Domein+Active Directory

Status
Niet open voor verdere reacties.

miloso_31_10

Gebruiker
Lid geworden
8 mei 2004
Berichten
37
deze vraag is eigenlijk voor topic win2k3 server Enterprise, maja die is er (nog) niet

maar wie ken mij de bedoeling van domein en active directory uitleggen, en hoe te installeren onder win2k3 server? (zal wel zelfde werken als win2k server)

alvast bedankt
 
En je vraag staat opeens in de windows2003 sectie ;)
 
Een domein is een verzameling van objects. Active directory is als het ware de rangschikking daarvan in het domein. Een object kan van alles zijn, van een useraccount tot een printer, van een computeraccount tot een container enz.

Inderdaad is het principe van een domein en active directory onder windows 2003 niet anders dan onder windows 2000.

Converteer eerst het bestandsysteem naar NTFS.
Installeer DNS.
Installeer active directory.
Promoveer de server naar domeincontroller en geef tijdens dit proces de naam van het domein op en dat het de enige server in je domein is, dat er geen sprake is van een child domain, er geen forests of andere domeinen zijn.

Al deze taken kan je doen vanuit het scherm configure your server.

Ik hoop dat je hiermee voldoende informatie hebt. Kan je anders je vraag iets specifieker stellen, want over domeinen en active directory kan ik boeken schrijven.
 
Laatst bewerkt:
Geplaatst door hangmat
Een domein is een verzameling van objects. Active directory is als het ware de rangschikking daarvan in het domein. Een object kan van alles zijn, van een useraccount tot een printer, van een computeraccount tot een container enz.

Inderdaad is het principe van een domein en active directory onder windows 2003 niet anders dan onder windows 2000.

Converteer eerst het bestandsysteem naar NTFS.
Installeer DNS.
Installeer active directory.
Promoveer de server naar domeincontroller en geef tijdens dit proces de naam van het domein op en dat het de enige server in je domein is, dat er geen sprake is van een child domain, er geen forests of andere domeinen zijn.

Al deze taken kan je doen vanuit het scherm configure your server.

Ik hoop dat je hiermee voldoende informatie hebt. Kan je anders je vraag iets specifieker stellen, want over domeinen en active directory kan ik boeken schrijven.




k heb gehoort dat je met een domein gebruikers vanaf alle pc's in het netwerk bij hun eigen bestanden kan laten komen, (dat is wat ik vernomen heb) dus gewoon een schijf op de server (bv me D:\ schijf), voor alle gebruikers toegangkelijk maar doormiddel van de inlognaam alleen hun bestanden te zien krijgt, zoiets heb ik vernomen, als dit niet waar is, kun je me dan iets specifieker en snel uitleggen wat het wel doet, k neem aan dat het wel meer is als gewoon een soort werkgroep oid
 
Klopt. Wat jij bedoelt is de home directory.

Als je je aanmeldt op het domein, gebeuren er een aantal dingen.

Ten eerste wordt je gevalideerd door de domein controller, dat is een server in het domein die een overzicht heeft van alle user accounts. Die bekijkt of je mag inloggen, en welke rechten je hebt.

Ten tweede wordt er door de domeincontroller bekeken of er een logon script op jouw account staat. Dat logon script is een verzameling instructies, welke op jouw pc uitgevoerd worden na aanmelding op het domein. Een voorbeeld daarvan is het koppelen van een netwerkschijf, waardoor bestanden op een server voor jou toegankelijk worden.

Verder staat op de domeincontroller in jouw user account mogelijk het pad naar jouw home directory. Dat is een netwerkschijf, een stukje netwerkruimte, dat alleen voor jou toegankelijk is.

Wat is daarvan het voordeel? Als je op een andere pc inlogt, krijgt die ook het logon script te verwerken waardoor ook daar je netwerkschijf wordt gekoppeld. Bovendien worden bestanden op netwerkschijven vaak gebackupped, waardoor deze bij een crash niet verloren gaan.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan