Doffe klank van geluid

Status
Niet open voor verdere reacties.

Roboraptor1

Gebruiker
Lid geworden
20 jun 2012
Hallo,

Vandaag hebben ik en een vriend van mij een nieuwe PC in elkaar gezet.
Alles werkt perfect enkel het geluid klinkt erg dof. Ik gebruik een 5.1 Surround set van Logitech en een headset Razer Tiamat 7.1.

Beide werkte op mijn oude pc perfect dus ik weet heel zeker dat het al niet aan de headset/surround installatie ligt.

Nu wat ik nog niet wist was welk kabeltje in welk gat moesten. Normale gezien zijn de gaten waar je de kabels in moet steken gekleurd (groen, rood, geel, grijs, zwart) en komen ze overeen met de kabels maar,
op mijn moederbord is dit niet het geval. Hier staat mic, L. Out, L. In, SS-Out, CS-out, RS-out. (de mic is wel duidelijk :P)

Mijn hardware onderdelen voor audio zijn.

Moederbord: MSI Z97 GAMING 5
Besturing voor geluid: NVIDIA High Definition Audio, NVIDIA Virtual Audio Device, Realtek High Definition Audio

Ik hoop dat iemand mij kan helpen :(

Als er nog vragen zijn vraag maar!

Roboraptor1

Aangesloten conform manual blz. 1-10 en sub. A?
In de Realtek configuratie 5.1 of 7.1 ingesteld?

Laatst bewerkt:
Aangesloten conform manual blz. 1-10 en sub. A?
Wat bedoeld u hier mee?

En ik ben via Apparaatbeheer -> Besturing voor geluid, video en spelletjes -> Realtek High Definition Audio -> Details -> Eigenschap: Lagere logoversie en er staat 5.1 dus ik neem dat hij ingesteld is op 5.1.
(Ik weet dat Razer 7.1 is maar op mijn vorige pc was er ook alleen maar 5.1 en dat veroorzaakte niet de doffe klank die ik nu heb)

Manual van het moederbord bedoel ik, daar staan de aansluitingen over wat waar moet en via de oranje speaker in het systeemvak, indien de software ven Realtek is geïnstalleerd, krijg je het configuratiescherm van Realtek.

Ook dien je de boel niet op full te zetten (oversturing) op de PC maar eerst met de volumeknop op de set eerst af te regelen.

Ik heb nu alles goed ingesteld maar helaas nog steeds geen goed geluid.

Ik heb de Realtek HD Audio Configuratie opstaan en dit is wat ik te zien krijg.

Knipsel.jpg

als ik op het afspeelknopje druk hoor ik de middenste en twee achterste speakers en de subwoofer niet.
De voorste 2 zijn wel te horen.

Bij de headset hoor ik wel alles maar de subwoofer geeft niet zon goede bass dan normaal.

Laatst bewerkt:
Zou de hoofdgeluidssterkte op ½ zetten, die wordt nu overstuurd zoals ik al eerder aangaf en het volume hoofdzakelijk door de volumeknop op de speakers regelen.
Die opstelling in appendix A werken de front speakers alleen als deze zelf en versterker hebben, wordt het door de sub geregeld dan dienen ze daar aan te hangen.

Welke Logitech set is het eigenlijk en daar ook de goede aansluitingen gebruikt? die gaan voor die op de geluidskaart van de computer, overigens.

Enige wat mij opvalt is dat in de gebruiksaanwijzing van het moederbord de line-out wordt gebruikt voor de front-speakers maar dat kan in dit geval niet, die zitten al aan de sub en hebben zelf ook geen versterker.

Oranje is sub, zwart is rear en grijs is side, lijkt mij dat je het ook zo hebt gedaan.
En de set op 6-channel direct hebt staan.

Kan me de vinger er niet opleggen waar het probleem zit.

Zou ik misschien een soundcard moeten kopen om het te laten werken?

Alles zit inderdaad goed heb het nog eens nagekeken.

De meeste problemen zitten bij de surround set. Als ik bass wil horen hoor je niets en bij de headset is de bas een zeer doffe klank.

Ik heb ook al in het configuratiescherm wat gesleuteld maar helaas geen resultaat. Ik probeerde dan te configureren en dan kan je testen of alles werkt maar bij de surround set hoor ik enkel de voorste linkse en rechter boxen maar niet de centrale, links en rechts achterste en de subwoofer.

Wat bedoeld u of ik het op 6-channel direct heb staan?

Indien ik een nieuwe soundcard zou moeten kopen weet u misschien een goede 7.1 soundcard?

UPDATE: Heb geprobeerd hem op stereo te zetten en dan hoor je alles wel perfect maar zodra ik hem op 7.1 doe doet de subwoofer en andere boxen het totaal niet. alleen de voorste 2 zoals bij een stereo dus.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan