• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Doelzoeken en/of gegevenstabel

Status
Niet open voor verdere reacties.

Georgyboy

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
6 jan 2007
Besturingssysteem
Windows 11
Office versie
365
Goeiedag,

Vraagje,
heb een tabel met een berekening en gebruik nu doelzoeken om de uitkomst te weten van de waarde van één grondstof.

in de berekeningstabel = C8 de uitkomst en C2 de bepalende grondstof.

Kan men dit ook doen door middel van een gegevenstabel waar men in de tabel de waarde van de uitkomst kan zien?

Stel dat men de prijs van grondstof 1 cel "C2" van 2.00 € tot 3.00 € laten lopen wat is dan de kostprijs van "C8"

Alvast bedankt!

Groeten,
Georgyboy

Bijlagen

eigenlijk wil je als het ware de hefboom voor iedere product kennen, zie groene kolom.
je eerste grondstof telt voor 56% van de eindprijs mee. Ga je zijn prijs 5% verhogen dan zal je nieuwe eindprijs 56% * 5 % = 2.85% hoger liggen.
Met de gewichtaandelen ligt dat iets moeilijker.

Bijlagen

Dankjewel Cow18!

Neem aan dat dit dan niet gaat met een gegevenstabel (Wat-Als-analyse --> gegevenstabel) waar we Vb. van 2.00€ tot 3.00€ een tabel kunnen maken?

Vb Indien cel C2 2, 210, 2.20, ..........3.00€ zou zijn wat is dan de kostprijs van C8

Dank bij voorbaat
Georgyboy

ik zou er gewoon een stukje VBA naast schrijven, zie bijlage, waarbij je dan of het gewicht of de prijs van je grondstof 1 laat varieren tussen bepaalde waarden.
Maak daar een grafiekje van en je zal alles gewoon gemakkelijker kunnen vatten.
Dus macro "kostprijs" laat grondstof 1 varieren tussen 1.5 en 2.5 € en je ziet zo dat het eindproduct varieert tussen 1.64 en 2,10 € (mooi lineair verband, logisch)
Even zo de macro "Gewicht" die gaat het gewicht van grondstof 1 laten varieren tussen 10 en 30 kg bij gelijkblijvende gewichten van de rest. Daardoor zal het percentage van grondstof binnen het eindproduct (blauwe lijn, linker Y-as) gaan varieren van 35 naar 65% en de eindprijs (oranje lijn, rechter Y-as) varieren van 2.00 naar 2.16 €, maar dit is niet mooi lineair, ook logisch, maar ik schrik wel even van dat sprongerig verloop van die oranje lijn (dat zou ik anders eens moeten checken).
Alles hangt natuurlijk af van wat je wil bereiken of bewijzen.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Dankjewel Cow18, :thumb:
Je bent een “Krak” !
Dit is weer een antwoord met alles erop en eraan!:d

Dit kan ik zeker voor vele berekeningen gebruiken en hoop ook voor vele andere Helpmij leden.
Dank voor je tijd en deskundige info en uitwerking.

dat schokkerig verloop van de curve komt doordat die cel in € geformatteerd staat en ik die las als .value (en dan gebeuren er gekke dingen, dan gaat hij als het ware afronden op de eurocent), dus die moest gelezen worden als .value2, dus Range("c8").Value2.
Verander dat even en dan krijg je een mooier verloop
Grof gezegd kan je dan zeggen dat per kg dat je aan het mengsel toevoegt, de prijs van het eindproduct 0.008€ omhoog gaat (dat is dat getal voor de x in het oranje vakje).

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Dankjewel Cow18 :thumb:

hééééééél leerrijk voor mij :d

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan