Doe ik dit mbv een sjabloon?

Status
Niet open voor verdere reacties.

linkav

Gebruiker
Lid geworden
13 jun 2007
Hallo,

Ik wil een document bekomen waarbij:
1) op de eerste pagina door de gebruiker enkel een datum en een klantnaam kan ingevuld worden (rest van de pagina bevat een kop- en voettekst, een logo, de tekst "Datum: " met erna een veld dat in te vullen is door de gebruiker en de tekst "Klant: " met erna een veld dat ingevuld kan worden door de gebruiker.
De gebruiker mag niets wijzigen aan de lay-out van de pagina (marges, lettertype & grootte liggen vast)
2) de tweede en derde pagina bevat de inhoudstabel van het document. Kan het zo zijn dat de inhoudstabel automatisch wordt bijgewerkt, maar dat aan de lay-out van deze 2 pagina's niets gewijzigd kan worden.
3) Dan volgen een aantal pagina's (1 tot 10) die vast liggen zowel qua tekst als lay-out en hier mag de gebruiker niets aan wijzigen.
4) verder volgt er dan een gedeelte dat door de gebruiker zelf kan ingevuld worden. Hierbij zouden wel de marges en lettertype vast moeten liggen.
5) In dit 'vrije' gedeelte zal ook gebruik gemaakt worden van tabellen, kan hier de lay-out ook vastgelegd worden?

Je wilt teveel.... Ofwel een document(sectie) is vrij, ofwel een sectie is beveiligd en dan kan de gebruiker niks aanpassen. Wil je dat een gebruiker in een beveiligde sectie tekst kan toevoegen, dan moet je in zo'n sectie velden gebruiken (doe je ook, dus dat is goed), maar dan nog... Je kunt in een beveiligd document bijvoorbeeld niet meer bij het menu <Pagina-indeling>, <Marges> om de kantlijnen aan te passen, maar als je met de muis in de lineaal gaat slepen met de kantlijnblokjes, gaan ze echt wel. Verder kun je in een niet-beveiligde sectie niet afdwingen hoe een gebruiker een tabel maakt; dan moet je weer in een beveiligde sectie zijn. Maar dan ligt ook gelijk de hele tabel vast.
Ik zou wat meer vertrouwen op de kwaliteit van de medewerker (waarom zou die op eigen houtje het standaard lettertype veranderen?) en van een document geen gevangenis proberen te maken...

Octafish,

Bedankt voor uw reactie.

Je hebt inderdaad gelijk een beetje vertrouwen in de medewerkers kan geen kwaad.

Het is heel lang geleden dat ik nog eens een sjabloon gemaakt heb. Toen was het met secties die je kon beveiligen of niet. Dat is nu dus ook nog zo? Ik hoorde ergens iets dat er nu 2 soorten van beveiliging waren, in sjablonen en in formulieren? Zo te horen kan ik verder met secties en deze beveiligen.

Je kunt, als je een document hebt dat als formulier kan fungeren, inderdaad een document helemaal dichtspijkeren. Maar dan heb je maar bar weinig vrije tekst in je document staan, en daar kun je al helemaal geen tekstopmaak meer in gebruiken. Dus dat moet je alleen overwegen voor documenten waar maar een paar gegevens van mogen worden ingevuld. Word werkt al vanaf dag 1 met secties, en zal dat vermoedelijk wel blijven doen tot Bill de stekker er uit trekt :). Secties kun je op verschillende manieren beveiligen, maar de Formulieren optie blijft de meest bruikbare. Met dus de aantekening dat een slimme gebruiker er vaak toch wel omheen kan werken.

Soms kun je met macro's nog wel wat (tijdelijk) instellen, zodat een gebruiker bijvoorbeeld rijen aan een tabel kan toevoegen, maar dat maakt het allemaal al een stuk ingewikkelder. Veel beter is het om alle standaardinstellingen mee te geven op een onderliggende sjabloon waar de huisstijl in zit, zodat je er in beginsel vanuit kan gaan dat een gebruiker het document in ieder geval begint met de juiste instellingen. En als hij/zij daar dan vanaf wijkt, dat hij/zij daar dan een hele goede reden voor moet hebben gehad :).

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan