• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Doelzoeken voor meerdere cellen

Status
Niet open voor verdere reacties.

TimHoist

Gebruiker
Lid geworden
24 nov 2021
Hi,

Ik ben voor 800+ producten de minimale verkoopprijs aan het uitrekenen, en dat doe ik via doelzoeken. Nu kom ik niet verder dan per product dit met doelzoeken te doen, is er een manier hoe dit automatisch per product kan, of zelf alles in één keer?
Ik heb een voorbeeld excel in de bijlage gezet waarbij ik in Kolom F op 0 wil uitkomen met het wijzigen van Kolom C.

Kan iemand mij hiermee helpen?

Bijlagen

Dat kan met VBA en dit stukje code.
Code:
Public Sub MultipleRowGoalseek()
    With Blad1
        For lngRow = 2 To .Cells(.Rows.Count, 1).End(xlUp).Row
            .Cells(lngRow, 6).GoalSeek Goal:=0, ChangingCell:=.Cells(lngRow, 3)
        Next
    End With
End Sub
Gemaakt en getest met window11en en excel2007nl.

Ontwikkelaars tabblad activeren, zie https://excelweb.nl/macro/ontwikkelaars-tabblad-activeren/
Toets (linker)ALT+F11, er sprint een venster open.
Kopieeer en plak de code in het nieuwe venster.
Toets F5, de code in het nieuwe venster wordt uitgevoerd.

N.B. niet allle berekeningen komen precies op 0 uit, dat ligt aan het algoritme, in de praktijk is dit geen probleem.

Laatst bewerkt:
Je hebt voor dit probleem geen doelzoeken nodig denk ik.

het is een kwestie van rekenen onder het honderd om een wiskundige term te gebruiken.

jou verkoopprijs is in dit geval je doelwaarde en 100%. je provisie is 15% dus om je totale kosten zijn 85% om op 100% te komen moet je je kosten door 85% delen en dan kom je op je minimum verkoopprijs.

ik heb in je bestandje een extra kolom gemaakt in G met alleen de kosten, dat vervolgens gedeeld door 0,85 en dan krijg je de minimale verkoopprijs.
Dan zie je dat met deze formule in de netto kolom altijd op 0 komt.

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan