Dokkum bij nacht

Status
Niet open voor verdere reacties.

Frisian

Inventaris
Lid geworden
28 jul 2004
Dit weekend eindelijk tijd gehad om bij nacht een paar leuke foto's te nemen van de gebouwen die verlicht zijn.
Persoonlijk had ik er iets meer van verwacht, maar toch zijn ze aardig gelukt, en het weer zat ook nog eens mee.
Windstil en kraakhelder.
Foto's zijn ietsje bewerkt met Paint Shop Pro, maar niet veel.
Ik krijg het idee dat je het resultaat eerder erger maakt dan beter.

<center>
D_bij_nacht1.jpg

Lensopening: 4.0
Sluitertijd: 1/3sec.
Iso: 1600
</center>

<center>
D_bij_nacht2.jpg

Lensopening: 3.5
Sluitertijd: 1/15sec.
</center>

<center>
D_bij_nacht3.jpg

Iso: 400
</center>

<center>
D_bij_nacht4.jpg

Sluitertijd: 1/8sec.
</center>

<center>
D_bij_nacht5.jpg

Lensopening: 4.5
Sluitertijd: 1/2sec.
Iso: 800
</center>

<center>
D_bij_nacht6.jpg

Lensopening: 4.5
Iso: 800
</center>

<center>
D_bij_nacht7.jpg

Lensopening: 4.0
Sluitertijd: 3.20sec.
Iso: 200
</center>

Ik zou bij een EOS 300D toch ISO 1600 vermijden.
Gemaakt met de 18-55?

Om te beginnen: ik vind het erg mooie opnamen. En die ISO 1600, was dat geforceerd of gaf het toestel zelf die waarde bij die sluitertijd en diafragma aan?
Als we een van de opnamen vergroten naar 500% zie ik een nog zeer aanvaardbaar pixelniveau:

dbijnacht2500qd0.jpg

Om te beginnen: ik vind het erg mooie opnamen. En die ISO 1600, was dat geforceerd of gaf het toestel zelf die waarde bij die sluitertijd en diafragma aan?
Als we een van de opnamen vergroten naar 500% zie ik een nog zeer aanvaardbaar pixelniveau:

dbijnacht2500qd0.jpg
Iso 1600 produceert veel ruis.

Het onderwerp "ruis" wordt naar mijn idee aardig samengevat in deze posting.:)
Als je de opname mooi vindt en je hoeft hem niet (erg) te vergroten, wie maalt er dan om ruis? ;)

Edit: met die 500% vergroting was ik juist op zoek naar ruis, ik zag het in de beeldpixels nauwelijks zitten.

Laatst bewerkt:
De foto's zijn gemaakt met een 18-50mm Sigma lens. Niet een lens om bij nacht haarscherpe opnames te maken natuurlijk, maar je kunt ook niet alles hebben. :)
1600 ISO produceerd redelijk ruis, al vind ik het aanvaarbaar, omdat de foto's nabewerkt zijn, is de ruis wel een beetje meer zichtbaar geworden.
Daarom heb ik met opzet ook de ISO waarden zo nu en dan veranderd, om te kijken wat het effect zou zijn.
Verder heb ik de opnames gemaakt met de lensopening op handmatig, de sluitertijd doet het toestel dan automatisch.

Okay, bedankt voor de toelichting.( Je bent zelfs een keer op 200/3,20 gaan zitten)
Ik zie er (zoals ze hier in het forum staan) geen duidelijke kwaliteitsverschillen tussen. En nogmaals, ik vind het heel mooi opnamen.

Okay, bedankt voor de toelichting.( Je bent zelfs een keer op 200/3,20 gaan zitten)
Ja, en daar had ik nu net iets meer kleur in de foto van verwacht, maar eigenlijk maakt het weinig verschil.
Dat zal dan wel meer een lens kwestie zijn om hier betere kwaliteit in te krijgen.
Jammer genoeg zijn die lenzen nogal aan de dure kan, en druk ik mij nog voorzichtig uit. :p

Zelf zou ik de kleinste diafragmawaarde kiezen (grootste getal). Dan zou ik em op hoogstens op iso 400 zetten. Verder de sluitertijd zelf laten berekenen.
Statief is dan wel handig, omdat je dan vaak rond de 7-10 sec belichtingstijd zit.

Groet,
bart

Dank je, dat zal ik voor de volgende keer eens uitproberen. :thumb:

Maar een leuning van de brug neem je iets minder gemakkelijk mee op de fiets. :p

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan