk kijken of je originele probleem met afdrukken dan verholpen is of niet.

Verder zou je (indien bovenstaande niet hielp) eens kunnen kijken naar futurePRNT V7.0 Full CD (312MB) voor nieuwere drivers etc., incl. Windows 10.
Handleiding futurePRNT voor Windows: hier

Tijs.

Laatst bewerkt:
Bedankt voor je reactie.

Ik heb het net zo veranderd als je aangaf en de computer opnieuw opgestart. Ik zal nu moeten afwachten of die fout weer terugkomt (of niet hopelijk...:-) )
Voor volgende week heb ik in mijn agenda een rappel gezet: als het probleem zich dan niet meer heeft voorgedaan, meldt ik dat hier.

Ik had hetzelfde probleem (zie in hetzelfde forum HP Laserjet 1006) en hieronder de oplossing die ik kreeg van Tijs en het werkt. Dus misschien ook een oplossing voor jouw probleem.
M.v.g.
Jeanmi

Als die nieuwe driver-set niets oplevert kun je altijd nog proberen de Printer Spooler service herstarten en kijken of de afdrukken er dan wel uit komen, zodat je geen herstart nodig hebt.
Maak een snelkoppeling naar:
cmd.exe /k net stop spooler && net start spooler
Noem die (bijv.) "Herstart Printer Spooler Service"
Rechtsklik erop en kies voor "Als Administrator uitvoeren" als er weer een printopdracht blijft hangen.
Er opent een CMD venster, die je kunt sluiten zodra de laatste opdracht (=net start spooler) klaar is.

Als je probleem niet verholpen blijkt:
Als het herstarten van de Printer Spooler service (ook) bij jou werkt (zie de vorige posting, van jeanmi), dan lijkt het me aannemelijk dat er momenteel een printmonitor is geïnstalleerd die (zo nu en dan) het printproces onderbreekt/verstoort.
[Je begrijpt dat ik ook bij jeanmi met haar P1006 printerprobleem zoiets vermoed, alhoewel die tevreden is met de workaround van het herstarten van de Printer Spooler service als printopdrachten blijven 'hangen'.]

Wat je eens zou kunnen doen is het posten van een schermafdruk van regedit.exe met de volgende register-sleutel opengeklapt, zodat de subsleutels er onder goed zichtbaar zijn (in het linker deelvenster):
HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\Print\Monitors
Maak ook alvast een export van die sleutel (+ alles wat er onder staat) door te rechtsklikken op die sleutel en te kiezen voor Exporteren. Geef het .reg bestand dat je opslaat een duidelijke naam, bijv. "Print monitors"

Als ik in de schermafdruk printmonitors zie die ik 'verdenk', dan kunnen die (met de Printer Spooler service tijdelijk gestopt) worden verwijderd uit de registry en dan getest of alle printers het nog goed doen en of het probleem dan wegblijft. De export die ik in de paragraaf hier boven heb laten maken geldt dan als backup / roll-back voor als het probleem niet verholpen is en/of bepaalde printers niet meer werken.

Overigens is het verwijderen/uitschakelen van print monitors die niet door Windows meegeleverd worden doorgaans "pijnloos"; het enige wat je ermee verliest is (bijv.) meldingen dat de printopdracht klaar is, wat de inkt-niveaus zijn, dat een bepaalde kleur inkt bijna 'op' is etc., dus systeemtechnisch verlies je (doorgaans) niets als je ze uitschakelt.

Tijs.

Laatst bewerkt:
@jeanmi: bedankt voor de suggestie. Toen het probleem nog op de windows8 machine speelde was idd soms de printspooler uitgevallen. Nu op deze windows10 machine heb ik het nog niet meegemaakt.

@dnties: De export heb ik gemaakt en hieronder staat een linkje naar de screenprint.
http://prntscr.com/b6aujj

Ik kwam er overigens achter dat het programma "printstation" telkens rond die tijd dat er een document blijft "hangen" een fout vertoont. Ik merkte op dat ik een verouderde versie er van gebruik en heb net de nieuwe versie geïnstalleerd. Ik heb voor komende week weer een rappèl in mijn agenda gezet en dan meld ik hier weer het resultaat.

Bedankt voor het meedenken! :-)

Clipboard01.jpgClipboard02.jpg03.jpg

Wel.... het probleem heeft zich nog niet opgelost. Rond het tijdstip van de "vastloper" verschijnen de fouten zoals in de drie afbeeldingen hierboven. Er lijkt iets met de driver van de star-bonprinter te zijn.

=================

Soms is er ook opeens een foutmelding in het "Printstation"-programma. Ik krijg sterk de indruk dat dit er iets mee te maken heeft, maar gek genoeg gaat printen vanuit dat programma (foto's) probleemloos.

04.jpg

Heeft iemand nog een idee?

Ja, dat had ik nog niet gemeld: Het betreft een computer die net een week of twee in gebruik was voordat het probleem meldde. Ik had dan ook de laatste drivers al bij STAR gedownload voor het installeren van de bonprinter.

Hoe print je af? En met voorbeeldvenster voor de afdruk?
Want als ik google op windows.storage.dll zie ik meldingen die Explorer laten crashen (zie bijv. deze link, doe nog even geen acties).
En heb je ESET/NOD32? (zie ook die link).

Tijs.

Laatst bewerkt:
Overigens staat in de submap Windows_Patch in dat .zip bestand een patch, maar die gaat wel van een relatief oude versie driver uit.
Kijk even na of die wel op jou van toepassing zou kunnen zijn:
TSP100LM.DLL/TSP100LMIF.DLL Update Patch

2015/12/14

This package fixed a bug that has accumulate the print job in the spooler.

===================
1. Applicable model
===================

TSP100U F/W Version 1.1
TSP100IIU F/W Version 1.0, 1.1, 2.0(*1)

(*1):The following function restrictions occur in TSP100IIU F/W V2.0.
- The continuous printing function cannot be used in a virtual
serial port.

Tijs.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan